Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1749 ggr
Kida
0

Bettlöst??

Vår ponny har fått problem i mungipan och kommer inte att kunna ha bett längre. 

Vad finns det att välja på i bettlöst och vad tycker ni är bäst? Var kan man få tag på? Hon har mini på träns.. Det är en ponny som rids av små nybörjare till lite duktigare små ryttare.

Hon är en stark ponny som är pigg och älskar att springa. Kan bettlöst fungera på henne för barnen eller blir hon ännu starkare?

Vi vill kunna tömköra/köra henne också. Går det bra med bettlöst? Kan man tävla körning med bettlöst?

Får man tävla på bettlöst med ett veterinärintyg? Måste man söka dispans för varje start? Vet någon hur det här fungerar? Tex KM på ridskolan osv osv.

Vi har mååånga frågor för det här är helt nytt för oss.

Skulle vara så tacksam över hjälp!

SofieN
0

Man får inte tävla körning bettlöst. Kan nog bli svårt med andra tävlingar också, men dispans kanske fungerar? I alla fall på mindre tävlingar.

Vad är det för problem hästen fått? :(

Hittade ett bettlöst alternativ på www.selar.se. Går du in på seltillbehör och sedan in på huvudlag finns det något som heter bettlös körning som finns ända ner till ministorlek. Kankse det kan vara något att testa?

Tror kanske att det kan vara svårt för barnen, lite beroende på hur hästen är.

Kida
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Tack för hjälpen!!

Vetten tror att det är en ink. Vi väntar på provsvar, men hon är så pass skadad där så det kommer inte att gå med bett längre. Gråter

Vi vill ju kunna använda henne och tävla och hon älskar ju att jobba! Ja, jag är lite orolig för att hon inte är hästen för bettlöst faktiskt, men jag vill prova.. Hon sticker aldrig, men det är väldigt mycket fart i henne och lång stoppsträcka ändå. Hon är stark i ridningen, men aldrig dum. Hon klampar på och är inte så brydd över något alls på gott och ont..

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick med vår bomlösa sadel ett tillhörande bettlöst träns. De som sålde detta är stall vrå i torestorp. Sadeln är en Barefoot och det är samma för tränset givetvis. Om detta funkar på starka hästar vet jag inte då våra för det mesta stoppar direkt när barnen vill och de rider nästan bara på lång tygel. Det är kanske en träningssak också både för barn och ponny.

Trine
0

Jag fick ett hackamoore med när jag köpte våran Cissi, iof var det ponnystrl så det kanske blir för stort åt henne..

Min jänta har då klarat av att rida henne med det, ryttaren  blir ju stark med såna oxå.

Sen finns det ju sidepull ( westernutrust.) men ja då var det storleken igen då.

SofieN
0

Hackamore är ju bra på det viset att det är lite skarpare. Men på en som kräver ministorlek i träns kan det kanske bli svårt att hitta?