Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1703 ggr
Kida
0

Val av hingst?

Hej!

Vi har ett sto som vi skulle vilja prova att betäcka till våren. Har aldrig gjort det här tidigare och känner att jag kan behöva alla tips och råd som finns.. Vad ska jag tänka på vid val av hingst?

Hur hittar jag hingsten som passar henne bäst?

isla
0

Om du berättar stam, var ni finns och hur långt du kan tänka dig att åka, så kan du säkert få en hel del tips här. ;-)

Kida
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej Glad

Vi bor i Hudiksvall. Kan tänka oss att åka som runt 55 mil bort.

Hon är efter Furunäs Sahib och Lundabo Kismet.

Hon heter Lindebys Nova

SandraO
0

När jag valde hingst till mitt sto, som jag betäckte första gången nu i år så tänkte jag på.

# Jag ville ha en nättare hingst då mitt sto är ganska stor i modellen. Samt att han hade bättre poäng på rörelser i trav än mitt sto!

# Eftersom mitt sto inte fölat innan så valde jag en äldre hingst som man vet vad han har lämnat för avkommor tidigare och hur dom ser ut!

# Denna hingsten har vart högt bedömd på utställning, men även lyckats bra på travet vilket är en fördel. Vill gärna ha en allsidig ponny!

# Självklart kollar man ju på stamtavlan också. Jag kunde inte så mycket om olika linjer innan, men denna hingsten tilhör en linje som lämnar bra ben vilket är viktigt för mig!

Det viktiga för mig var att hitta en hingst som matchar mitt sto, eftersom hon är större, okej trav, utmärkt teperament så valde jag en mindre, välmeriterad hingst med trevligt lynne!

Inte dom bästa avelstipsen kanske, men det var lite av vad jag tänkte på inför den första betäckningen :)

uhngoliant
0

Om ditt sto har några uppenbara svagheter (dålig överlinje, lite tagel, sämre hovar eller något sådant) så välj en hingt som väger upp detta.

När mitt sto betäcktes för första gången förra sommaren var jag även noga med att hitta en hingst som var snäll mot stoet.

Färg är väl oxå en sak att fundera över tycker iallafall jag Skrattande

Kida
0

Tack för bra råd!

Jag har letat Morgans mail men hittar den inte.. Någon som vet hur jag kan få tag på den? Har tittat på domarlistan på blå basen men den finns inte där.

Vi har dragit på det här med att betäcka vår Nova. Priserna har sjunkit så mycket på hästarna och jag tror att markanden är väldigt mättad just nu så egentligen är jag lite emot att betäcka henne.. Det finns många kanon ston att ta föl på och vårt sto når inte dit upp tycker jag egentligen. Vi har funderat på att köpa en fölis från riktigt bra föräldrar, men vi vill vara med helt från början och det blir man ju inte då ändå.. Valet av hingst, sparkar, fölning, grimträning osv osv.. Sen så sägs det att hon har en ganska fin stam och det vore spännande att se vad hon kan tänkas lämna med en riktigt bra hingst. Fölisen kommer ju att bli kvar här oavsett kön och användas till bruks och utställning. Sen säger magkänslan att hon verkligen vill ha föl igen. Den här hästen betyder så mycket för oss, så om något skulle hända henne så har vi något efter henne också.. Svårt det här när man känner sig lite klyven, men jag är nästan säker på att vi provar till våren Glad. Vill vara ute i tid så hingst är ett genomtänkt beslut..

SandraO
0

#4 Där var ordet jag letade efter, "väger" upp stoets svagheter!!Flört

Kida
0

Finns det ingen hingstlista där alla hingtar finns med? Vill ju inte missa någon..

Rubiinen
0

Kida
0

Tusen tack Frida! Äntligen! Nu har jag lite roligt göra framför mig Skrattande. Jätte kul och spännande!

Rubiinen
0

Det var så lite så :-)