Samordna resa till Shetlandsöarna
Har SSS någonsin samordnat en resa till Shetlandsöarna för intresserade medlemmar? På min tid
när jag var yngre så samordnade klubben jag var med i, resor. Skulle vara kul om SSS gjorde likadant, eller tom detta forumet.

Ja, du. Att ta sig till Shetland är svårt, dyrt och nu även näst intill omöjligt. Åtminstonde för en "normal" budget. Färjan från Bergen i Norge går under väldigt begränsad tid med ett uppehåll under juli och augusti och det är under denna tid Shetland har som mest att erbjuda en turist. Både utställningar och andra arrangemang är som mest under denna tid.
Att flyga är även det dyrt då man måste göra tre byten och det sista planet ut till Shetland är litet och dyrt.
Vi har pratat mycket om att försöka anordna en resa dit. För en Shetlandsintresserad är det intressant att komma dit där rasen stammar ifrån, helt klart. Men det är ack så komplicerat. Om man som sagt inte har en väldigt generös resbudget. Men man är nästan beroende av ett fordon där ute då lokaltrafiken är begränsad. Och när nu dfds inte ens längre har en färjerutt mellan Göteborg - Newcastle så vete 17 hur man ska kunna organisera något.
Men vi skulle såå gärna vilja erbjuda möjligheten. För mig är Shetland mer hemma än här.
#1 Jag hittade flyg från London, tur och retur för 2500:- inkl. alla skatter. Direktflyg.
Price:
London - Shetland Islands
Adult
x 1 =
54.50 GBP

Shetland Islands - London
Adult
x 1 =
54.50 GBP

Taxes
61.80 GBP

Internet booking fee
5.00 GBP
Total
175.80 GBP

# 2 Vilket bolag???
#3 Atlantic Airways.
Om en resa ordnas dit så är jag mycket intresserad att komma med.Det har läänge varit min dröm att besöka Shetlandsöarna!
Hoppas verkligen att det skulle gå att ordna :)
#2 Jag är så himla dålig på datorer. Hur fick du till utresan från London?
Jag får bara utresan från Shetland= t/r från Shetland
#6 Jag valde bara London i rullistan till Shetland Islands.
#7 OK, jag tror du får upp en bild som jag inte kan se på min dator.
#1 Vad kostar det att åka med båten från Bergen? OM man har t.ex en bil med sig?
Jag bara fundilerade på om det skulle vara möjligt att samla några av oss som ändå äger en familjebuss (7-sitsig bil) att resa samtidigt??
Vi hade plan på att åka till shetland för många år sen, men pengarna räckte inte då… Och nu har vi barnen, som är lite för små för att orka med en sådan resa - åtminstone utan at göra oss gaaaalna

Från Bergen är det inte så jättedyrt. Eller har iaf inte varit. Men båten går så dumt att man är där typ fyra dagar.
Men visst skulle det vara et alternativ, tyvärr går ju inte båten alls under juli och augusti, vilket är så urbota dumt. För det är under augusti som de har sina utställningar , tror Viking Show är 12 aug i år och då brukar väl Cunningsburgh vara helgen innan.
I juni kan man inte vara helt säker på vädret, fast det kan man å andra sidan ju aldrig vara där, men fölen är ju födda då. Jag kommer inte ihåg just nu om det var så turligt att båten gick fortfarande i oktober när auktionen är.
Har varit inne på bifogad länk och det går faktiskt att åka från Hanstholm i Danmark oxå. Men den rutten är ännu dyrare.
Jag vet inte varför de har satt i sinnet att göra det så omöjligt att komma dit numera, det började ju så bra med den nya Norröna och utökade turer, t om hela vintern i början.
Nåväl, bifogar länk, eller iaf adressen till färjebokning.
#8 Okej, men hursomhelst så kan man ju komma dit på ett ganska billigt och lätt sätt :)
#10 Oooops. Jag knappade in husbil. Det skulle kosta drygt 7.500:- t/r.
eller så kan man försöka VINNA en resa till Skottland… VisitScotland har en tävling där man kan vinna en spännande resa till Glasgow eller Edinburgh för två!! Tävlingen pågår till den 10/5.