Tips på bra pälsglans !
Har någon tips på bra pälsglans, tycker det skiljer så mycket på dem.
Vore tacksam för tips !!
Mvh Martina med häst

Foxfire och Final mist klarar jag mig inte utan
Final mist är kanon
Sjöbogårdens är jätte bra :)

Foxfire anväder ja mest men även Sjöbogårdens! Men Foxfire är den bästa iaf som ja testat:)
Använder bara Final Mist, skulle inte byta ut det mot något! har haft/provat många genom åren, men final Mist är svårslaget!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Tack snälla för tipsen, foxfire har jag sett men ej provat,
undrar vart jag kan få tag i final Mist ?
Martina igen…
#6 Kolla med Dajme här på forumet, eller kontakta Maria direkt via hennes hemsida http://www.lacanobia.se/

Foxfire tycker jag är jätte bra

Foxfire är bra, ända tills man testat Final Mist. Då finns inget alternativ.

Jag använder foxfire till de dagliga tex när man reder ut manar och dyl. Men när de gäller utställning och show så grundar jag med foxfire efter bad och innan ringen så sprayar jag på final mist.

Final Mist! 
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Foxfire är det värsta pälsglanset jag vet. Final Mist är bra
Använder Foxfire :o)
Använder Final Mist det är oslagbart,funkar kanon.
Har provat foxfire (har det nu faktiskt) och tycker inte det är bra, lantmannas är mycket bättre.
Samtliga fungerar på nytvättade hästar, , , men tvättar gör man ju mer sällan än reder ut man o svans.
Är jättesugen på att prova final mist.

Jag är också sugen på ¨å testa den:) Någon som vet vad den kostar?
Jag använder enbart canter/gallop-serien, tror märket/tillverkarna heter typ Martin&Day&Carr eller nåt dylikt. Jag använder både man&svansglans, pälsglans och whitening conditioner därifrån, och har använt samma sen jag skaffade mig shettisar. Foxfire gillar jag inte alls, Final mist tycker jag luktar gräsligt och den där flaskan ser ut att släppa ut mängder av freoner = förstör ozonlagret.
Foxfire använder vi hemma för att reda ut manar och svansar. För glans på utställningar är Final Mist oslagbar!
Granngården har något som heter Showshine som är nästan lika bra.

Showshine finns även på hööks. Men foxfire är bättre tycker jag
Final Mist på utställningarna och olika hemma när vi ska reda ut man och svans
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Men då borde ju ni som använder Final Mist veta vad den kostar?
#19 Det är inte samma Show Shine, denna är från märket som Linnea skriver om i #17.
#21 hm ja du jag kommer inte ihåg för sist jag beställde så köpte jag mer än en flaska och jag köpte inte bara misten utan en sorts olja också så tyvärr så kan inte jag hjälpa dig med priset.
Men jag har för mig att en flaska ligger under 200 kr i allafall mer vågar jag inte säga.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Använder Foxfire som grund och sedan beroende på ponnyns färg Final Bloom eller Final Mist som topp.
Kanske är en inbillning men jag tycker att Bloomen gör sig bättre på vissa färger än Misten och vice versa..

Vad är skillnaden på dom två olika då?

jag tycker sjöbogårdens är bra och mycket prisvärd!!!
Jag undrar också över skillanden på final bloom och final mist?! Är det en skillnad i glans? hittade information hos återförsäljare, men jag förstår inte vad de gör för skillnad…
Jag tycker Misten ger mer glans i glansen om du förstår vad jag menar!
Effol tycker jag är allra bäst minns inte exakt vad den heter mer än att fabrikatet är Effol.
Kan tycka att Foxfire ger en överdriven och onaturlig glans, Effol gör det superlätt att reda ut och ger en naturligare lyster..men smaken är delad som baken…

Var finns Final Mist att beställa??

Kolla inlägg #7!

En gammal tråd men hoppas någon kan hjälpa mig :)
Jag undrar vart Final Mist finns att beställa?? (Jag har kollat på #7´s hemsida men hittar inte vart man kan beställa där..)
Jag använder foxfire till vardags, för att hålla manar och svansar trasselfria. Till utställning använder jag oftast TIB pälsglans, den är jättebra :) Har även Riders magic & showshine (eller heter den showsheene?) "gel". Vill gärna testa final mist dock :D

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hör med Lotta på kryddgården, hon brukra ta in det, det var jag som tog in det till Sverige för några år sedan, men jag säljer inte längre, men Lotta vet jag har det eller brukar ha det.

#34 Har Lotta någon hemsida? googlade men hittade inte hemsidan… Jag skrev ett PM till en här på iFokus som jag fick fram när jag sökte på kryddgårdens men vet inte om det var rätt jag skickade till.. :P
ponnybutiken är hennes

Lotta hade inte Final Mist inne just nu, finns det något annat pälsglans som är ungefär som Final Mist som man kan köpa någonstans/beställa? Isåfall vart? :)
#37 Jag har inte hittat något annat som liknar Final Minst i alla fall. Själv har jag bokat en flaska av Lotta så jag har när hon får in 

#38 okej :) (undrar bara för att jag skulle behöva Final Mist innan hon får in det, skulle behöva det i början av oktober).. Finns det att beställa i något annat land än i Sverige? Isåfall finns det någon hemsida dit man kan beställa? Hur lång leveranstid brukar det vara? :)
#39 För att du ska få en rimlig frakt bör du ta en större volym om du beställer, typ 64 flaskor eller fler.
Amor vincit omnia 

#40 okej, blir nog lite mycket med 64 flaskor .. .^^ Får nog strunta i det..
#41 Här kan du köpa till en billig peng:
http://www.enasco.com/product/C06849N
Har aldrig handlat av detta företaget med dock från andra företag i USA och frakten var inte jättedyr. Minns inte exakt med eftersom produkterna var så mycket billigare, blev det ändå billigare i slutändan.
Kan man slå ihop sig några stycken och handla ihop och dela på frakten kan man handla riktigt billigt.
#41 Tyvärr är det förbjudet att skicka aerosolflaskor med flyg så det kan nog bli svårt att beställa från USA tyvärr.
Amor vincit omnia 

Man kan frakta aerosolflaskor med båt från USA men då blir det dyyyrt…
Lotta: När lägger du nästa beställning? 
#45 Nån gång i oktober.
Amor vincit omnia 

Tack för all hjälp + svar jag fått här :D
Jag vill efter vad som hände oss utfärda en varning för Sjöbogårdens pälsglans. Jag vet att många är nöjda med det men det som drabbade oss var förfärligt.
Pga ambitiösa stall tjejer så kom glanset i kontakt med svansroten, eller måste ha gjort? För 3 dagar efter utställningen drabbades de tre hästar som detta medlet använts på av kraftiga reaktioner.
De fick någon form av allergiska reaktioner, huden blev liksom alldeles torr och sprucken och hästarna började klia vilket ledde till infektion och stora variga sår.
Två av hästarna fick antibiotika behandlas,vi fick pröva flera olika typer innan veterinären hittade något som bet och svansen föll av i stora stycken. Vi bara stod och plockade loss stora bitar varig, stinkande svans och var givetvis väldigt ledsna. I ett fall blev svans roten så dålig att veterinären fick raka av i stort sett allt tagel och svansroten var som ett enda stort blodigt sår och vi blev förvarnade om att det skulle kunna bli aktuellt med svans amputation eftersom det inte ville ge med sig, man såg svans kotorna lysa igenom i såren. Som tur var så vände det och började läka ut.
Det är nu tre år sedan detta hände och min ponny som har ännu inte fått tillbaka sin svans helt. Den häst som var sämst var en utbildnings häst vilket inte gjorde saken bättre precis. Man lämnar bort en frisk ponny och får hem en utan svans…. Svansen på den ponnyn går nu ungefär till hasen. På vissa ställen kom det inget nytt tagel alls, men det syns inte numera om man inte lyfter och tittar noga men tunnare svans, det får ju den ponnyn ha för alltid.
Detta var inte till någon utställning utan till körtävling och jag vill tillägga att vi även hade en fjärde häst med, vars skötare hade annan pälsglans och den ponnyn blev aldrig sjuk.
#48 Vilken tråkig läsning 
Jag tycker att oavsett vilken produkt man använder så är texten ovan ett klockrent exempel på att vi bör lugna ner oss med sprayer och dyligt. Jag har skrivit det förut och skriver det igen, man behöver inte gå förbi ett moln av diverse sprayer och saker innan man ska in i ringen.
Vår häst som blev BIS i helgen hade inte en gnutta pälsglans eller dyligt på sig. Endast en schamponerad svans och utredningsspray i manen och svansen samt en ordentlig rykt.
Ett bra bete eller foder gör pälsarna blankare och hälsosammare än någon spray 
#48 Antar att ni kontaktade sjöbogården. Vad hade dom att säga om saken?
Själv använder jag pälsglans i man och svans nån gång i veckan, sorter varierar lite. Just nu har jag en flaska foxfire jag använder. Till utställning brukar jag använda lite pinkoil eller final mist.
#50 Vi pratade med den utmärkta affär vi köpt glansen i och fick ekonomisk ersättning via dem dvs självrisken på försäkringarna, det krävdes många besök av vet, samt läkemedel och annat vi hade kvitto på, typ förbandsmaterial. De skulle i sin tur sköta kontakten med leverantören och både den affären och flera andra kring min dåvarande hemort, tog bort glansen ur sortimentet. Det var ju trots allt så att det kunde ju inte bevisas att det var pälsglansens, fel så att det var ren good will att affären ersatte och jag tror inte att affären i sin tur fick någon ersättning.
Oftast så består ju pälsglans av silicon och det använder ju vi både som typ kontakt linser och bröst proteser och min uppfattning är att detta måste vara ofarligt även utanpå djur men på den tidigare nämnda så stod det, om jag minns rätt Aloe-Vera och 80(!) andra kända substanser. Givetvis så undrar jag vad dessa substanser är egentligen??
Jag blir alldeles kall när jag bara ser en sådan flaska och likaså när jag såg det rekommenderas här på fokus, kanske sammansättningen har ändrats på de här åren, vet ej.
Min tränares frieser häst kiade sig väldigt mycket och han använde Sjöbogården, jag varnade och hästen blev mycket bättre vilket stärker min tro ytterligare att det kan inte vara bra.
Vill också tillägga att alla hästarna vid ovan nämnda tillfälle tvättades med samma medel, gul såpa, rekommenderat av veterinär och använt av mig i 30 år utan någon reaktion på hästarna. Använder alltid gul, ej grön pga färg tillsatsen. Skulle aldrig använda häst schampo heller efter denna händelsen. Hur kan man exakt veta vad som blandats i det?
Dock använder vi fortfarande pälsglans, trots denna händelse men aldrig till vardags, men när det är tävling/utställning. Dock är jag väldigt noga med att kolla innehålls förteckning i och har ju vissa favorit preparat, helst Foxfire om jag får tag i den. Här i våra trakter vimlar det inte av häst sport affärer precis. Vi försöker också med att vara väldigt noga med att preparaten inte heller kommer på huden. på hästen. Det är ju PÄLS-glans det gäller, behåringen är ju trots allt död vävnad.Sedan använder vi också Final-mist precis innan hästen skall in i ringen men det är ju ett väl beprövat preparat.
Alla vi häst ägare har ju vår egen uppfattning och det är ju upp till var och en att använda vad den vill på sina egna hästar men så mycket som våra hästar led så kände jag att jag ville skriva ned detta och det skulle vara intressant att få veta om någon annan fått någon reaktion av allt vi sprutar på och masserar in i på våra hästar. Ex annan päls glans, liniment etc.

Tänkte bara fråga, är den här http://www.justforponies.com/tailtamersparkleandshinemistspray.aspx lik/ungefär som final mist? (tänkte eftersom den heter "mist") ^^
#52 Det där är ju Glitterspray, det får man inte ha på Utställning.
Amor vincit omnia 

Är en väldig vanemänniska, på gott och ont, använder foxfire och final bloom. Tycker dessa fungerar väldigt bra men har inte, och är inte heller speciellt intresserad av att prova annat.
#17 Första gången jag använde bloomen var min morbror och tittade på utställningen, hans kommentar var att det var synd om hästarna att lukta dåligt frumtimmer…
Samma som #54. Använder Foxfire hemma och Final Mist & Bloom på utställning.

#54 Ojdå, tänkte inte på att det var glitterspray, tack så mycket för svaret :)
#51 JÄTTEBRA info! tack tack! Inger jag vad medveten om att kunde hända när man använder manglans. Och för mig som har en eksemhäst är dethär nyttig info eftersom hyn kan vara lite ömtålig.
Vi använder Sjöbogårdens Pälsglans :)
Stall Bråna
Använder TiB och är supernöjd! Sprutar i på kvällen och sedan är det bara att dra fingrarna igenom man/svansen på morgonen