Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 20-föreningsfrågor-sss
Läst 3212 ggr
Rubiinen
0

Varför mäta ponnyn på utställning?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en fråga angående mätintyg.
I vissa fall kan domarn kräva att man mäter ponnyn.
Om ponnyn nu är slutmätt tycker jag inte att det behövs, ett mätintyg som görs med hjälp av vetetinär och mätman på klinik tycker jag är med tillförlitligt än att man mäter ponnyn på utställningen.

Någon som har svar på varför det är så här? Tacksam för svar! Glad

ThiffannyJ
0

Det står bara i grundproppen att man måste mäta alla mini (utom föl) och samtliga 3 åriga ston. Man måste mästa på utställningsplatsen innan den ställs ut. Inga mätintyg godtages.

Jag vet inte varför det är så, men antagligen för att ponnyn kanske växer lite ändå, efter att man mätit och fått intyg. Är ponnyn äldre än tre år och är standard så mäter man väl bara på domarens begärnan?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

SSS är en egen organisation som sätter sina egna regler och det är bestämt att mätintyg INTE ska gälla. Vill man ta upp detta till diskussion så får man åka på SSS Höstmöte eller Årsmöte.

Amor vincit omnia Kyss

Rubiinen
0

#1 Jo, det är bara på domarens begäran. Men jag tycker ändå att det är konstigt att man kan behöva mäta ponnyn på utställning om man har slutmätt ponnyn efter 8års ålder..

RebeckaSvensson
0

Om man mäter en unghäst tidigt på året och får mätintyg så kan ponnyn växa en hel del till utställningssäsongens sista utställningar. Mäts ponnyerna på utställningarna är det måttet för dagen som gäller och alla mäts under samma förutsättningar.

ThiffannyJ
0

#4 Ja det blir ju mer rättvist då, även för oss med minisar som ibland måste mätas helgerna efter varandra Flört

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

RebeckaSvensson
0

#3 Det handlar säkert om att förhindra olika typer av fuskande.

Frida-E
0

Fast jag har ett ministo som på en utställning blivit mätt till 80 cm ena helgen och 83 cm nästa, hur ska man veta vad som är rätt? Mäts inte hästen helt korrekt kan det då alltså skilja flera centimeter. Gör ju inget för min del men ligger en ponny verkligen på gränsen vill man ju att den mäts precis rätt, och det är svårt att mäta en häst på exakt rätt sätt.

UG
0

Även min ponny har varit 83 cm en utställning och 85.5 cm nästa någon vecka efter. Min upplevelse är att det är orättvist och godtyckligt med mätning varje utställning, mätintyg borde gälla utfärdat av utbildade mätmän, om man har ett sådant med sig att visa upp.

RebeckaSvensson
0

#7 Så ska det inte vara. Jag förutsätter att de som mäter på utställningarna är väl förtrogna med hur och var på ponnyn man mäter så att det blir rättvisande samt att det är på en plan yta. Sedan tycker jag inte det är konstigt att det kan skilja lite mellan gångerna eftersom vissa ponnyer kan spänna sig, vara stressade och då lite högre än om de slappnar av.

Rubiinen
0

#8 håller med dig!

mizabella
0

Jag har haft lite samma tankar om mätning av skenan. Det har skillt väldigt mycket åt båda hållen på väldigt kort tid på min häst. Känns som alla mäter på olika ställen, borde ju åtminstonde vara samma ställe som mäts om det ska vara korrekt.

Sen bryr jag mig inte super mycket om det, bara att acceptera, men tyckt många gånger att det är lite märkligt! :)

Kida
0

Jag förstår att man vill mäta yngre ponnyer som växer under året. MEN om ponnyn är slutmätt, som dom görs efter 8 års ålder så förstår jag inte..

På utställningarna vi varit på så har det pendlat mycket tycker jag. Jag tycker att en sluttmätt ponny ska vara färdigmätt! Man slutmäter ju tidigast vid 8års ålder och efter det så växer dom inte mer. Har svårt att tro att det går att fuska sig till något. Är för många personer med för att lyckas göra det på en slutmätning och det görs på en ATG-klinic nu..

Min kompis har en slutmätt ponny på 107,0. För att ställa ut så måste hon se till att få hem hovis dagarna innan för att inte riskera att inte få poängen. Inte kul för henne att åka många mil, betala pengar och inte veta om han ska få sina poäng eller inte. Om resan blir värt allt helt enkelt. Hon kan aldrig veta det i förväg så hon kan aldrig riktigt njuta av en utställning.,. Det är ju trist!

Vi måste mäta dotterns ponny varje år när hon vill tävla. Men när han fyller 8 år så blir han slutmätt och behöver aldrig mer mätas för då växer han inte mer. Klokt tycker jag Glad!

RebeckaSvensson
0

#12 Jag tycker det är helt rätt att den dagen ponnyn är över 107 så ska den inte få slutpoäng, då är den för hög helt enkelt. Har man en så hög ponny, ja då får man ta ut hovslagaren dagen innan. En shetlandsponny ska inte vara högre än 107 och är den det så följer den inte rasstandarden.

Med ett gränsfall bland minina vet man inte om den hamnar i mini eller standardklass men så är det, är den över 86 cm ena dagen får den gå bland de stora och så är reglerna och det vet man när man anmäler.

Det går att fuska om man vill. Jag vet personer som har gjort på många olika sätt för att få ner ponnyerna i höjd (inte shettisar), och lyckats. Det är inte så svårt om ponnyn inte ska prestera något den eller de kommande dagarna. Ska ponnyn däremot visas på utställning eller för den delen tävla i någon annan gren måste den vara på topp o det är svårare att fuska.

#11 SSS har skickat ut information om hur/var man mäter när man mäter skenan när detta infördes och jag förmodar att det gick ut till lokalföreningarna också för att det ska vara lika.

Kida
0

#13 Det är bara det att jag inte litar på mätningarna på utställningarna. Då tar jag hellre en slutmätning. Mycket mera tillförlitligt!! Ponnyn är slutmätt 107,0 och den får hoppa lokala tävlingar som A-ponny och gå på travet hur mycket den vill, men inte säkert att den får sina poäng på utställning.. Den har ett mätintyg på att det är 107,0 och inget annat. Det räcker med ett gruskorn under måttstocken på utställning så är det helt kört för den den dagen, känns inte speciellt seriöst faktiskt..

Min ponny har pendlat hemskt i år på utställningar! Det är helt omöjligt! Flera cm!! Jag funderar skarpt på att anmäla honom som standard för att slippa det här med mätning. Får man det? Ibland är det helt lugnt, ibland några cm över! 

Han var godkänd hingst och mätt till 85cm. Men hingstar mäts väl inte på utställningar? Hörde något om det. Men isf tycker jag att dom borde införa det också. Hade vår varit hingst ännu så hade jag ena dagen haft en minihingst till avel och den andra dagen en fin standard hingst som inte ens låg på gränsen… Nja..

Nej, jag tycker att det ska ändras för det stämmer inte! Det är flera som reagerat på det här också. På vissa utställningar så mäts dom inte på riktigt underlag heller…

Jag vet inte hur man kan fuska med en mätning på klinic med många personr som är med på mätningen… Jag tycker inte att det spelar någon roll om hästen är tränad, stått eller vad som innan mätningen, utan hästen är så hög som den är när den är på sin mätning den dagen.

Tycker inte att det är att fuska om man tar ut hovis dagen innan mätningen för att hoppas på att tex få behålla ponnymåttet osv heller. Hästen är så hög som den är just den dagen och den är 8 år och kommer garanterat inte att växa mer i sitt liv.

Men på våra utställningar så har jag själv sett hur dom både växer och krymper hur än gamla dom är Glad

Ellinor Johansson
0

# 14 Alla miniponnyer mäts vid varje utställningstillfälle även de godkända hingstarna.

Om en minihingst  som godkänns på hösten som tvååring eller på våren som treåring är 85 cm han mycket väl stanna på 85 cm men lika gärna växa de retliga 1,5 cm över.

En anledning att skenbensmåttet skiljer tror jag är att de ston som mäts på vinterutställningara har mycket mer päls på benen då

Kida
0

Mäts hingstarna så tidigt som 2-3 åringar? Då får man nog räkna med att dom växer en bit till. Då stämmer alltså inte höjden som står i webstamboken heller på hingstarna? Då är det ju inte en slutmätning dom gjort.

(Isf blir jag glad för då har jag nog hittat hingsten för mitt sto till våren) Glad

En slutmätning görs ju efter att dom är 8 år så det tycker jag ska gälla. Dom slutmäts ju inte tidigare. Alla tävlingshästar slutmäts och det gäller livet ut på dom och det tycker jag är pålitligt och om en shetland är slutmätt så tycker inte jag att den ska behövas mätas på utställning. 

För oss så spelar det ju ingen roll för tråkigt nog så går han ju ensam nästan jämt ändå hur än det blir. Det är bara det att jag har fått upp ögonen nu efter att vi köpt honom som jag tycker att det känns lite oseriöst faktiskt. Men jag vet inte, är ju ny med det här..

Men vi åker till ATG-klinic och det kostar att mäta häst. Det är så otroligt noga där för att det ska bli rätt, men när jag sett hur det går till på utställningar så känns det knepigt. Marken är det lite si och så med. Är mätmannen på plats utbildad osv osv? På en ATG-klinic så har dom rätt instrument, plant och rent golv och minst 2 st utbildade peronal som ställer hästen rätt och hjälps åt att mäta så det blir rakt och riktigt.. Pendlar en häst 3cm på en vecka så stämmer det ju inte. Så en slutmätning ska givetvis gälla enlig mig Skrattande

AnnaLundin
0

det många inte tänker på är att mankhöjden inte är statisk utan att det faktiskt ÄR så att den kan variera från dag till dag och från timme till timme.

Bogbladet (och därmed frambenet) sitter inte fast i skelettet (ryggraden o bröstkorgen) på hästen utan är enbart upphängst i ligament = mjuka delar. Dessa mjuka delar är också flexibla i viss mån. Och där är orsaken till att mankhöjden kan skilja från dag till dag och från timme till timme.

Moheda
0

Jag tycker nog också att mätintyg skall gälla. De som mäter är ju godkända mätmän. Och vid mätning är det ju dessutom 2 st mätmän/kvinnor samt veterinär närvarande. Det tycker jag väger tungt!! Är sedan ponnyn slutmätt, vid 8 års ålder så verkar det väl ganska osannolikt att den växer mer.

Själv har jag en shettis som är stor, mätte 106 cm som 3-åring (född -08 och mätt i jan-11). Jag får alltså egentligen inte ställa ut honom som 3-åring eftersom 3-åringar inte får vara högre än 105, enl. grundproppen. Nu ställde jag ut honom i somras utan att domaren ville kontrollmäta honom, men det var ju upp till honom…OskyldigOch kanske hade han klarat sig den gången… man vet ju aldrig…

Men jag kommer inte att anmäla honom till Halloweenutställningen i Älmhult, även om jag så gärna skulle vilja. Han ska ju mätas igen som 4-åring så då får jag veta om han fortfarnde växer - vilket jag verkligen hoppas. Jag får väl vackert vänta tills han blir 4 år , för då får han ju vara hela 107 cm, eller hur??

Rubiinen
0

Hur är det med andra ponnyraser? Gäller slutmätnings-intyg på utställningar?