Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3795 ggr
annie
0

Underlag i stall?

Funderar över lite alternativ till betong som golv i stallgång och box.

Har läst om asfalt, trästubb, plattor och tegel men är intresserad av att hitta info om grusgolv e.dyl.

Finns ju de som tillämpar "stampat" grusgolv (typ makadam) i såväl boxarna som i stallgången men hur mycket jag än googlar så hittar jag inget.

I boxen blir det ju självklart bara botten och sedan har man ju ordentligt med strö över för att undvika obehag för hästen, men hur fungerar samma underlag i en stallgång?

Någon som har erfarenhet av dylikt, särskilt stallgången då?

Anna-karinS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har grus som grund till mitt stall och även i boxarna, det funkar bra tycker jag. I stallgången så har jag lagt in stenplattor istället för när det var dags att bada så grävde chippen en stor grop i gruset för han tycker inte om att bli tvättad.  Då blev det en stor pöl med lortvatten där som han stampade i. Jag tror även att det blev bättre för hovslagaren att verka när det är jämt underlag.Flört

Kom å kolla om du är nyfiken.

Kram

Anna-karin

annie
0

Ha ha ha …. ja, det hade ju hovslagaren kunnat tala om tycker jag… här har jag gått och tjata om detta i tid och otid och så vet han… Tungan ute.

Tjusigt det såg ut A-K, blir kanske jag som hälsar på.. det där vill jag ju se i verkligheten.

Tack! Glad

Anna-karinS
0

Du är så välkommen så!!!!

[Shettisar]
0

Jag har grus i en av boxarna, halva boxen ..Där har stått borde Nordsvensk och nu shettis.Välpackat och torrt.Tyvärr ingen bild då jag nu har permanent bädd där och vill inte gräva.Men jag tycker att grus är minst lika bra som ex cement.