Underbett????
Någon som har erfarenhet av detta??? Kan det växa bort??? Hur troligt är det att det kan rätta till sig?
Är det någon millimeter eller så kan det rätta till sig, annars är det nog rätt kört.

Har haft ett sto som hade ett riktigt rejält underbett, och det var absolut inga problem! Dock så är det ju inte någon höjdare om man vill ställa ut och avla…
Sant,blir säkert en trevlig bruksponny! Men jag vill ställa ut,så det får väl bli någon annan!

Min åring som föddes här hemma förra sommaren hade minst 1 cm i underbett när han föddes. Det har rättat till sig helt.
När såg du att det började gå tillb?
Skulle så gärna vilja visa min men med underbett är det ju inte så stor mening!
Växer underbettet bort??? Min fölunge som föddes i våras har underbett,tidigare var det tydligt men nu är det precis så dom går bakom övertänderna… Kan det rätta till sig???
Någon som vet?
Min systers ponny hade underbett, men nu när vi kollade för några veckor sedan så hade det växt bort.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade ett föl med underbett, sto..Det var stort ca 1 -2 cm glipa mellan över o under tandrad.
Det rättade inte till sig på henne nånting så jag valde att ta bort henne när hon var 1 år. Hon tunnade ur ganska snabbt när hon slutade dia så hon hade problem av det.
Iof så var hennes innre tuggtänder oxå snea, därav kunde hon inte tugga ordentligt, det är inte alltid dom är påverkade och då funkar det ju.
Har oxå sett fler med underbett MEN det har varit större och INTE minskat…. Min fölunges underbett har ju minskat och då funderar jag på OM det kanske försvinner när huvudet växer??? Hmm
Han lider inte av det men eftersom jag vill kunna ställa ut så säljer jag honom om han har underbett…
#7 - precis bakom tänderna? Menar du att övre tandraden är bakom den undre? I så fall hade jag slutat hoppas… (och kastrerat före försäljning även om det blir tidigt, för att slippa riskera att någon annan betäcker med den,,,)
Har tänderna kontakt med varandra (uppe mot nere) och bara ngn mm som skiljer, då hade jag gett det en chans.
Underbett behöver inte nödvändigtvis vara en dödsdom, jag har sagt det förr och säger det igen - hos mig finns en 23-prig valack som har ett ordentligt underbett, han är tämligen välmående ändå… (förstora bilden så kan man ana det… )
Kan meddela att hans underbett var så övre tandraden gick en bit ca 2-3mm bakom underkäken och det var ett ordentligt underbett MEN nu är det nästan borta :) Pratade dessutom med en uppf som hade en "likadan" förra sommaren och den har korrekt bett idag! :)