Småfrågor
Hej! Ja har nåra smådumma frågor ja gärna vill ha var på! 1. När används flexlindor? 2. Varför behöver vissa hästar ha benen lindade under natten? 3. Är de bra om man lindar benen under natten? 4. Är de bra att ha innetäcke/fleecetäcke? 5. Är de bra att ha utetäcke på hästen när den går ute i dåligt väder? 6. Hur vet man hur mycke hö hästen ska ha? 7. Hur mycke pellets/havre ska dom ha? 8. Måste hästen ha pellets/havre? Tacksam för svar!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Frågar man ingenting får man ingenting veta :) Jag tänkte att jag svarar på dem frågorna jag kan svaret på.
4. Om hästen fryser när den står i boxen skulle jag lägga på ett innetäcke. Det borde dock inte behövas om hästen har ordentligt med hö att tugga på och om den inte är helklippt.
5. Samma som innetäcke om hästen behöver det så kan det användas men shettisar behöver sällan ha täcke ute om de inte är klippta.
6. Det beror både på hästen och höet. Hur mycket hästen jobbar vilket hull den har osv. Och vilket värde höet har, för att veta det behöver man en analys av höet.
7 och 8. Det beror på hur mycket hästen arbetar och vilket värde höet har. Arbetar hästen mycket kan den behöva kraftfoder för att orka ordentligt men det är inte ett måste om höets värde är bra.
lurvponnyn.vimeddjur.se
1. Flexlinda är bra att använda vid skador om men behöver göra någon sorts omslag eller liknande.
2. Vissa hästar behöver lindas för att inte svullna upp i benen över natten, eller i förebyggande syfte, pga gallor, hård ansträngning osv.
3. Det bästa är att undvika att linda om det är möjligt, men i vissa fall är det ju klart bra att linda. Det beror från fall till fall.
Tack så mycke för så snabba svar!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus