Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 6263 ggr
katarinah
0

DM Brukskörning

Den 11 sept är det DM i Brukskörning och Bruksridning hos Håkan Anderson i Linderöd, Skåne. Och för dem som inte har startat innan är det en prova-på-dag på lördagen den 10 sept. Mer info finns på jufsyd.panatet.se under fliken akltuellt.

Bilden är på mig och Birk är från 2009års DM i Skurup. Glad

Aribigga
0

Vad för utrustning behöver man för att vara med på prova på dagen?

lurvponnyn.vimeddjur.se

katarinah
0

#1 Sele, pisk och medhjälpare. Selen ska antingen ha seltungor eller skakelremmar och gärna baksele för att underlätta för ponnyn vid backning och i halterna som är i med- och motlut. Naturligtvis kan du hoppa över de momenten om du inte känner att ni är redo för det. Det handlar om att kunna få chans att prova på de olika momenten i en bana och få veta vad domarna tittar på och få lite tips och råd på hur man ska köra, vad man ska änka på och vad man behöver träna på inför en blivande tävlingsstart.

Vagn håller arrangören med och det är en fyrhjulig vagn.

Aribigga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ledsen men min kunskap om vad alla selens delar heter är inte den bästa, men med skakelremmar menar du de remmarna man sätter fast skaklarna i? alltså den remmen som pilen pekar på?

lurvponnyn.vimeddjur.se

katarinah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nja din sele har mer giggfäste för skaklarna. I brukskörning använder man nästan uteslutande lokselar då hästen drar bättre med dem när det blir lite tyngre. Brukskörningens moment bygger på situationer som uppkommer när man använder hästen istället för traktor tex när man ska köra ut vatten till betesdjur, flytta hö eller halm eller köra ut staketstolpar. Det är naturligtvis inga tunga lass på tävling, men du fattar tanken. Glad Det hästen/ponnyn ska orka dra på tävling är bara vagnen, kusken och medhjälparen och ett par lätta saker mellan momenten lasta och lasta av vid lastbrygga.

Har man inte en loksele fungerar det med en bröstsele som har dragringar för fäste av både skaklar och draglinor.

Lägger in en bild på ett ekipage som använder skakelremmar, om det kan vara till hjälp. (Jag vet inte hur man ritar pilar och hittar ingen bild med bröstsele heller. Sorry.) Ekipaget är Åsa Nelin med Grizzly.

Aribigga
0

Jaha okey, jo jag har förstått att loksele helt klart är att föredra till brukskörning men jag tänkte det kanske gick att prova på med min sele men då går det inte alltså :/ Jaja, det får bli senare i våra liv i sådana fall, när vi har skaffat oss en loksele :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

SannaHolmgren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske någon som ska dit eller bor i närheten kan tänka sig att låna ut sin loksele till dig? Fråga går ju alltid. Inför en prova-på dag så borde det gå.

katarinah
0

#6 Bra idé! Frågan är fri. Ska du till Linderöd på lördagen så kanske jag kan få fram en loksele till shetland modell större….

SofieBroden
0

nämen hej katarina :) Så du har lyckats hitta hit till forumet :) Det är bra att du försöker sparka igång shettisfolket till brukskörning. :)

katarinah
0

ja det är ju en så rolig tävlingsform och med lite fler bilder så småningom kan det kanske inspirera några fler. Jag vill ju ha lite mer konkurrens på tävling. Glad

Aribigga
0

Jo man kanske kan låna, men jag tror inte jag kan åka ändå tyvärr. :(

lurvponnyn.vimeddjur.se

[jannerman]
0

Synd att det var jättelångt bort, men det är ngt som jag funderat länge på att vilja prova med våran shettis. Finns några som ordnar sånt oppåt Mälardalen, tro?

Letar efter en liten flakvagn för närvarande, men loksele har vi Glad

katarinah
0

#11 Det finns det säkert. Ta kontakt med JUFkansliet i Katrineholm tel. 0150-50390 e-mail juf@juf.se De kan i sin tur tala om var det DM som finns närmast dig hålls och vilka som arrangerar det. Lycka till!

Köper du en flakvagn kommer du inte ångra dig, man kan ha dem till så mycket. Glad

SofieBroden
0

för alla brukskörningsintresserade så kan jag berätta att jag har en flakvagn till salu. superfint skick, användbar och trevlig att köra :) PM mig vet ja :)

SannaHolmgren
0

Jag kollade i regelhäftet. Det står ingenstans att man måste använda loksele, utan det står seldon av arbetstyp i god kvalitét och väl underhållna.

Draglinor skall användas till vagnen. Dispens kan lämnas om selen av tradition inte är utrustad med draglinor. Dock ej vid användning av bröstsele.

Så det är bara att åka, utrusta ponnyn med bröstsele och tuta och köra.

När jag letar i minnet så har jag för mig att jag såg en häst på ett SM som kördes med bröstsele/maratonsele.

Aribigga
0

#14 Så en vanlig bröstsele med draglinor skulle fungera, en sån som i inlägg #3?

lurvponnyn.vimeddjur.se

katarinah
0

Kolla bara så att skakelfästet fungerar…Glad

Aribigga
0

Tja jag brukar ju sätta fast skaklarna i dem så då fungerar de ju :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

katarinah
0

Naturligtvis Glad men det finns ju lite olika sorter… jag kan tex inte ha min sele till skaklar med "gigg-fäste" där man har skaklarna högre upp…. det var bara det jag tänkte på…