Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 712 ggr
zettan
0

BRUKSPROV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte äldre ston få göra bruksprov? Hur går man till väga om man vill göra bruksprov med sitt sto? Eller är det inga som gör bruksprov med sina ston?

Ove-D
0

Jag har gjort ett körprov med shettissto på 90-talet… Hon var äldre och fått föl.

zettan
0

#1 nu menar ja nog om de finns sånt att göra i dag på 2000 talet vet du

VeronicaP
0

#2 Det finns och man kan väl begära att få göra det men jag kommer inte ihåg hur faktiskt, vi har gjort det på en New forest men då ridning och det var inget svårt alls.
Jag har ju ibland anmält att de har gjort 3 årstest när jag stamboksför eller att de har startat på travet.

zettan
0

#3 men är det knappt några som gör sånt??? Bara nyfiken vill ju inte göra de om de inte är ngn idè liksom. Men vore kul att visa att man använder sina hästar till ngt annat mer än bara avel

VeronicaP
0

#4 Det var lite uppe på årsmötet att man skulle införa även bruksprov på stona *ler* men vet inte vad som händer ,fast det är väldigt få som gör det nu för tiden.

Kris_J
0

Min dotter gjorde ridet bruksprov med vårt ena russ sto 2001, jag angav på anmälningsblanketten till premieringen att det skulle göras.

Veritas odium paretFörvånad

zettan
0

#5 vet du vad som gäller för att göra bruksprov med sina ston? När får man göra bruksprov? Har 2 sexåringar som ja tänkte göra bruksprov på antingen i år eller nästa år.

Hanna-D
0

Varför inte ringa arrangören så får du svar på dina frågor direkt? Glad

Kris_J
0

Läs 11.7 på sidan 12 i storeglementet: http://www.svehast.se/allm/2007Storegl.pdf

Veritas odium paretFörvånad

Ove-D
0

Det är frivilligt så man får väl säga till att man vill göra det på en stopremiering" Det gjorde jag.

Annette
0

Genomfört bruksprov ger stoet GII, så visst är det idé att göra det. Såvida hon inte är meriterad till GI genom andra meriter, förstås,

Läs mer  Avelsvärdering av Shetlandsp

zettan
0

aha tack alla för bra svar. Hm tror Zettan har G1 föresten men Rosa har inte ngt sånt än. Ska nog kolla upp om ja kan göra bruksprov då med henne.

UG
0

Jag har gjort ett "körprov" i samband med att mitt ministo premierades med diplom. Det var frivilligt och jag tyckte att det var en fin sak att lägga till hennes meritlista. Provet var larvigt enkelt. Skritt, trav, halt, samt att trava på en åtta. Kontrollen innebar nog bara att se om hon var "körbar", kunde svänga och stanna.

zettan
0

#13 jasså är de så lätt :) ja då klarar ju Rosa de lätt i allafall som att hon är mkt körd :)