Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3426 ggr
Hanna-D
0

Bygga ligghall

Lite funderingar kring ligghallsbygge…

Hur bygger man grunden/dränering på bästa sätt? Bort med matjorden, markduk, singel och sedan strö? Eller? Tyvärr är hagen i fråga platt så det finns ingen möjlighet att bygga på en höjd/kulle.

Plintar eller gjuta direkt i marken? Material ner mot backen? Tänker på fukt…

Hur har ni gjort?

Lorita
0

Höjd går alltid att bygga med fylle, det finns många som dikar ur vägar som gärna tippar i en hage någonstans i närheten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Carita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi grävde ur lite, la markduk och sedan 0,8 berg på det.

Har haft både halm och spånbädd och det har funkat superbra.

Hanna-D
0

#2 Tack! Är inne på något liknande men har ju varken byggt eller haft hästarna på lösdrift tidigare…

AnTeX
0

Mitt tips är att ni ljuter en platta där själva huset ska stå och en bit utanför. detta är för när ni ska mocka med maskin slipper ni dra med er så mycket grus.. sen runt om kring lägger ni en markduk och först ett grövre matrial sen finare  så får ni en bra drenering och i stallet kommer eventuellt vatten att rinna av från plattan till baksidan eftersom man gör en liten lutning åt de hållet

Hanna-D
0

#4 Vi ska inte ha någon platta och vi mockar inte med maskin.

RebeckaSvensson
0

Jag hade troligtvis gjort som #4 skriver. En platta både inne i lösdriften och en bit utanför. Det blir betydligt mycket lättare att hålla snyggt och rent utanför lösdriften om där är en riktig platta. På vintern med en massa snö är det lättare att skotta rent vid ingången/ingångarna om man har en platta underst. Annars så som du skriver, ta bort matjorden, lägg markduk, fyll på med grovt stenmaterial och sedan ett lite finare.

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ligghal är den gammla höladan, det var så högt i tak att jag fyllde på under några år med väldigt mycket strö och sen in till laddan ha vi laggt grovt grus direkt på mark.

markduk behövs inte i som flesta fall säger dom jag känner som jobbar med att bygga vägar mm.

Nu har första årens gödsel blivit jord och jag fyller på med normal med strö, förut (bilden) spån och torv, varge år och sen mockar jag på våren som vanligt, nu försöker jag få hampa i förstahand, det som är blött riner snäll ut genom jorden.

Väderskyddet änvänds flitigt av hästarna både sommar och vinter.

(ladan ska målas när vi får tid och om det går att fixa utan att störa svalorna som bor där på sommaren)

RebeckaSvensson
0

#7 Används inte markduk så kommer allt material man lägger fort packas ner i marken och sedan blir det lera, alt att man hela tiden måste fylla på med nytt fyllnadsmaterial. När man kollar vad sten (fyllning) kostar är det inte mycket varje ton kostar, men när man sedan får hem en massa ton sten är inte ett mycket alls. Men, visst det beror ju också på vad man har för material under, och hur tjockt matjordslagret är. Min fasta övertygelse är att markduk måste till för att det ska hålla få länge som möjligt.

Menar du att de la en massa strö under flera år och inte gödslade ut något alls? Eller fattade jag fel? Om det inte gödlsas ut varje år, blir det inte en perfekt bädd för råttor att bygga gångar och bon i? (Jag är extremt rädd för råttor och möss, därav min fråga)

Lorita
0

1. markduk behövs inte det är oftas väldigt onödigt och kräver mycket mer grus på än vad jag har laggt ut i mina hästhagar.

Jag har hört uppgiften om att markduk från flera oberoende och av erfarenhet vet jag att det inte behövs dom första tio åren. Man ska inte ta bort topplagret med rötter efter gräs bara för det är ett toppenbra bärlager.

2. det var i praktiken bara dom två första åren jag byggde min egen jord och det är som ett hårt stampat jordgolv och vi har inte möss eller råttor på gården, däremot ser jag att katten tar sork ibland.

Jag mockade självklart ut bajarna och nu tar jag bort det lager jag lägger in till hästarna för annars skulle dom snart slå i taket.

Hanna-D
0

#8 Om det inte gödlsas ut varje år, blir det inte en perfekt bädd för råttor att bygga gångar och bon i? (Jag är extremt rädd för råttor och möss, därav min fråga)

Min mardröm också, hatar dem! Glad

Lorita
0

#10 i stampat jordgolv trivs inga råttor och det var bara dom två första åren jag la grunden till jordgolvet, nu mocksr jag varje höst så fort svalornas ungar är färdiga.