Vaccinera
Hej! Tänkte fråga vilka vaccinationer ni tycker man måste göra när man får hem ett föl? Vet ni va de kostar på ett ungefär? Kan man förhindra kolik mm? Tacksam för svar!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Man ska väl grundvaccinera föl? Precis som en ovaccinerad häst? Jag kommer inte ihåg hur mycket det kostar att grundvaccinera men en vanlig vaccinering kostar ca 700 kr.
Det beror väl på hur man menar med förhindra? Kolik är ju mer ett samlingsnamn för ont i magen vad jag har förstått. En del får stresskolik när de är stressade och de kan få sandkolik om de har ätit sand, sånna är ju lätt att förhindra.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Kolik kan man förebygga med sunt förnuft, hästen ska alltid ha tillgång till vatten och ha koll så att hästen verkligen dricker samt tillräcklig tillgång till stråfoder. Undvika sandhagar, och om dom går i sandhagar kan det vara bra att ge kur med till exempel loppfrö för att se till att hästen blir av med sanden den får i sig.
Fölet bör ju grundvaccineras, är det inte ungefär vid 6 mån ålder? Stelkramp är ju ett absolut minimun, influensa är ju också bra att köra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Jasså det kan man? Då saknar jag sunt förnuft för ibland får vi en kolikhäst trots att de alltid har fri tillgång till friskt vatten, Thermobar vintertid, fri tillgång på strå/gräs, inga sandhagar och trots kurer med loppfrön…!
#3 En del hästar har mycket lättare för kolik än andra också. Förebygga med det SofieN är ju en god början eller hur?
Sen är det inte absolut 100% att hästen inte får kolik i alla fall.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Grundvaccinera föl är två sprutor med 4-6 veckors mellanrum, jag brukar köra det kombinerade vaccinet för stelkramp och influensa. Står man i stall där det finns tävlingshästar eller liknande så måste alla i stallet vara vaccinerade mot influensa.
Brukar kosta ungefär 6-700 kr per gång. Är man fler i stallet som ska vaccinera blir det billigare, då kan man dela på reskostnaden för veterinären, själva vaccinet är billigt…….
Tack för alla svar!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#3 Ja, alltså man kan ju inte undvika det till 100%. Men har man sunt förnuft ger man sin häst alltid tillgång till vatten och tillräckligt med stråfoder, det var det jag menade liksom! Då har man gjort det man kan :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan göra sitt bästa för att förhindra kolik men det går inte att säga att man med sunt förnuft kan undvika det.
#8 Ja, det var väl kanske fel ordval av mig. Men du förstår nog vad jag menar ändå.