Vagn
Jag vill ut och tävla i dressyr & precision, och behöver en ny vagn, så har ni förslag på vilken vagn som kan vara en bra början? Har läst och sett att Roslagsrockard comfort ska vara en bra? Vad tycker ni? OCh ge gärna fler förslag som sagt! Tack på förhand! :)
Har även lagt upp detta på Körning iFokus ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur stora är dina ponnyer?
Personligen föredrar jag NHS-sulkyn till mina större ponnyer (över metern), men använder Roslagsrockarden till de mindre (90-95 cm).
Anledningen är att Roslagsrockarden inte har uppåtböjda skaklar och om man kör med högre vagnsfäste på selen på en större ponny, blir sitsen att luta bakåt. Det går iofs att mixtra lite med skaklarna på de nyare modellerna, men de är inte avsedda för det.
Fast å andra sidan, köper du din Roslagsrockard från Tidaholmsvagnar kan du säkert få köpa andra skaklar till om det skulle behövas.
Annars är det ju ungefär samma prisklass på NHS-sulkyn och Roslagsrockarden.
Kan ju f ö tipsa om att det ligger en begagnad NHS-sulky på Hästnet…

Appropå NHS-sulkyn.
Vill absolut inte vara pesimist konsult MEN
För 2 år sedan levererades 2st NHS sulkys hit till norrland. Å idag har BÅDA vagnarna sprickor i skacklarna..
Kan vara värt att verkligen kolla skacklarna om man ska köpa begagnat
( Jag är kanske extra nojjig just nu då min rockard gick sönder under körtur i måndags kväll. Röret mellan skacklarna smällde av som tur var hände inget allvarligt)
Anna-Carin
Vi har en Comfort Roslagsrockard, jag gillar den verkligen!
Det enda negativa jag kan komma på är det Pernilla skriver om att sitsen blir lite bakåtlutad när man kör större ponnyer, men det är inget jag känner av som något dåligt jag tycker att det inte ser lika snyggt ut.
För övrigt tycker jag vagnen är mycket snyggare än en NHS, men jag skulle gärna vilja prova en sådan för att jämföra. :)
Ponnyerna jag kör är stoet på 95 cm och en valack på 106 cm, så det är lite skillnad mellan dom. Kan hålla med om att det inte är lila snyggt att sitsen blir bakåtlutad, men skaklarna ska nog lätt gå och fixa då min systers man kan ta med till jobbet och svetsa om eller göra ett par nya, det är smidigt! ;)
#2 Vad bra att du sa det! :)
Tusen tack för att ni svarade, just nu är jag inne på den Rosladsrockarden, då det låter som en bra börja med vagn och är studerade och inte jobb ännu så ;)
En fråga bara! Vad är skillnaden på Roslagsrockard Comfort med eller utan sträckmetall?
Och en till fråga, jag får tävla dressyr o prec. med denna vagnen?

Jag har precis köpt en Roslagsrockard, alldeles ny, från Tidaholmsvagnar. Ring och prata med tillverkaren, han svarar gärna på frågor, numret hittar du på hans hemsida.
Tackar! :)
Nu har jag i många dagar funderat och funderat på vagn! Och jag tycker NHS sulkyn är myycket snyggare, haha. Så när pengarna finns så kommer jag nog skaffa en NHS sulky, eller jag får väl tävla med den? den är väl 110 eller mer i bredden? ;)
Men med NHS sulkyn från jag tävla i både dressyr o precision då? Vad kärvs det för modell av vagn för att tävla i maraton? ;)

Du får tävla dressyr precision och maraton med NHS sulkyn å den är 125 cm i spårvidd