Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 947 ggr
ophelia
0

Ålderskrämpor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er.Jag hör egentligen inte hemma här men undrar om jag kan få ställa en fråga???Vi har en gammal shettis som är 32år.Han ser dåligt han hör dåligt och har svårt att tugga hösilaget.Hur kan vi göra hans ålderdom så bra som möjligt.Vad ska vi ge honom i matväg för att han ska må bra???.

Ser fram emot många bra tips..

AusaBausa
0

hade också en gammal shettis för ngr år sedan som blev  37 år. Vi gav honom höpellets för att han inte kunde tugga vanligt hö.

Han behöver säkert också lite motion för att inte bli stel i leder…

Glöm inte att inte smyga på honom om han hör dåligt. Kom underfund med att vår hörde dåligt då han varje gång jag kom gående bakom honom inte hörde att jag kom o hoppade högt av rädsla. Tillslut började jag stampa hårt i marken o prata väldigt högt när jag kom o aldrig gå bakom honom utan hela tiden se till att han hade mig framför sig…

Kul när de blir så gamla, Krabat hade säkert blivit ännu äldre men fick inte upp honom i hull längre så vi tog beslut på o ta bort honom innan han var riktigt dålig. Bäst o ha ett bra o friskt minne av honom!

Ove-D
0

Man kan blötlägga pellets tex lucern om hästen har svårt för att äta strå. Det är viktigt att hålla koll på tänderna också.

JennyR
0

Xtra b-vitamin är inte heller fel :-)

Pia-Lena
0

Min fjord-arabkorsning blev 40 år gammal. Han levde de sista åren på en "gröt" av stöpt havre+korn, lucernpellets, betfor och olja. Då lucernpellets har ett mycket högt proteinvärde måste man se till att komplettera med ett foder som har hög energihalt annars tappar hästen i hull. Underhållsbehovet är 5,5g SRP/MJ.(Läs gärna Christina Plancks Rätt foderstat-bättre häst) Energirika fodermedel är t ex betfor men även vanlig matolja. Att utfodra med betfor kan ha sina risker då vissa hästar kan vara känsliga för socker(fångrisk) men för min del blev det nödvändigt med en del betfor i foderstaten då den erforderliga mängden olja gav hästen förstoppning. Balans alltså. Under hästens första 30 år fodrade jag alltid efter " handen o ögat". Det har man inte råd med när det gäller en gammal häst då är det foderstatsberäkning som gäller.

AnnaLundin
0

#4 Man har reviderat underhållsbehovet av protein sen den boken skrevs, numera anser man att det är 6 g smb rp/MJ och ibland behövs ännu mer på äldre hästar.

Sen är det också så att Betfor inte innehåller något fruktan, som är det kolhydrat som kan utlösa fång. Detta faktum plus att betfor till stor fel består av betfibrer, gör att betfor är helt okej att ge till fångbenägna ponnyer. Det finns dessutom numera ett foder som är "betfor utan melass", dvs bara betfibrerna och detta är ett utmärkt foder till fångponnyer.

Sen generellt anser jag att så länge hästen håller hullet bra och lever ett bra hästliv, då är allt frid och fröjd. De flesta hästägare sköter detta bra, men sen finns vissa som tyvärr blundar för förändringarna, så att ponnyn hinner börja likna ett vandrande skelett innan något händer. Det är SÅ sorgligt när det ska behöva gå så långt. Skrikandes(finns en ponny här i närheten där djurskyddet nu är inkopplat, av just detta skäl)

Annette
0

Ökar risken att få fång med stigande ålder?
Eftersom fång beror på en rubbning av tarmen och kroppen åldras och tarmarna kanske blir känsligare, menar jag.

AusaBausa
0

# ingen aning.. vår shettis fick inte det iallafall o det trots att han aldrig förr gått i gräshage förr. Hos ägaren fanns ingen hage till honom(var hingst) så han gick i ett rep ngr timmar o betade varje dag eller i en gruspaddock.

Han gick ute dygnet runt när han kom till oss. Utan problem. Då hade vi massor med gräs.

Annette
0

#7. De kan få fång av många olika saker. Frostigt gräs, för dåligt bete, tvära foderbyten och humhum och hans mormor ;)

Mina två pensionärer har aldrig haft fång, inte vår förra gamling heller. Men jag har funderat på om risken ökar med åldern.

Pia-Lena
0

#5 Var kan man hitta "färskare" siffror om man vill räkna foderstat?

AnnaLundin
0

#9 SLU ger ut ett häfte som heter Hästen, näringsbehov och fodermedel, eller nåt liknande. Det är ingen fullständig utfodringslära, men har man lite bakgrundskunskap så är den suverän! Den innefattar de senaste rönen.

Foderstatsberäkningshjälpmedlet på hippocampus webplats borde också kunna vara till hjälp i någon mån. *letar länk*

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Pia-Lena
0

#10. OK, tack.