Avmaska?
Bör man avmaska vid 450 EPG? Odling är satt, får svar vecka 47. Enligt analysen är 450 EPG lite. Rör sig om stora och lilla blodmasken.
Blodmask hade jag alltid avmaskat en extra gång om dom hade haft det.
Annars avmaskar man ju mot blodmask i oktober november så det vore ju lämpligt
Stryk frågeställningen, för vi har fått en diagnos på hästarna i stallet. Alla är angripna av blodmask, vissa REJÄLT. Hästarna ska stå inne i tre dagar och alla hagar ska rensas. Puh!
oj ja där ser man!!! Hur går man tillväga med sånt här?? tur ändå att det inte var allvarligare eller det kanske är allvarligt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det ÄR allvarligt, speciellt en häst är väldigt dålig. Har bla stått inne på Djursjukhuset. Vi blev rekommenderade att avmaska dem, låta dem stå inne i tre dagar samt rensa alla hagar från bajs. Efter detta är det stenhård koll på hästarna som kommer till stallet…
oj ja där ser man. Hoppas det ordnar sig för er.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Tyvärr förstör vissa så mycket för andra. Blodmask är en allvarlig parasit men vissa anser det onödigt att avmaska.
En vän till mej hade en gång ett arabsto som ej maskades. Stoet blev uppfrätt inifrån av blodmask. Så avmaska era hästar allihop!
Ja, fast det visade sig att det inte var därför hästarna var dåliga. Vi fick reda på att vattnet var under all kritik - Smittskyddsinsitutet tappade hakan. Man kan läsa mer om det i min dagbok…
Här blir vi uppmanade att kolla vattnet när man är gravid eller om något inte stämmer. Har dom bott där alltid? har dom barn borde ju vattnet varit kollat. Egen brunn ska man kolla med jämna mellanrum. Det gör vi iaf.
Nej, de har bott där i några år och förutsatte att vattnet var okej (de hyr av en stor hyresvärd). Det fanns inga egentliga misstankar om problem.
#9 tur att dom vet nu vad felet är iaf. Det är huvudsaken. Synd på allt lidande i onödan bara
Kan ju ge en del inviter åt andra. Kolla vattnet om ni har egen brunn!

Vad kostar det att göra ett prov på vattnet och vem kontaktar man? Jag gjorde det för flera år sedan, men då var det med hjälp, så jag vet inte vart man vänder sig?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

analycen tar 990kr plus moms för kemisk och mikrobiologisk provtagning. Provet får inte vara äldre än 12 timmar när det gäller mikrobiologiskt prov.
Man ska helst inte hålla på att avmaska i onödan. Det bästa är att jobba mer med beteshygieniska åtgärder såsom mocka hagar, sam- eller växelbete med andra djurslag (ffa får eller kor) osv.
I princip samtliga avmaskningsmedel vi använder har maskarna utvecklat resistens emot, vissa mer andra mindre och olika maskar är resistenta mot olika medel. Det är tyvärr den slentrianmässiga avmaskningen (och underdosering…) som gör att maskarna utvecklar resistens.
Man bör ta träckprov för att undersöka hur mkt ägg det finns där och bara avmaska när det är för mycket. Förutom för styngflugan, där man bör avmaska om man vet att man har gula ägg på frambenen på hästarna, för DÅ har man garanterat styngflugor i trakten och därmed också styngflugelarver i maggen…

#13- Därför har jag köpt 4 st tackor i stället för avmaskningsmedel i höst
…
#12 det var konstigt. Jag betalade runt 500 i våras….
#14 hoppas du skojar?!

#15 Fick du analyssvar för både kemisk och mikrobiologisk då? Jag pratade med Analycens kundtjänt på eftermiddagen och det var det pris jag fick. Det finns ju olika ställen som gör vattenanalyser också, var det Analycen du anlitade?
#16 ja det var analycen men det gick via kommunen. Ja det var både kemisk och bioligisk. Ska se senare om jag kan hitta räkningen och ge exakt pris.

#15 Naturligtvis skojar jag! Jag har avmaskat, men jag har köpt tackorna OCKSÅ. Hästarna är för tjocka, så jag tänker ha tackorna för att kunna växelbeta hagarna.

#15 Tack för tipset!!! Ringde kommunen och frågade om pris. 455kronor + moms för radon, kemiskt och microbiologisk analys. Tur vi inte hade hunnit skicka redan, vi har två brunnar som ska kollas och nu blir det biiilligare!

Vi har ekologiskt så här får vi inte avmaska om inte behovet finns, måste altså först ta träck prov både på får och häst.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#19 vassego 
#18 måste inte får också avmaskas?
#22 Får behöver också avmaskas, OM de har mask… Träckprov ger svaret även på dem.

Om man som jag har ,en väldigt stor vinterhage,måste man mocka ur den hagen eller kan man bara blöja om och så in ny vall ? dem bajsar nämligen mest ute på vallen.
plöja upp och så in ny vall är ett utmärkt sätt att resna bort parasiterna och deras ägg.

Okej tack vi planerar att göra det så fort hästarna kan flyttas till sommarhagen.

#22-Naturligtvis avmaskar man får också. Men hästar och får kan inte smittas av varandras parasiter, därav använder man fåren för att växelbeta i hagarna. Så ett år har fåren en beteshage och hästarna den andra, sen växlar man så de går varannat år. Jag mockar även där hästarna gått och krattar ut högarna, allt föra att minska "trivseln" för parasiterna. //Erica

En liten fråga till.Sommarhagen som vi har är nu tredje sommaren som dem går där,har alltid avmaskad dem innan jag släppt dem där men är det risk att det finns parasiter där en då tror ni.Innan mina hästar gick i den hagen så var det nog ca 15 år sedan som det betade djur i den hagen behöver jag ta prover eller kan man vänta med det ?
#28 Jag skulle utgå ifrån att hagen är smittad, ja. Men väntar du till efter midsommar med att släppa dem, så är parasitförekomsten betydligt mindre. ta en skörd hö innan hästarna går där, om det är möjligt. Och kolla upp dina pållar med träckprov innan avmaskningen inför betesgången, så vet du vad du bör avmaska med.

Okej tack för dina svar.ska fixa träckprov.Man kan inte köra med traktor i den hagen eftersom det är en mosse(vet inte hur det stavas men hoppas att ni förstår ändå) Men jag funderade på att fråga våran markägare om han inte kan släppa sina ungdjur i hagen så dem kan beta ner hagen åt mig,hur länge bör man vänta med att låta hästarna gå där ska jag vänta till nästa sesong då eller kan dem gå där senare i sommar ?Kanske en dum fråga men jag är inte så duktig på vad det gäller med parasiter i hagarna och hur man får bukt på dem.