Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 16-hästpass
Läst 2947 ggr
Rissla
0

Vad händer om jag står som ägare...

….till hästen, men inte har hästen?

Sålde en häst för några år sedan. Köparen lovade att göra ett ägarbyte, men gjorde aldrig det. Hästen är sedan dess såld vidare och inte heller då har något ägarbyte gjorts. Med andra ord står jag som ägare än idag.

Nu är det ju så att det är lag på hästpass. Å den hästen har inget pass. Å ingen ansökan kan väl göras, om inte jag, som står som ägare, skriver under en passansökan? Å jag kan inte göra någon passansökan, för jag har inget regbevis.

Jag får inte tag i tjejen jag sålde hästen till och jag vet inte vem som har henne idag.

Vad händer? Kan jag få typ "böter" om jag inte skickar in en passansökan? Det är ju lite svårt?

Någon som vet, eller ska jag vända mig till stambokföraren?

Tack!

Emelie

Cattis
0

Har du papper på att du sålt hästen? Isf är du ju inte juridisk ägare, även om det står på baksidan av regbeviset.

Eftersom passen inte är originalhandlingar, så är det inget juridiskt hållbart bevis på ägarskap bara för att ditt namn står i ett hästpass. Ägarskap bevisas enbart genom köpeavtal o dyl.

Tror knappast du kan få böter. Så du kan nog känna dig lugn på den fronten. Klart att det ju är trist att stå som ägare i registret till ponny man inte längre äger, det förstår jag!

Men, kolla för säkerhets skull med Fredrik.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

Tror inte detta är så himla ovanligt tyvärr. Det är mängder med ponnyer som inte har pass och jag tror inte det kan hända dej så mycket. Däremot kan det vara värre för dom som har hästen. Ska hästen behandlas eller så ska det föras in i passet.

Cattis
0

Ett tillägg: De kan ansöka om pass även om du inte skrivit på passansökan. Det är bara då hästen redan HAR pass som den sist inskrivna ägaren måste skriva under.

/Cattis

thira
0

Känner igen problemet…har också ett par ponnyer som är sålda för många år sedan och där ägarna varken ansökt om pass eller gjort ägarbyte…..men det lär väl inte vara mycket att göra åt!

Rissla
0

Tack så mycket för era svar! 

Hm, fast, jag har sett många exempel på ponnyer, där passansökan gjorts, å så står det som kommentar "fel ägare"??? Fast, det kanske inte har med saken att göra??

Ja, jag har papper på att jag sålt hästen!

Hanna-D
0

Hakar på den här tråden istället för att skapa en ny.

De danska ponnyerna har ett "Ejercertifikat". För- och nackdelar? Något vi borde ha i Sverige?

Niklas
0

Kan man inte göra som med bilar och låta säljaren registrera ägarbytet? Då borde problemet försvinna.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

nallebjörn
0

det är egentligen säljaren som bör ansvara för ägarbytet. Så gör alltid jag. Sen om passet inte löses ut är inte säljarens problem

Cattis
0

#6 Tycker själv att det hade varit en bra idé!

Mer pappersjobb till vår stackars hårt arbetande stambokförare - tvivlar på att han vill ha mer jobb just nu. Men det hade varit en bra lösning.

/Cattis

PP
0

#6 & 9

ASRP har oxå ägarbevis… Ett papper man får utöver passet.

nallebjörn
0

#10 ja jag fick det på min ridponny men det konstiga var att dom krävde inget köpeintyg eller intyg på att jag ägde modern vilket ju är märkligt.

Hanna-D
0

#9 Självklart skulle det innebära mkt mer jobb för honom. Kanske när högen med passen är klara eller att någon annan hjälper till? Jag tycker också att det är en bra grej.

kacka
0

Jag kan inte tänka mig att du skulle få böter för en häst du inte har. Om det skulle komma en och inspektera din gård så står väl inte hästen där ändå?

Jag har flera exempel på hästar som inte anmält ägarbyte.

Vill fråga en annan fråga… OM ni lämnar ut hästen på foder, medföljer passet då med hästen eller behåller ni det? Det är ju trots allt en ID-handling… Men man vill ju inte att det ska komma bort… För visst är det så att OM hästen måste avlivas akut så MÅSTE veterinären ha ÄGARENS tillstånd att avliva hästen? Detta hände mig 2001 tror jag… Veterinären fick mitt tillstånd via telefon (hästne hade fått akut tarmvred hos fodervärden).

Rissla
0

Ja, jag lämnar med passet. Det ska ju följa hästen.

MEN det är bättre på russ. Där är ägarbeviset ett lösblad och det skickar man inte med (vet ju aldrig om den som lånar hästen är ärlig eller oärlig å kanske byter ägare….). Även på fjordning är det så. Förstår inte varför inte Shetland också kan ha det så. Jag skickade in ett ägarbyte på en shettis jag köpt och glömde skicka med passet. Snacka om klantigt. Fick för mig att det var samma som med russ. Får betala 60 spänn för det. *morr* Skrattande

VeronicaP
0

#14 New forest och halvblod är det lika dant

Milla
0

#14likandant på dartmoor

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ove-D
0

Men är det inte en bra idé att ha en separat ägarbytesblankett? Delvis för som #14 säger så kan passet fälja med till tex fodervärd så tex vaccinationstämplingar kan göras i passet men ändå inte kan göra ägarbyte…

cinna
0

#17 Den blanketten finns väl redan:

http://www.shetlandsponny.se/stambok/blanketter/ansokan_agarbyte.htm

(Du har då en förmåga att hitta gamla trådar Kacka…Flört )

dranto
0

lika för travhästar i stc, ett särkilt ägarbevis på löst blad

AnnaLundin
0

#17 Fast det är inte samma sak som t.ex halvbloden har.

PÅ halvbloden lämnar man aldrig ifrån sig passet, utan man har ett separat "Ägarbevis"-papper. DETTA skriver man under och fyller i nya ägarens uppgifter och skickar in till ASVH. Man får tillbaka pappret tillsammans med en klisterlapp man själv sätter in i passet. Själva paseet behöver alltså aldrig skickas iväg.

Fördelen med detta är att passet alltid finns tillgängligt - hästen kan ju behöva medicineras eller ngt annat medan passet är ivägskickat och för mig känns det inte bra bara att ha det farande med posten. För tyvärr verkar det som om vissa postsniglar inte riktigt hittar dit de ska, så att en del försändelser försvinner spårlöst.

susanne-s
0

#18 fast det är roligt att hon gör det tycker jag!  Skrattande

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se