Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 3290 ggr
PP
0

Bete/canintand

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan även ston ha dessa? Har iaf för mej att jag hört att det är nåt som hingstar/valacker har…

Sitter dessa alltid i lanen, alltså typ mittemellan fram- och kindtänder?

Jag upptäckte nämligen en liten extra tand i munnen på mitt 9-åriga sto idag… Ser ut som en canintand till formen, men sitter precis bakom sista framtanden (I 3), alltså inte mittemellan som på 9-åriga valacken.

Stoets mun kontrollerades av veterinär för ett år sedan och då är jag ganska säker på att denna inte fanns…

AnnaFagerell
0

Dessa tänder växer fram när hästen är 4 år gammal så troligen har stoet haft dessa då hon blev kollad förra året… På ston växer inte tanden helt fullt ut som på hingstar och är ovanligt på ston

Medarbetare på djurskydd.ifokus

adapada
0

Även ston kan ha canintand, men det är inte lika vanligt som på hingst/valack.

PP
0

#1 Det är nog ganska individuellt när tänderna kommer, på hästar precis som på människor. Alla mina ponnyer har iaf varit senare med sina tandbyten än vad "skolböckerna" säger. Flört

Det jag tycker är lite märkligt är att den sitter precis efter framtanden. Har förstått att canintänderna i nederkäken sitter närmre. Men det är inget mellanrum alls. Obestämd

AnnaFagerell
0

#3  Lyssna på dig själv… Individuellt även med mellanrum mellan tänderna    Oskyldig

cinna
0

Antar att det är detsamma som vargtänder?

I vilket fall som helst så fick hästtandläkaren ta bort två i nederkäken på en av mina pållar. Hon hade jätte besvär av de "pyttepytte"-tänderna som bettet gick emot var gång man tog i tygeln…
Stallkopisens häst hade jätteproblem med en sådan tand som inte riktigt brutit igenom tandköttet. Ett besök hos tandläkaren och hästen blev bra i munnen.

AnnaFagerell
0

#5 Det är två helt skilda saker…

cinna
0

ok…

canine = hunddjur… så varför inte tänkte jag.

Nåja, inte hela världen…Flört

PP
0

Jag skrev att det nog är individuellt när tänderna kommer - hur många tänder eller hur de sitter skulle jag tro följer samma mönster.

Tittade iaf mer noga i hennes mun idag och det är faktiskt ett mellanrum mellan sista framtanden och denna ändå. Det börjar oxå på att bryta fram en på andra sidan, så det är väl helt normala canintänder iaf. Flört

Nyfiken - kan de ha dessa i enbart ena käken? Än syns inget i överkäken nämligen.

Undrar oxå om alla hingstar/valacker får dessa?

#5 Vargtänderna sitter precis framför första kindtanden, vanligtvis i överkäken. Canintänderna sitter ju i lanen så bettet ligger bakom dem och ska därför inte kunna slå i dem vid tygeltag. Däremot får man se till så att bettet inte sitter så lågt att det ligger emot canintänderna. 

Tittade f ö i mina anteckningar från en föreläsning av veterinär med inrikting på hästens tänder och munhåla och enligt henne kommer canintanden först vid 4-7 års ålder, så min ponny ligger inte så himla långt efter det normala. Flört

PP
0

Hittade en tydlig bild över hästens tänder när jag googlade runt som kanske kan vara av intresse för fler.

cinna
0

Tack för bra bild! Glad

AnnaFagerell
0

#8 Alla människor får inte alla visdomständerna så jag antar att det är samma för hästar… inte säkert dom får alla de där extratänderna