Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1195 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
0

rida in en sjutton åring!?

jag och min kommpis håller på att rida in en sjutton årig shettis. han har varit varn vårdad men har antaligen varit riden innan. Nu har vi skritat i ca en vecka men han fattar inte direkt vad man menar med skänken, men tyglarna vet han vad som gäller.

vi har några frågor.

Hur länge ska vi skritta innan vi kan trava lite granna?

hur kan vi lära honom lite snabare lite olika saker, och VAD behöver vi lära honom och i vilken ordning??

Tack på förhand:)

StuteriSolo
0

Om hästen förstår kommando för trav kan man trava redan direkt. Då våra hästar körs lär vi dem trava på "sssss" och när de börjar ridas kan de redan röstkommandon, så då får man lära dem vad skänkeln betyder.

[tjejensomlovemarsvin]
0

ok tack men behöver vi inte skritta den i kondition först??

StuteriSolo
0

En häst i dålig kondiyion bör mest skrittas, och visst kan man trava ändå. Jag förmodar att ni inte rider i flera timmar, en ridtur på trettio minuter med några travpass orkar hästen säkert med

[tjejensomlovemarsvin]
0

ok:) Vi har hittils ridit i mellan 5 och20 minuter, så han behöver nog en liten utmaning:)

SandraO
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att underlätta att han ska förstå skänkeln kan man lära honom röstkommandon. Min shettis har jag lärt att "traava" betyder trav när jag kör och longerar, det underlättar ju om han förstår det och att man då lägger till skänkel samtidigt som rösten.

Vad han behöver kunna beror ju lite på vad man själv vill göra. Men självklart start, stopp och svänga. Men kan man ju börja med att vända för skänklar, flytta för skänklarna m.m.

Glad

cinna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

…att ta hjälp av någon vuxen med erfarenhet av inridning är ju aldrig fel det heller.

När det gäller inridning finns det bara EN väg: Skynda långsamt och ha kul under tiden.
Det spelar ingen roll om det är en 17-årig Shetlandsponny eller ett tvårigt Engelsk fullblodFlört