Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2307 ggr
Kris_J
0

Betäckningsblock

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna list fanns i webbstamboken i dag:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Losta_block_shetland.pdf

Lite väl enkel, eller?

Veritas odium paretFörvånad

Ellinor Johansson
0

Bra intiativ, hoppas de hingstar som  ägaren  inte löst betäckningsblock till inte tar emot ston. Alla stoägare kanske inte kollar det.

Kris_J
0

Jag undrar varför bara vissa står med stamboksnummer och andra med RS, ingen urskiljning på rena stambokshingstar mot fullt avelsvärderade.

#1 om man läser här på forumet har inte alla det, löst block alltså.

Annars tanken med listan är väldigt bra, att man ska kunna kolla vilka som löst.

ThiffannyJ
0

Smidigt!! Lätt för stoägarna att kolla om hingsägaren löst block och det går att regga fölen!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

# 2 Jag funderade också varför endel hingstar som har RS nummer inte redovisas med det.

uhngoliant
0

Tycker det är väldigt bra att listan finns på hemsidan. Om man som jag är helt nybörjare inom shetland så känns det tryggt att själv kunna kolla upp om den hingst som jag ev. tänkt betäcka med har det nya blocket eller inte.

ThiffannyJ
0

#2 Det kanske beror på hur man skrivit när man tagit emot inbetalningen? Det kanske är olika personer som tagit emot och reggat, och sen finns det kanske ett system som "hämtar" upp hingsten?

Jag har ingen aning, bara spånar…

www.minishetland.com

Helena-Bergstrom
0

Däremot ser jag att flera hingstar jag vet tar emot ston inte finns med på listan!? Obestämd

AnnaFagerell
0

#6 Jag skrev RS på min men det står regnr på den listan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kris_J
0

#7 Precis..

Cattis
0

Jag tycker att själva listan i sig och tanken med den är en jättebra grej, så att stoägare kan kolla upp att hingsten de betäcker med har sina papper i ordning. Åtminstone så långt.

Men…
Jag reagerar däremot på att det exempelvis inte står vilket datum listan skapats/uppdaterats.
Ingen info om ifall listan skall uppdateras löpande, och i sådana fall när/hur ofta tex. Vilket vore bra för att dämpa eventuella (garanterade) spekulationer något.

Det borde, enligt min personliga åsikt, stå något överst i dokumentet som förtydligar listans innehåll/syfte. Som att det kan finnas hingstar som har löst ut block, men som ännu inte hunnit föras in på listan. Och gärna någon information om att man, vid ev osäkerhet över ifall någon särskild hingst har/inte har löst ut block, kan kontrollera detta med SH.

Som listan är upplagd och ser ut nu, så kan man tydligen tolka den publicerade listan som den definitiva listan för säsongen. Som att de som inte står med där inte skött/sköter sig eller är oseriösa och struntar i "pappersarbetet". För det står ingenstans att listan kan komma att fyllas på löpande.

Jag tycker det vore riktigt tråkigt om den här listan, som kan vara något riktigt riktigt bra, kommer att ligga till grund för spekulationer och skitsnack bara för att den är otydlig och lämnar så mkt utrymme för spekulationer/missförstånd. 
För listans syfte är ju att vara som en "säkerhet", för ex stoägarna, gällande att betäcka med de listade hingstarna, inte att skapa oro och/eller misstroende mot dem som inte står med på listan.

Till exempel finns inte mina egna hingstar med på listan, vilket är helt korrekt eftersom jag ju inte har köpt block. Än
För jag har inte satt igång med att betäcka mina ston. Än.
Jag har därför inte haft behov av några betäckningsblock. ÄnFlört

Så att vissa hingstar inte finns listade, betyder/bevisar inte alls nödvändigtvis att det beror på "oegentligheter" eller "oklarheter" - även om sådana hingstar säkerligen förekommer de med. Utan det kan faktiskt finnas alldeles simpla och harmlösa anledningar till att en del inte löst ut betäckningsblock. Än. Glad

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

#10 Kloka ord!Glad

ESJE
0

#10 Håller med fullständigt.
Som listan är utformad nu skapar den en massa osäkerhet och misstroende.
Man kan undra varför endast 77 hingstar har betäckningblock i dagsläget. Varav flera ej RS-hingstar, ej heller godkända i annat land. Beror det på att många inte börjat betäcka ännu eller att informationen varit bristfällig.
Känns också konstigt att hingstar som man vet betäcker förfullt, både egna och främmande sto, inte finns med på listan…

susanne-s
0

#8 och jag skrev reg nr på min ;-) Har för mig att det var regnr dom ville ha… kan minnas fel. Nu ser det ut som min inte har RS…
#10 Bra skrivet.
Tanken är god med listan, men i sin utformning fyller den ingen funktion tycker jag… Skulle också vara intressant att veta om vissa hingstar får ut fler en ett block… tex datum.
Åker jag till en hingst som tar emot många ston säger ju inte detta att det räcker med papper till mitt sto…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

En annan infallsvinkel. Kanske skall man initialt nöja sig med det lilla och vara glad att det finns en lista, förusätta att den är helt tillförlitlig. För vad skall man annars kunna lita på om inte informationen från avelsorganisationen är korrekt?
Sedan att listan lämnar en hel del i övrigt att önska är nästa steg på förbättringsområden.

susanne-s
0

#14 Nja, jag vet inte om jag kan nöja mig med ngt som förutsätts vara tillförlitligt. som jag skrev - tanken är god. Jag hoppas bara att den arbetas igenom -då kan det ju bara bli bättre!

www.gullsmyrastuteri.se

[jannerman]
0

Tycker det var mycket bra  att den listan kom ut!

Att fixa till de förtydliganden som många efterlyser kan inte vara så svårt.

När man pratar med "nya" människor inom shetland så är det många som inte har en aning om vare sig det ena eller det andra, så ju mer information som kommer ut från avelsföreningen desto bättre, tycker ialla fall jag…!

Ellinor Johansson
0

Jag tycker absolut det bra med en lista, denna lista går absolut att förbättra.

Jag tror inte att det blir en massa snack om man köper betäckningsblocket senare, man behöver ju inte köpa det förrän man behöver det. Jag köpte  våra betäckningsblock för några veckor sedan för vi har inte släppt stona till hingst förrän i helgen.

Efter allt strul med obetalda stoavgifter är det bra med av lista även om den kan förbättras endel

Ellinor Johansson
0

Att lösa betäckningsblocket är lite samma som att lösa betäckningslicens för sin hingst.

Förr när man löste betäckningslicens gjorde man det på våren innan man började betäcka. Valde man att inte lösa licens till hingsten för att man tex. skulle tävla trav eller inte skulle använda honom det året var det inget konstigt med det.

Jag tror att anledning till att det är mycket spekulationer nu är att flera stoägare råkat illa för att de använt hingstar vars ägare/ hingsthållare inte betalat stoavgifterna

AnnaFagerell
0

Men vem säger att hingstägaren löser block så det räcker för alla ston dom tar emot? Kanske dom löser ett block men tar emot 20 ston ändå… Och ingen har sagt att man måste lösa blocket innan man betäcker. Jag vet hingstar som betäcker och det klarar dom fint utan block  Oskyldig sen löses väl blocket innan allt rap in… står ingenstans det krävs ett block för att betäcka…

AnnaFagerell
0

Är det bara mitt block som inte är korrekt? Alla sidorna matchar inte varandra på de nedre flikarna… så vit, grön och rosa ser inte likadana ut längst ner vilket gör att när man skriver texten på stoägarens "kvittens" så blir det fel på den gröna och rosa… texten hamnar inte där den ska

fuxar
0

Håller helt med #10 borde stå att det uppdateras löpande!

Båda mina hingstar har block, men det står inget RS men båda två har RS!!!! Flis RS. 343 o Wilfred RS.555.

En undran varför spekulera att hingst hållare löser ett block och skulle ta emot fler!!!????Förstår inte den negativa inställningen att någon medvetet skulle vara oseriös!Skulle man mot förmodan få mer än tio ston till sin hingst köper man väll fler block!!!!Men det är min inställning!FörvånadGlad

PP
0

Tycker det är smått fantastiskt hur krångligt man kan framställa allt och hur mycket somliga kan läsa in i både det ena och det andra..! Tycker det känns som att vad än SSS gör så letas det fel… Förvånad

En lista behöver inte vara en dålig idé, men jag vidhåller fortfarande att för att vara säker som stoägare är det enda raka att själv vara med och se att ens sto skrivs in i aktuellt block - då kan alla konspirationsteoretiker leta annat att gapa om.Cool

AnnaFagerell
0

#21 Kanske för att hingstägare inte skött sig tidigare år?? Inget konstigt med det… De som vill fuska fuskar oavsett system och det finns…

Lauth
0

Tycker listan är ett jättebra initiativ (fastän min hingst inte fått ut sitt block än och därmed inte är med på listan, än..)

Tycker det är en bra start. Självklart hoppas jag på att listan uppdateras kontinuerligt under säsongen.

susanne-s
0

#22 det behöver man ju inte eftersom att man inte skriver i blocket när stoet kommer (hon ska ju betäckas innan det skrivs) Däremot har jag använt mig av denna. se länken. Sedan så ska du ju ha med dig de två vita små lapparna när du hämtar ditt betäckta sto, där har du ju en säkerhet.
Tycker jag är bra!

http://www.svehast.se/allm/Hingstinformation/overlamningavstoforbetackning.pdf

www.gullsmyrastuteri.se

PP
0

#25 Jag förutsätter att mitt sto betäcks om jag lämnar för betäckning.  Flört

Tillämpas fribetäckning, vilket har varit fallet de gånger jag gjort föl, bör ju rimligtvis rapport ifyllas iom att stoet släpps in till hingsten. I vilket fall skulle jag gärna betala en hundring för att vara säker på att få en stamboksberättigad fölunge, även om det skulle strula med betäckningen.

Vad jag var ute efter var att om jag får stoet ifyllt när jag ser det så ser jag ju att hingsten har löst ett block med plats för mitt sto. SH:s överlämningskvitto fungerar ju på samma sätt.

VeronicaP
0

#10 Bra skrivet

Jag tycker också listan är bra , men saknar precis som många fler datum på när listan uppdaterades sist mm

Jag har inte köpt några block till våra hingstar då jag inte ska betäcka själv med dem och kommer inte att köpa något heller förrens man vet att de skulle få betäcka , för mig som arbetslös är det 2000 kr som  skulle försvinna från min lilla lön.

Kris_J
0

De har stått att blocket skall lösas INNAN betäckning äger rum.

AnnaFagerell
0

#26 Men bara för att stoet hoppat av släpen på gården där hingsten finns betyder inte det att hon blir brunstig och betäckt. Jag fyller i papper så fort stoet är betäckt eller släppt med hingsten, inte när hon lastas av släpen

#28 Har inte jag sett, finns det att läsa nu?

susanne-s
0

Vi handbetäcker och jag fyller i blocket när stoet är betäckt, hade tex ett sto här förra året som "det var ngt fel på" hon brunstade men slog sig igenom två brunster och kollades upp osv - en annan historia..  Men betäcktes aldrig.
Självklart skulle jag fylla i ett papper oavsett jag sett betäckning om dom gått på fribetäckning.

Ang pappret i min länk så är ju fördelen där att OM stoet inte betäcks så behöver man inte kasta den rapporten.
Hade ett sto som kom hit i år innan jag överhuvudtaget fått Blocket.
Men jag använde då ett papper som sa att om hon betäcks så skulle en betäckningsrapport ifyllas  eller hur jag formulerade mig…

En viss grad av tillit får man ju hoppas att stoägarna ändå känner.
Vi hingsthållare förutsätter ju att stoet hämtas och betalar för sig. Men det är ju ingenting man ska ta förgivet eg.
Man skriver ju - oftast antar jag- kontrakt och där bör ju framgå att stoet lämnas för betäckning och att stoäg ska betala Flört

www.gullsmyrastuteri.se

ThiffannyJ
0

#30 Ännu en anledning till att inte ta emot ston som inte är kollade, om de inte tagit sig året innan. Man lämnar ju sitt sto på betäckning för att få ett föl, och då bör ju stoet vara ok också.

www.minishetland.com

sanne
0

Listan kommer med säkerhet att uppdateras o det kommer rättas till att det står RS nummer på de som har det.

Sen är det kanske lite missvisande ännu.. det som är intressant är väl hur många hingstar som har löst blocken när rapporteringen ska ske.. alltså jag menar i September..när betäckningarna är klara.

vi har inte beställt block förrän nu, för jag ansåg inte att det var tvunget att ha det innan man släppte m stona ?! men självklart kommer ju alla ston tas upp i blocket. Har ändå betäckningskontrakt m utomstående ston, där vi klart har skrivit att vi står för block o de kostnaderna mm..

AnnaFagerell
0

#30 jag har aldrig fått skriva på nåt kontrakt när jag lämnat bort ston och jag har aldrig haft några när jag tagit emot ston heller

Mini-Angel
0

Mitt sto hann vara inne hos hingsten i tio minuter innan hon blev betäckt Flört Hann knappt säga hej då Skrattande

Jag fick ett jätte fint kontrakt o hingstägaren skrev in mitt sto i flera papper-riktig ordning Glad

Ellinor Johansson
0

Listan är uppdaterad nu.

alskadeida
0

Hej.

Kan någon förklara för mig vad betäckningsblock är?

Den hingsten vi valt finns ej med men han är godkänd avelshingst och har RS.

Är man dålig då som använder denna hingst?

Kan man kräva som stoägare att han har block?

Tacksam över svar som förklarar detta.

PP
0

#36 Som redan nämnts i denna tråd, kan det finnas flera anledningar till att hingsten inte finns med i listan. Men du bör absolut ställa krav på att betäckningsblock finns och att ditt sto garanteras en blankett. Om inte betäckningen rapporteras (till avelsorganisationen/SH), kommer det krävas fullständig härstamningsverifiering för att du öht ska kunna stamboksföra fölet som renrasig shetlandsponny = betydligt dyrare och krångligare än om allt är i sin ordning från början.

Skulle önska att SSS kunde sammanställa en "Att tänka på vid betäckning" på sin hemsida (precis som de har "Att tänka på vid köp"), där stoägare kunde hitta all information om vad som verkligen gäller om man vill föda upp renrasiga och stamboksberättigade shetlandsponnyer…

[jannerman]
0

#37 Bra inlägg! Som sagt…information behövs i massor….

AnnaFagerell
0

#36 Fråga hingsthållaren/ägaren… Verkar det tveksamt så fråga någon annan som håller på med shetland som kan råda dig. Det finns dom som inte gör rätt för sig, inte kul hamna hos en sådan.

kristina-axtorp
0

Kan rekommendera oroliga stoägare att begära att få nedanstående blankett påskriven av hingsthållaren.

http://www.gotlandsruss.se/res/Avelsdokument/Oeverlaemning.pdf

Den finns säkert på SSS hemisda men i brådrasket hade jag inte tid att leta upp den. Denna blankett är framtagen av SH just för de stoägare som är osäkra på om hingsthållaren har skaffat sig ett betäckningsblock.

ThiffannyJ
0

Här ligger den lappen som man kan ha med till hingstägaren!

Här finns också många blanketter man kan leta efter…

www.minishetland.com

Hanna-D
0

För mig känns det "överkurs" att skriva under sådana blanketter. Det finns inget som är vattentätt, ibland får man helt enkelt lita på folk. Språngrullorna har väl sköts överlag, är väl någon enstaka som inte gjort rätt för sig. Jag har inte lämnat/fått någon sådan blankett och heller inte sett hingstens papper eller listan på SSS hemsida, det bekommer mig inte alls Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Annette
0

Jag känner som #42. Har hingsthållaren skött sina åtaganden under alla år förut så litar jag på att den gör det med mitt sto också.

Kaprifolen
0

Varför denna oro för att blocken inte ska ska räcka till? Behövs mer än 10 rapporter får väl hingstägaren köpa ett nytt block. De gamla blocken räckte väl heller inte hur länge som helst?

VeronicaP
0

Har pratat med en som betäckte förra året med en mini hingst, har betalt och gjort rätt för sig, fått den lilla vita lappen som hon ska skicka till hingstägaren när fölet är fött men när jag kollade i stamboken så syns det inte någonstans att den hingsten har betäckt några ston förra året , inte så kul för den sto ägaren , så jag har sagt åt henne att ringa Fredrik och se vad som kan ha hänt antingen har hon blivit helt lurad eller så har de inte förts in bara men jag tycker synd om sto ägaren då de är första året hon betäcker shettis i alla fall.

Så nog kan det vara en säkerhet för stoägaren att få en sådan lapp för då kan hon regristrera sin avkomma även om hingstägaren inte skött sig med papprerna ..

AnnaFagerell
0

#46 Troligen inte sh avgiften betald

VeronicaP
0

#47 så är de säkert och ingen språngrulla förd , tråkigt när sto ägarna gjort rätt för sig, men därför menar jag att den lappen man kan fylla i är ju en säkerhet för sto ägarna ju :D

Kris_J
0

Nu är listan borta…

En sak som slår mig är att man kan lösa betäckningsblock om hingsten är DNA-typad, men för att få in svenskavlad avkomma i stamboken krävs att hingsten är härstamningsverifierad, däremot är inte kravet lika högt för utlandsavlad svenskfödd, är inte det särbehandling?'

Det som jag tyckte föreföll märkligt med listan var att det fanns hingstar på densamma som inte hade någon redovisad DNA-status i stamboken.

Se 6.2 och 6.3 i Plan och riktlinjer:
http://www.shetlandsponny.se/pdf/SSS_PLAN_OCH_RIKTLINJER_20110118.pdf

ThiffannyJ
0

#49 På min hingst Almnäs Tromb, så står det inte att han är kollad, fast han är det. Så där har det faktiskt blivit en miss av den som ska fylla i det och uppdatera.

www.minishetland.com

Kris_J
0

#50 Det är verkligen synd när det blir så. Finns andra hingstar som är "godkända" efter det datum som DNA-status ska stå utskriven men inte gör det, frågan är om det också bara är en miss eller om det inte är klar med DNA.

Kris_J
0

Såg något annat som fick mig att fundera gällande en hingst som löst block. Ej komplett ägarbyte passet saknas…undra om det hände före eller efter att blocket löstes? Menar inte att vara negativ, funderar bara huruvida det kan påverka. Om jag säljer min hingst och och det blir likadant att ägarbytet inte är komplett och passet saknas, kan den nya ägaren då lösa ett block eller måste allt vara i ordning först?

Om avkommor till ovan angivna exempel per automatik kommer att krävas på härstamningskontroll vid införande i stamboken, med hänvisning till att inte "alla papper är i ordning" då passet saknas. Eller måste man i såfall ha fått ut ett b-pass och identifierat hingsten genom avläsning av chip och sedan är det inga problem?

Jag kanske bara funderar för mycket, det kanske inte är några problem allsSkäms

Kris_J
0

Tillägg till ovanstående, mina tankar kommer sig av skrivningen fadern och modern skall ha pass utfärdat av SSS, eller utländskt pass registrerat hos SSS. Även ett förkommet pass kanske anses utfärdat/registrerat?

ESJE
0

#53 Förstår dina funderingar. På något sätt tycker man kanske att för de hingstar som SSS väljer att lista ska avkommorna smidigt kunna föras in i SSSs stambok.

ThiffannyJ
0

Nu är listan uppdaterad! Länk

www.minishetland.com

Miica
0

Skall man inte skicka in ngn språngrulla i år? Utan bara de gröna?
Tacksam för svar. Sitter här med papprena nu o tänkte fixa!