Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 972 ggr
Ove-D
0

aprilskämt????

Daladis
0

JA, det ÄR sant!

Det finns några sebraoider eller vad dom kallas. Hon jag köpte min islänning av hade en sebraoid hingst, så jag har själv sett en! Dom är dock sterila, så det går inte att avla vidare på dom. Sen ska åsnan vara mamma, annars blir dom inte tama. Zebran är ju mkt. svårare att få tam, så man använder zebrahingst till åsnesto. Det blir princip som en mula.

Asagard
0

Wow, det var det häftigaste jag sett på länge!! Men Zebror får man väl inte äga som privatperson, måste vara en djurpark eller liknande?!

Fast vad ska man ha den till? Går det att rida en sån, eller har man den bara som sällskap för att den är häftig??

CamillaAndersson
0

Varför ska man mixtra med det naturliga?

Asagard
0

#3 Har man väl gjort i alla tider. Om vi inte hade gjort det, hade vi varit kvar i samlarsamhället än idag och vandrat runt med det lilla bohag vi kunde bära med oss. :-)

CamillaAndersson
0

#4 Jovisst, annars hade vi såklart inte haft våra hästar vi har idag, men nu har vi dem, till olika användningsområden, duger inte våra hästar?

När man börjar ta in vilda djur i våra tamdjur, då är något fel. Så tight kan inte genbanken vara. Samma sak med dessa varghybrider. Varför? För att det är coolt att ha något "otämjt"?

Asagard
0

#5 Något åt det hållet. Människor som söker spänning i livet, nya utmaningar och framgång och berömmelse.

Jansson_Kent
0

#3 All hästavel går väl ut på att mixtra med naturens gång, det gäller ju all annan avel med för den delen

Annette
0

#7. Jaså? Mina uppfödningar har då inte tillkommit genom något mixter.

Jansson_Kent
0

#8 nä men du tror väl ändå inte att hästarna runt om i världen skulle sett ut som dom gör idag om inte människan varit med och format dom

Annette
0

#9. Jag pratar om de ponnyraser jag sysslar med och du skrev all hästavel.

Vad menar du med att mixtra med naturens gång?

Jansson_Kent
0

pga att människan sedan länge har styrt vilka ponnyer som ska avlas på så har ju människan "mixtrat" med ursprungsmatrialet …eller?

Annette
0

#11. Jag ser inget fel i det, tvärtom. Hur skulle det se ut om vi lät dom föröka sig utan kontroll?

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken djursort har ALDRIG varit vild? Vilka djur härstammanr INTE från vidla djur?

#5 det kan ju inte bero på att genbanken är smal då avkomman inte är fertil och i sin tur inte kan få avkommor. Jag skulle misstänka att det antingen är ett "misstag" eller något "häftigt"…

Själv gillar jag fågelhundar! HAHAHAHA!

Ove-D
0

Kan informera om att den är såld men att de väntar nya föl… Som jag tolkar det så är det "planerat"…

Sehvrin
0

#5 Men det är skillnad på att korsa en zebra med en häst än en hund med en varg, då zebran och häset inte är samma art, men hunden och vargen är det (dvs de kan få fertil avkomma)

Jag tycker att det är värre att korsa hund och varg, då de kan sprida sina gener vidare och i värsta fall komma ut i naturen och förstöra den rena vargstammen. Men att överhuvud taget göra en korsning mellan tam och vilda djur är riskabelt och förmodligen inte alls särskilt lätta att hantera.

#3 All avel är att mixtra med naturen, så det argumentet håller inte riktigt. Jag skulle tro att om en zebrahingst skulle råka "snubbla" över ett brunstigt häst-åsnesto i naturen så skulle han nog vara intresserad av att betäcka då också.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Asagard
0

Det finns en naturlig orsak till att avkommorna blir infertila…

Ove-D
0

En fundering… Kan en RÄV eller HYENA och en hund få en fertil avkomma? För Hyena är väl också ett hunddjur?

Och kan en lokatt få fertila ungar med en tamkatt?

Sehvrin
0

#17 Definitivt inte fertil avkomma, då de inte är tillräckligt nära släkt med varandra. Jag skulle tro att de inte ens skulle kunna få ungar tillsammans över huvud taget.

Samma sak gäller lo och katt

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus