Skor på tävling?
Har suttit och läst TR för körning under kvällen och där stod det att hästen måste vara skodd på alla fyra hovar om den tävlar i maraton. Gäller detta inte dressyr och precision? När jag pratat med kuskar som tävlar lokalt eller högre om skoning så har de sagt att detta är oböigatoriskt i alla dicipliner. Vad gäller?

Hästen måste vara skodd i marton men behöver inte vara det i dressyr och precision, precis som det står i reglementet.
Däremot så har nog alla sina körhästar skodda, när man kör dem dagligen någon mil eller så nöts hovarna så mycket att de inte kan vara oskodda.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska inte svära på något… Men gills inte boots som skor på tävling? Alltså för den som inte vill/behöver ha den skodda hemma, men måste vara det på tävling? Vet inte om man kanske behövde någon dispans för det, men har för mig jag hört om det i.af.
#1 Att de rids/körs någon mil om dagen behöver inte sätta käppar i hjulet. Men givetvis spelar det roll om man kör på hårda och grusiga grusvägar, eller kanske asfalt. Men hos oss har inga av våra ponnyer (Welsh Mountains) skor, men de klarar fint att motioneras regelbundet på en lite slätare grusväg (inget synligt grus, utan mer typ sand) och en liten bit i skritt på safalt.
Det har ju lika mycket att göra med hästens hovkvalité som underlaget den regelbundet vistas på.
Hakuna matata!

Precis som #1 +2 har skrivit så måste de vara skodda i maraton men inte i dressyr och precision.
Och du får ha Easy boots på tävling om du vill.
Jag skulle aldrig kunna ha min häst att gå barfota. Det är knappt att skorna håller 7-8 veckor! När han skos om är det inte mkt kvar av dem