Era föl nu...
Hur gör ni med era föl som är födda tidigt? Går dom ute på natten i lösdrift med de andra eller tar ni in dom speciellt?

Mitt föl har stått inne nattetid med sin mamma första veckan, bland annat för att det var regn på dagarna och sedan minusgrader på nätterna. Då stod de i en hel lösdrift själva, så han kunde galoppera omkring och leka ändå.
Jag ville att han skulle få torka upp och ha ngn "varm" och torr plats att ligga på. På dagarna gick de i en egen hage, eftersom jag ville att han skulle vara helt med och följa sin mamma, innan de släpptes in till de ngt stökiga ettårsstona. Men nu är det varmt och då får de gå på lösdriften ihop med de andra. Det funkar fint. Ettårsstona har fått lite skäll och ett par rejäla nyp av mamman då de blivit för påträngande och det funkar toppen nu.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Mitt föl har varit inne ett par nätter men förra natten var hon ute då det var fint väder. Dom går med de andra på dagarna och visst har dom andra fått lite smisk men det går rätt bra. Första dagarna gick dom själva. I kväll är det väldigt dimmigt och ganska kallt. Tänkte ha dom ute men då jag nyss gick ut och kollade var fölis våt i pälsen av dimman. Känns inte bra ha dom ute då även om hon säkert hade klarat det fint. Dom kan gå in men dom ligger ju inte där inne hela natten. Är så rädd hon blir våt om hon ligger på bar backe. Men kanske dom inte gör det?

#2. Ta in henne, så sover du själv bättre i natt ;)

#2 Jag sa ju till dig du skulle ta in dem så du kan sova
Du får ut och strö upp boxen igen
Ja jag tog in dom ändå…. är för pjoskig kanske men det är ju så kallt. Är ju bara en vecka gammal…

Hade jag haft föl nu så hade det också varit inne. Guvele hade jag, eller eg Ammi, inne länge förra året.
Har alltid fölisarna inne nattetid tills de är runt en månad iaf. Trots att de är födda i maj.

Här har vi också fölen inne tills de är runt en månad. Dom behöver vila i lugn och ro.

#8 Med stora hagar får de lugn o ro ändå tycker jag nog. Mitt sto med föl går undan och lägger sig gärna med fölet och vilar. Plus att hon förstås tar lösdriften i besittning emellanåt och vaktar som en giftorm så ingen "snuskig" ettåring slipper in medan hennes guldklimp sover i halmen. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Våra brukar vara ute direkt och är de födda i maj månad och födda ute så går de ute dygnet runt, men de i april månad brukar vara inne i början men inte så länge som i en månad.
Jag tycker att ofta är stoet lugnare när den se sina kompisar och får vara med dem… Men det har berott både på rangen i hagen, hur tidigt fölet är fött och självklart vädret.
Vi har inga hästar ute dygnet runt förräns i slutet av maj/början av juni. Det finns inget bete förräns då här uppe så då finns det knappast någon anledning att ha sto med föl ute heller….
mitt sto skiter i om hon får vara med de andra. Ett par veckor innan fölning hade jag henne inne själv och det gick kanon. Mina ston går på bete nu med tillgång till lösdriften. Jag har inte så många hästar så dom har gott om plats. Just nu har dom två tunland på tre vuxna och ett litet föl. Gott om plats att gå undan.
I morse var det väldigt vått och kallt ute. Bebis sov gott inne i halmen.
#13. Lika här - första månaden har stoet fölet i fokus och kompisarna betyder inte å mkt då.
#14 så har mina ston varit alla gångerna. är bra mammor då tycker jag

# 12 + # 13
Håller med. Men det beror nog lite på hur flockpräglade stona är, men det naturliga är att stoet håller sig lite för sig själv strax före och efter fölningen.Naturens lagar.
# 9 vi har stora hagar här, så stora att det är svårt att ha fullständig koll på hästarna, utan att behöva leta efter dom så för den skull kan de få lugn även ute. Men det finns andra orsaker till att vi inte har dom ute första tiden nattetid, vi har inget bete förren i mitten på juni, fuktiga nätter och en stor bidragande orsak är rovdjuren.
Visst klarar fölen att vara ute från början, men jag vill inte ha det så.