Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 7417 ggr
Milla
1

Giftiga växter i våra beteshagar

Vi har fått stånds i vår beteshage och jag har idag gått runt och dragit upp dessa. Måste man få upp ståndsen med rötterna? Visa sitter jätte hårt och dom får man i så fall gräva upp. Ser också att vi har en hel del alsike köver hur gör jag med dessa? ska jag dra upp dessa också?? eller hur gör ni andra?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

Tack, ska försöka tyda det :)

Kris_J
0

Försök med denna, du får ha lite fantasi när du märker att det blir aldeles tokigt Flört

http://translate.google.se/

kopiera adressen till sidan du vill översätta och klistra in

Anna-72
0

Gisses verkar finnas så många, men du ska hacka upp roten. Annars kommer den troligen tbx.

Finns det någon som kan sätta in bilder på olika gifitga växter, har hört mer och mer. Vildpalsternacka är ju inte så trevlig heller.. Hade själv något som var giftigt i min hage, och ska fota den om den kommer tbx. Hoppas dock inte

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det var en bra ide. Vi kan fylla på här.

Här kommer en bild på stånds, detta fotot kommer från http://www.facebook.com/group.php?gid=115982503016, ska ta egna foto sen.

Milla
0

Jag nålar tråden då det är viktigt att så många som möjligt får en chans att få upp ögonen. Jag har hållt på med hästar sen -75 och har aldrig tidigare vetat om detta med stånds förren i år när jag fick det berättat för mig. Jag misstänker att ståndens kan ha att göra med mina hästars djursjukhusbesök förra året både ston och föl där det påvisades leverskador. Så bara fyll på med info och bilder på andra farliga växter. Men glöm inte bort att informera om var ni "lånar" foton ifrån och fråga om ni får lov att "låna" fotona om ni inte tagit dom själv.

Sonja m
0

Jag har ju också drabbats av häst med dåliga levervärden, har misstänkt någon växt men inte kunnat identifiera.

Min veterinär sa att i princip alla gula växter är "dåliga", men riktigt så kan det ju inte vara.

Några stånds har jag inte kunnat hitta här, däremot Johannesört, men det har vi ju haft alltid och jag misstänker att det är de som ger kala/skavda fläckar på nosarna.

Jättebra med foton här!!

AusaBausa
0

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article724260/Vaumlxten-staringnds-giftig-i-beteshagar.html

Här står det lite också om stånds…där står det att man ska gräva upp dem..o att hästarna tom kan få brännskador av att bara rulla sig i dem om de har tunnt med behåring..

SofieN
0

Hur ser man skillnad på alsikeklöver och vanliga rödklöver?

[Shettisar]
0

Alsikeklöver

[Shettisar]
0

Rödklöver

[Shettisar]
0

Rödklöver är mer röd och Alsikeklövern har vita inslag och är svagare i sin röda färg.

Kris_J
0

Detta är en användbar länk om man vill ha en överblick över giftiga växter.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/Synnerligen-giftiga-vaxter/

Till höger står de uppradade.

På vänster sidan kan man välja lite olika om giftiga växter.

helenecarlsson
0

#13 jättebra länk!

AusaBausa
0

synd att det ej finns bilder på alla växterna.. eller är det bara jag som ej hittar dem!?!

AusaBausa
0

har nu flyttat mina hästar från min "hemma-hage" så att jag kan sanera hagen från alla stånds vi hade… :(

hmm undrar om bonden här hemma har ngt som man kan bekämpa dem mot efter att man grävt upp alla som man ser..för det lär ju komma mera samt att jag har en åker bredvid min hage som också har dessa stånds..o där kan jag ju inte direkt gå ut och gräva..fasen vilken mögväxt Skrikandes

Kris_J
0

#15 Titta på denna sidan, till höger finns länk till virituellafloran:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/

AusaBausa
0

#17 aha!! Tack FlörtGlad

AusaBausa
0

finns det ngt "ofarligt" bekämpningsmedel man kan använda för att vara säker på att slippa mer ständs efter att man grävt upp de man ser??

stallostby
0

Alsikeklöver trodde jag i princip var vitklöver. Jag har aldrig förstått skillnaden. Har mängder med vitklöver och väluppvuxen sådan som påminner om alsikeklövern.. är det samma sak? Är rädd att släppa ponnyerna på detta.

Har även baldersbrå (tror jag det heter) vita prästkrageliknande blommor i en vinterhage där ingen går på sommaren, mkt småplantor på sina håll, är detta farligt? tro iofs inte hästarna äter så mkt av detta men ändå..

Smörblomma är väl giftig också men de äter väl inte denna?

cinna
0

Baldersbrå är inte giftigt enl SVAs sida, men klassas som "oönskade växter" då den lätt kan ta över helt och hållet då den har MÅNGA frön.

Har bekämpat den själv under ett par års tid genom att helt enkelt dra upp den innan den fått möjlighet att fröså sig. Jobbigt, men tar man bara en bit i taget så funkar det…Flört

Smörblommorna har jag än så länge inte sett någon häst äta.

SofieN
0

#20 Har växter som ser likadana ut som på din bild i en av mina hagar. Men dom luktar verkligen kamomill, men kamomill växer väl inte vilt sådär? Baldersbrå luktar ingenting enligt en sida jag kikade på… Förra året var ytan full med klöver och nu i år växer bara detta där.

Sonja m
0

# 22 Jag har alltid trott att det är kamomill jag har, ser ut som på bilden # 20 och luktar kamomill och är väldigt växtkraftigt, man får dra upp dem (jag har även hört att fröna kan kan finnas kvar i 100 år i jorden och alltså gro när man plöjer eller harvar.) TEsta att göra te eller bleka håret med dem?

VeronicaP
0

Smörblomman är väl eg inte så giftig är väl vad jag har för mig mest för skimmlar eller de med ljusapigment

AnnaFagerell
0

#7 Mina hästar blir skavda på mularna av tistlarna, speciellt fölen som gärna ligger under en stor tistelkoloni. Som om tistlarna skulle innehålla nåt giftigt för jag tror inte dom kliar sig på de sticksiga växterna. De vuxna äter av tistlarnas blommor/bollar. Men jag hade ett sto ett år som fick stora sår på mulen och i munnen, kanske har varit johannesört då?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

katarinah
0

Smörblommor är ganska lätt giftiga men smakar illa och därför äter hästar oftast inte dem. Däremot är torkade smörblommor inte giftiga så det är ok att ha i hö.

Stånds är däremot giftiga även torkade så se upp att ni inte får det i höet. Stånds smakar också illa men om hästarna har ont om annat att äta i hagen kan de ge sig på dem.

Växten stånds har funnits i Sverige länge, Linné nämner dem. Däremot har de ökat ganska explosionsartat på vissa håll på senare tid. Jag hörde någon som sa att det berodde på att frö kommit med i vallfrö från Spanien men det vet jag inte om det stämmer. Men jag vet att de sprids väldigt lätt. Har dragit upp åtskilliga på jobbet men får man inte upp hela roten kommer de snart upp igen. Rynkar på näsan