Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 3851 ggr
zettan
0

bästa barnprogramet genom tiderna

Tänkte att vi skulle ta upp lite barnprogram i denna tråden. Jag är själv en som fortfarande kan kolla på gamla barnprogram om ja får chansen. Men vilket barnprogram tyckte du var bäst när du var liten? VAd tycker du om barnprogramen som går på tv idag? Var det bättre förr eller är barnprogramen idag bättre?

zettan
0

själv så kan ja inte sluta tänka på från A-Ö med ugglan Helge och Hedvig som bodde i skogen. Har faktiskt köpt samlingsboxen med hälften av bokstäverna. Men när ja var liten var ja mkt rädd för Helge. Tyckte han var läskig.

Men sen så var ja en stor fantast av Björnes magasin :)

Tycker personligen att barnprogramen idag helt saknar fantasi. Allt ska vara dataanimerat och inte alls så personligt som de var förr.

RebeckaKihlberg
0

Åhh.. A-Ö, den minns jag också.  Fem myror är fler än fyra elefanter :o) , Bokstunden (vet ej om det hette så)..det var något med en regnbåga och någon som nynnade ..typ ninannina-ninanna. Televinken

Jag får hålla med om att dagens barnprogram är fantasilösa…tyvärr. Min systerson på 3år ÄLSKAR Fem myror är fler än syra elefanter och tittar mycket heldre på de än på Bollibompa.

susanne-s
0

Ja , jag säger samma sak…A Till Ö
Televinken, hedvig, teskedsgumman,
Ninnaninnanana .. var inte det anslagstavlan?
Barnprogrammen idag känns inte verklighetsbaserade för fem öre..inte ens riktiga sagor.. minns väl Trolltider
Dunderklumpen var den första riktiga filmen jag såg på bio.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

Fem myror…… är väl det jag kommer ihåg som ett populärt program hos barnen.

Pippi kanske inte räknas, men det och Saltkråkan tyckte jag var bra.

RebeckaKihlberg
0

..jag gillar alla Astrid Lindgrens sagor, fast jag tyckte Ronja och Bröderna Lejonhjärta var läskiga..vilket dom ju faktiskt är. Favoriten är nog ändå Madicken

Puzzel
0

Fem myror minns man , televinken , drutten och gena nån som minns dem ?? Ja fanns en hel del då som är se värda än idag som inte känns gammaldags, alla Astrids filmer t ex, men några som kunde förstört ett helt barnsläkte vem kommer inte ihåg Vilse i pannkakan med stor potäten mfl eller lillstrumpa och syster yster hua så man vart mörkrädd hihih, dagens program möjligt vis då myror i brallan , hjärnkontoret och rea, fixat dem gillar mina barn fast de kollar hellre på typ disney chanel och sådant, men jag håller med att dagens barn program är inte barn program försöker vi göra våra barn vuxna på en gång har ni tänkt på att våld och sex finns i , i stort sett varenda barnprogram på något sätt eller är det bara jag som tycker det ??? Ett annat program jag tyckte va kul va Trazan och Barnane förutom oledolcykan han tyckta jag va läbbig. Doktor snuggels va kul också, balthazar, ja gud va man tittade på tv hjälp gjorde man inget annat låter det som .

Annette
0

Alla barnprogram var bättre förr ;)

Dottern gillar något som heter Winx och sonen tittar på Vintergatan. Som den dåliga förälder jag är vet jag knappt vad det är. Jag litar på att maken har godkänt dem ;)

ryttarn
0

Min favorit genom alla tider är Ville, Valle och Viktor. Tyvärr tycker tydligen TV att den är för radikal för att repriseras Gråter

Annars är det väll klassiker som från A-Ö, Fem myror…, Huset silverkronas hemlighet. Dessa har jag sett flertalet ggr tillsammans med mina busungar.

Av dagens barn/ungdoms program är det väll hjärnkontoret och REA som står i en klass för sig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

zettan
0

vilse o pamnmskakan har ja hört mkt om mne aldrig sett. Hm undra om det finns ngn samlingbox med dom tro? Ska genast in på cdon och söka efter vils ei pannkakan :)

Teskedsgumman ja de minns ja lite svagt. Televinken såg ja får ngn månad sen. Finns en del televinken serier på svt.se i deras arkiv.

Milla
0

Oj nu måste jag ju tänka till :-) Drutten och Gena var en av favoriterna,det minns jag så väl och sen den där serien hm vad hette den nu?? det var en uggla och lite andra djur……………….meeeeh jag kan inte komma på vad den heter. Det är ugglan som vet allt meeeh vad heter den…………………..

Sen var Bebbe wolgers en av dom som jag tittade en hel del på.

Dagens barnpogram är urkassa tycket jag. Precis som någon annan skrev här innan är dom alldeles för datoriserade.

Fablernas värld heter den ju med ugglan

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

zettan
0

hm försöker hitta samlingsboxar på de gamla barnprogramen men kan inte hitta. Ngn som vet ngn annanstans där det kan finnas att få tag i tex vilse i pannkakan,

Sen kom ja på ett till barnprogram :) Pippi Pelikan tror ja serien hette. det var en pelikan som bodde på en båt om ja inte minns fel .

Marta
0

#10 -det verkar som om vi skulle vara ungefär lika gamla…

Beppe med Sigrid på pottan - fäärdig!  Och Fablernas värld, ja jösses. Det var onekligen länge sedan.

Av programmen för de lite äldre var Follyfoot en klar favorit.

Tigrou
0

Jag älskade Vilse i pannkakan och Paddington.

Den bästa filmen var helt klar Trolltyg i tomteskogen, det är fortfarande en favorit.

zettan
0

alla ni som pratar om vilse i pannkakan vad handlade den om? har inte ngt minne av att ja sett den. Men ja kanske är för ung för att känna igen den? hittade en länk med en musik snutt av vilse i pannkakan

http://www.dimple.se/vilse/ljud/titellaten.au

FredrikN
0

#14. Det ska du vara glad för. Cool

Att Svt kunde låta en person som har haft en "haschpsykos" sen 60 talet  göra barnprogram?

zettan
0

#15 fick höra att han även gjorde lillstrumpan och syster yster. De barnprogrammet minns ja mkt väl. fåstått att vilse i pannkakan fått mkt ris och lite ros.

Puzzel
0

Haha alldeles rätt Sandra Vilse i pannkakan förstörde en hel generation barn Förvånad, Trolltyg i tomteskogen ja den är en klassiker -mamma jag mejade ner en hel tomte arme, eller Fjant var är du ??? Här mamma !!!! Ja de minns man , men vad hette den där julkalendern med tomten som snurrade på mössan o blev osynlig, den goda fee´n, häxan och små tomtar och trollen va det trolltyg ??? Den med Eva Rydberg och Siv Malmkvist ???Den visades visst två jular. Paddington minns jag me den gillade jag me, har några på video som barnen också tittar på, Pelle Svanslös gick väl både som boksaga och film nån vända, men vem minns inte mer vuxen program då som Dallas, Falcon crest och allt vad de hette.???

UG
0

Jag älskade "Tomtar och troll" eller hette det "Trolltider"?

Charlotte-J
0

#10 Den serien hette I fablernas Värld. Den var en hit, och så gilade jag Drutten och Gena, Från A till Ö, Fem myror…, Baltazar, Paddington. Gillade äve Den Vita Stene som gick i repris förra somlmaren (tror jag) så då blev jag allt lite nostalgisk.

#18 Jag gillade också Adventskalendern Trolltider, minns att jag byggde upp en egen liten Trollvärld i en låda med trådrullar och annat smått och gott. Tyckte om låten Pärlor och paljetter.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Familjen Macahan!!

Finns det någon sexigare karl än Zeb i sina brallor ?KyssRäcka ut tunganFlört

FredrikN
0

#20.. Så Familjen Macahan är ett barnprogram?Cool

Annette
0

#21. Jag var barn när jag såg det ;)

FredrikN
0

#22..hahaha.. bra logik det där.. så om ungarna kollar på motorsågsmassakern, så är det ett barnprogram?Cool

Annette
0

#23. Självklart!CoolFlört

Annette
0

En gång när min mamma var barnvakt här ville ungarna att hon skulle läsa en godnattsaga. De tog fram Herman Hedning. När jag kom hem fick jag skäll över vilka hemska barnböcker vi hade …..

Cattis
0

#20 Zeb! Han var ju gubbe redan då - Luke, det var dräggelfaktor 10 det. Hade honom på massor av posters på väggen. Han och hästarna var det enda skälet till att jag tittade tror jag. :-)

Såg serien igen nu när den började sändas i repris, och kan inte för mitt liv begripa vad jag tyckte var så vackert och sexigt?

Lilla huset på prärien var ju också ngt man kollade på då. Och Hulken, den riktiga alltså. Skitläskigt tyckte jag det var då minns jag. :-P

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

#26. Men jag gillar gamla hjulbenta gubbar, bara de har häst ;) Luke var ju inte illa.

FredrikN
0

Nu börjar tråden spåra ur till Cattis och Annettes sliska önskedrömmar om karlarCool

Cattis
0

#28 Men du kan få berätta vilken karl du haft sliskiga önskedrömmar om du med. Oskyldig

/Cattis

FredrikN
0

#29.. Nu har du nog fått en felaktigt uppfattning om min läggning.Cool

Annette
0

#28 I de allra sliskigaste önskedrömmarna medverkar Kevin Costner. Kan Robin Hood räknas till ett barnprogram? Jag måste väl varit minst 20 när den kom, men om man hade barnasinnet kvar så kanske även det räknas ;)

Pheobe
0

Kommer ihåg Fragglarna… de var så söta. Finns de att hitta idag?

Puzzel
0

#32 Fragglarna gick i repris för 1-3 år sedan nått sånt kom ihåg att jag tittade på det då igen fast mina barn tyckte inte det va lika kul de tycker sånna där sience fiction tecknade på dessa kabel kanaler är toppen de två äldsta iallafall den yngste vill också kolla kabel tv men gillar disneys iallafall, jag har setat med dem och tittat på vad de ser och herregud jag hade fått mardrömmar av alla hemska gubbar mm de ser idag men de tycker inte det är läskigt, så jag har förbjudit vissa program här hemma inte poppis men herregud har ni sett vad det är de tittar på nu för tiden och det kallas barnprogram, tacka vet jag de vi hade när vi var små då lärde man sig något samtidigt hur många program gör man det på nu för tiden ??? Det är väl typ bara REA, FIXAT, Hjärnkontoret, Lilla Aktuellt och Myror i brallan. Men om man tittar tillbaka på de program vi såg så var de mer pedagogiska än dagens barnprogram tycker jag iallafall.

Haha ja Familjen Macahan den minns man kollade också den som barn och jag har för mig att Luke va min favorit då med och hette han Joe ??? Sen fanns det väl en som hette nått med Ponderosa som också va en typ av Western där de också hade fina hästar man kollade ju på allt som hade hästar, sen fanns en när jag va äldre typ 20 som jag minns att jag kollade på det va nått om post utdelning western som handlade om 4-5 ryttare och en boss de red och delade ut post i western och hamnade i trubbel att jag inte kan komma på vad den heter gick 1990-1992 eller nått sånt nån som kan komma på vad det är för serie ????

Anette
0

#33 Menar du High Chapparal? Med Big Ben, Blue och Manolito..Glad

sanne
0

Vilse i pannkakan var nog bland det värsta jag varit med om. men trolltider är nog den julkalender som jag minns bäst. Beppe Wollgers var bra, sen naturligtvis var det ju 5 myror som gällde.

jag förstår inte mig på barnprogramen i dag, men bland dom bästa i dag är hjärnkontoret bla. sen gillar jag ju fortfarande Astrid Lindgren filmerna och dem ser gärna barnen på.

Puzzel
0

#34 det hette det nog ja, sen kom jag på vad den andra serien som gick på 90-talet hette Ponny Expresssen

Ahnna
0

Var det bara jag som såg mycket på utländska sändningar, framförallt ifrån England? Tror att det var någon betalkanal som hade program från brittiska barnkanaler, bland annat om nån bondgård med en massa talande djur. Det var väldigt effektivt språkmässigt att se utländskt, för jag har aldrig haft problem med engelskan, bara som exempel! Flört Tittade även på en del tyska/österrikiska program, samt franska.

Vad gäller svenska barnprogram så minns jag nog bäst alla filmer, till exempel den animerade versionen av Narnia, Nicke Nyfiken, Babar och så vidare. Jag var nog aldrig nån riktig fan av program som Fem Myror och sånt, samt att Skrotnisse skrämde livet ur mig emellanåt…

Men Fragglarna regerar! Varför repriseras den aldrig?! Jag vill lära mig hur man syr i en knapp i ett stekt ägg och därmed basta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#36 Jag hade flera hemsidor rörande Ponnyexpressen (The Young Riders) från 1998-2001, och 2003 träffade jag Gregg Rainwater (halvblodsindianen Buck Cross i serien) i LA. Dessvärre hann vi inte prata om Ponnyexpressen, men däremot om en massa annat som han har gjort sedan dess. Till exempel spelade han mot Jean-Claude Van Damme i "Street Fighter" som visas i svensk TV rätt frekvent.

Ponnyexpressen har ett stort internet-community med hemsidor från USA, Frankrike, Sverige, Norge, Australien och Sydamerika mfl, googla lite så kommer du hitta dem! Den första kom 1997 och är fortfarande relativt aktiv. Serien gick 1989-1992 i amerikansk TV. (3 säsonger.)

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#37 När jag var liten fanns inga betalkanaler… 1:an o 2:an var allt vi hade liksom. :-)

/Cattis

Ahnna
0

#39 Du är ursäktad! Cool

www.stuteriprecious.se

[Anna-N]
0

Säger som #39. Hade man ettan och tvåan så var det barnprogram på lördagarna klockan sex när man var liten. Numera kör de ju Disney Chanel m.m dygnet runt. Hm….Fundersam

Mina favoriter är Astrid Lindgrens alla filmer. De håller i alla tider :-)

Cattis
0

#40 Tack! Skrattande

/Cattis

RebeckaKihlberg
0

Sen finns ju Trasdockorna också…

Bofride
0

# 37 Jag vet vilket engelskt program du menar! Har sett många engelska barnprogram, många korta avsnitt men väldigt bra! Såg nästan alltid på "Childrens channel" varje dag efter lekis, så engelskan har aldrig varit ett problem för mig heller.. kunde engelska ord innan jag lärde mig att läsa.

Svensk favorit är såklart Björnes Magasin.. Har t.o.m. döpt min sköldpadda som jag fick när jag var 5 år efter Björnes hund Hugo. (Han lever än idag)
Många av de serier ni rabblar upp har man ju sett, även om jag växte upp på 80-talet. Alla är ju bra på sitt sätt!

Jag måste tillägga att bästa julkalendern jag någonsin sett är Sunes jul!! Måste få tag på dessa på dvd innan det är försent!

Charlotte-J
0

#36 Bröderna Cartwright (stavningen är jag inte sås äker på)

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

Vi hade inte TV när jag var liten, jag vet att jag såg något som hette Humle och Dumle och en annan serie som hette Andy Pandy hos mormor och morfar.

Är någon annan så gammal att de kommer ihåg de serierna?

Ahnna
0

#44 Visst var Children's Channel bra? Inte världens bästa program alla gånger, men de fokuserade på rätt saker för barn i 8-12 årsåldern. Inte som idag, när allt handlar om datoranimerade rymdäventyr eller talande tvättsvampar…?!

www.stuteriprecious.se

Charlotte-Aveback
0

Själv tillhör jag den generationen barn som satt och darrade av skräck när vi såg på Kullamannen och Kråkguldet … Har faktiskt köpt dem på DVD nu och de känns fortfarande riktigt pirriga! Förvånad

Lustigt nog så har de ju inga som helst specialeffekter jämfört med dagens barnprogram men de får fram det läskiga genom ett långsammare tempo, ansiktsuttryck, musik, skuggor … man hinner liksom tänka själv.

Min lillebror älskade Fem myror är fler än fyra elefanter när han var liten och de programmen har vi på video som även mina barn tittade på när de var mindre. De programmen håller verkligen måttet än i dag, tycker jag.

Marta
0

# 46 Humle och dumle kommer jag också ihåg. Men Andy Pandy, nix där går gränsen för mig. Men jag vet att min sämre hälft pratat om Andy Pandy.

Vi hade länge bara svartvit tv men jag tror att vi hade tv hela tiden sen jag kom till.

Själv är jag en gräslig mamma som inte gillar all denna tv nuförtiden så här tittas det inte på tv under dagstid.

Kratern
0

#48 Jaa, dem hade jag glömt….skitbra program.

#46 Humle och Dumle minns jag, men inte Andy Pandy. Vad var det?

zettan
0

hihi vad kul det är att se vad alla skriver om sina favorit barn program. Fast i bland spårar de ju ur lite Räcka ut tungan.

Björnes magasin säger bara lilla björne med snigel och trähunden hugo :) De var grejjer de tihi

Sen när my litle pony kom på tv var ja helt såld. Men sen så är väl Astrid Lindgrens alla berättelser helt underbara.

Ellinor Johansson
0

Märta din teori håller. Jag fick bara titta på Tv under mycket kontrollerade former unde min uppväxt, jag tittar inte mycket TV nu heller.

Håller fullständigt med dig att barn inte ska titta på TV / film eller spela data på dagtid då ska man vara ute och leka.

Har man  som förälder ork och tid tror jag man har mycket att vinna på att styra TV / film / och data användandet som förälder .

ZABA
0

Hör Follyfoot till barnprogrammen? Det enda jag kunde komma på utöver andra redan nämnda höjdare som Dr Snuggels, Drutten och Gena, John Blund, Televinken osv. Tänk vilka bra barn- och ungdomsprogram som gjordes på den gamla goda tiden!! Inga datorer eller andra finesser fanns det och de få gånger det var tecknat/barnprogram hade man heliga stunder framför tv:n. Nostalgi.  

Humle och Dumle minns jag också men jag tyckte faktiskt de var lite otäcka på något sätt..

stallostby
0

ursäkta men förstod inte omröstningen. Men ninnaninanna…var väl boktipset…?

Den program jag minns är väl en del av astrid Lindgrens program och Mupparna och fem myror är fler än fyra elefanter och många fler.

Min son 2,5 år tittar på Emil och pippi och BILAR! men även Lilla röda traktorn, Postis Per, Pingu mm

Annette
0

Jag tror inte ens betalTv var uppfunnet när jag var liten. Då började programmen först på kvällen också.

Jag skulle med glädje slänga ut TV:n, men resten av familjen skulle protestera vilt.

zettan
0

ja kan stänga ner min tv helt om ja får ha min dator på Skrattande, Hm ska se om man kan ladda ner lite barnprogram tro. Kanske ngt Björnes magasin avsnitt Räcka ut tungan

SofiaBlomberg
0

Shipmunkarna var mitt favoritprogram när jag var liten, är bara 20 nu men det har vekligen ändrats drastiskt på några år. en del fattar man ingenting av, helt sjukt.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus