Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 2940 ggr
AusaBausa
0

tjock eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tycker ni om storleken på henne? hon ska föla i mitten av maj men tycker hon är stor o har fullt juver. För en vecka sen vände sig nog fölet för hon började svettas, sparka mot magen o rulla sig… eller om hon bara hade förvärkar…

Hur stora är era ston nu?

zettan
0

Zettans mage har denna storleken nu. Hon ska ha runt 8 JuniGlad

#0 tycker dit sto ser "ormalt" tjock ut för att vara dräktig

UG
0

Ausa Bausa - Vilket härligt sto du har!

Här kommer min tjockis… földatum är lite osäkert, hon brunstade om en gång förra året. Men en månad är det nog kvar.

Asagard
0

Åsa, Kefir har flertalet gånger fölat för tidigt, så det finns en risk att fölet kommer redan nu eller om någon vecka. Och försök inte passa in henne, för hon kommer ändå att lura dig. Oskyldig

I början av maj brukar hon föla oavsett. Lazze kom 4 veckor för tidigt, 8 april…

dranto
0

Hon ser inte farligt tjock ut….min valack är nästan rundare :-)

AusaBausa
0

Hrm jag som skulle ta en tripp till umeå om 2 helger…gubben blir glad om han får agera barnmorska…not! men då har hon fixat fölningen själv?

#2 tack, men är inte mitt sto(tyvärr) har bara äran att vara fodervärd. Ägare är "asagard"…

#4 nah, tycker nog Kefir är mkt tjockare än din valack…

Asagard
0

#5 Ja, hon har klarat alla sina fölningar själv och dessutom lurat mig alla gånger. En gång fölade hon ca 20 min efter att jag åkt iväg, så pappa hann i alla fall få allt på film, men jag missade det tyvärr. :-(

AusaBausa
0

#6 då går det väl inte bättre för mig. Hoppas bara jag är hemma…

Pheobe
0

Jag hade INTE fodrat ett sådant sto för hårt. Magen ser ju jättestor ut. Men hon hr ju haft föl innan och då blir dom lite större om magen ibland. Dock hade jag varit orolig för fölets storlek. Man behöver inte fodra på så hårt tycker jag. Speciellt om det är ett av stona som haft stora föl som jag läst i en annan tråd.

Mitt sto som fölade förra veckan var inte så speciellt rund om magen men ut kom en bebis på 67cm. Det är stort!

VeronicaP
0

#0 Hon ser inte alls tjock ut , har odräktiga ston i den storleken ju *S*.  Mina som ska föla nu i slutet på april är klart mycket större och där kan jag tala om att de får lite kraftfoder och mineraler. Den ena har ju skitstor mage , men det viktigaste är ju faktiskt att känna på hästen så ser du om den är tjock *fet* eller om det faktistk är fölmage, vissa får stora magar utan att fölet är stort och de behöver det där lilla extra för att inte tappar ur för mycket själv.

Charlotte-Aveback
0

Precis som #9 säger så bedömer man ju inte "tjockleken" på en häst på hur stor själva magen är. Hur pass tjock hästen är bedöms av hullet på ryggen, revbenen, halsen, m.m.

Ett dräktigt sto får gärna ha en rejäl mage och ju fler föl stoet har fått i sina dar desto mer uttänjd blir oftast magen för varje år. Detta behöver inte nödvändigtvis indikera hur stort själva fölet är …

Dessutom så förbereder alla ston sina fölningar på olika sätt. Vissa sätter juver tidigt och det kan vara hårt och spänt redan någon månad innan fölningen medan andra ston väntar med att fylla på juvret tills bara några timmar innan fölningen!

Lycka till med "ditt" sto och hennes fölning!

Asagard
0

Det är nog olika från häst till häst. Hon har säker mycket fostervatten helt enkelt för hon har alltid varit jättestor innan fölning och ut har kommit små fölungar. :-)

AusaBausa
0

tror också hon är stor för att just hon haft föl förr. samt att om hon nu inte gått tiden ut tidigare så håller jag extra koll redan nu trots beräknad i maj -mitten av maj ungefär! Får inte JÄTTE mkt foder heller o går ännu på rätt magert bete med min fånghäst… får hö o havre o mineraler…

hon är inte tjock i övrigt bara stor mage…

Pheobe
0

#12 ställer man en sådan fråga får man förvänta sej olika svar. Ställ den inte annars.

Så här såg mitt sto ut högdräktig. En 4 åring som födde ett stort föl. Inte så stor mage men ett stort föl. Kan ju finnas dom som har stora magar och får små föl också.

Asagard
0

#13 Vad är problemet?

Pheobe
0

#14 problem??

Asagard
0

#15 Du skrev:

"#12 ställer man en sådan fråga får man förvänta sej olika svar. Ställ den inte annars. "

Tänkte att jag missat något.

Pheobe
0

#16 nej jag menade om du blev lite upprörd över svaren. Inget konstigt alls. Dumt när man inte kan höra tonen i skriften  Flört

Asagard
0

#17 Glad

AusaBausa
0

#13 missade jag ngt? det var jag som skrev frågan o har jag skrivit ngnstans att jag inte gillade svaren?Förvånad

visst är det jobbigt att inte kunna tolka nyanserna…kan bli såå fel, eller hur?Glad

jessica-wi
0

Läste i inlägget att hon sparkar sig under magen. Varför gör dom det? Min gör det ochså upptäckte det nu när vi fick upp en kamera i boxen. Beräknad 18 maj och hon är lite rund.

Pheobe
0

#20 det kan göra ont när fölet rör sej

sanne
0

Hej jag tycker inte stoet är tjock , hon är ju dräktig. en bild här på Anja som skulle fölat för 23 dagar sedan.. Det kan man kalla mage.. hihi..

moa
0

Jag tycker inte heller att hon var överdrivet tjock! Jätte söt var hon i alla fall :)

SofiaBlomberg
0

Tycker min e tjock fast hon inte ska ha föl =P

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus