Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1103 ggr
eamy
0

tväta borstar?

Hej hej !

Jag har fått ett gäng  borstar av en kompis som självklart är använda, Men jag är ju inte säker på om det finn några bakterier/smitta i dom så jag skulle gärna vilja tvätta dom , men hur ?

Hur brukar ni göra? och vad ska jag ha för medel ? :)

SofieN
0

Om du är rädd för bakterier eller smitta så är väl virkon eller jodopax bäst att tvätta med.

Annars funkar såpa eller saltvatten bra.

eamy
0

#1 så vanligt såpa fungerar bra det också ? jag har använt såpa och mr mucle på borstarna nu, men är fortfarande rädd att det ska vara bakterier "/ men jag kankse inte ska vara så skinkig

SofieN
0

#1 Bakterier kan ju finnas kvar ändå. Men dom blir hyffsat rena.

einarsson
0

Vill du bli av med bakterier, virus och svamp skall du skölja/doppa dem i virkon. Men jag hade inte bekymrat mig så mycket, om jag inte trodde att de hade någon smitta som tex ringorm, kvarka, hästinfluensa eller likande i stallet där borstarna kommer ifrån. Utan bara tvättat dem med tex såpa.

eamy
0

#4 okej tack så mycket :D

åsa-charlott
0

Jag skulle själv tvätta alla i virkon även om jag visste vart de kom från. Man kan aldrig veta då smitta inte drabbar alla även om de varit exponerade. Drabbades själv av ringorm och skulle själv aldrig riskera att ta över borstar, inte ens i stallet mellan mina egna hästar, är livrädd sedan dess. Granngården säljer i liten påse som räcker till mycket, ca 59:- tror jag den kostade. Mvh Åsa charlott

eamy
0

#6 ja jag har funderat på det också, då dessa borstar har legat ett tag får kravla mig upp till granngården då tror jag:) om jag inte hittar våran bakteriedödande hemma :)