Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 5390 ggr
PP
0

Zilco Empathy Collar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Länk

Någon med erfarenhet av denna brösta? Vill gärna höra både för- och ev nackdelar samt om den minsta storleken kan passa en liten standard (ca 90 cm i mkh, lite lättare modell men med ordentlig bredd i bringan).

Sonja m
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är mkt nöjd. Har shetlandsstrl på min (tror jag, kan kolla) Jag köpte dock inte den kompletta shetlandsselen utan valde delar från olika selar för att få den däckeln jag ville ha. Jag köpte det på Drive Out och de var väldigt hjälpsamma, man får skicka tillbaka olika delar som inte passar, men det var nog i och med att jag inte köpte den kompletta selen. Har empathy-bröstan med fasta draglinor, men däckeln och bakselen är Tedex.

Sonja m
0

Måste tillägga att jag upplever det som att han drar lättare med denna selen och jag har valt att använda den i dressyren istället för vår vanliga "finsele" för att jag tror att han går bättre fram med denna och då får det vara värt eventuella neddragningar i presentationspoäng för "fulsele" som den ju är. Men rätt tuff i maraton. King säger att han känner sig sportig i den.

PP
0

#1 Tror du att den skulle passa min lilla plutt lika bra som dina ståtliga dragare..?

Skulle vilja ha en bättre brösta till honom och det står emellan

1.Empathy
2.French collar (men där tror jag stl shetland blir för stor och det är den minsta storleken jag sett när jag surfat runt)
3.Försöka modifiera lokselen på något vis så jag kan använda lokorna tillsammans med selettdäckeln.

Det verkar dock som om det inte är fasta draglinor på Empathybröstan som saluförs lös (utan komplett sele). Måste erkänna att jag inte riktigt fattar hur man ska fästa draglinorna i bröstan - vad är de korta lösa spännena till för..?

Sonja m
0

Jag hade ringt till Drive Out och frågat om du kunde köpa en och prova, eller om de kan hjälpa dig direkt med mått. Min har fasta linor, har fått dem kortade hos sadelmakare. Förstår inte heller riktigt hur det där ska sitta ihop. Den lilla stumpen ska väl vara mellan snabbkoppling och draglinan. Men det blir väldigt många spännen på den draglinan.
Här finns bilder på min sele in aktion:
http://www.digi-tops.se/digi-tops_fotogalleri/hastar/20100522_hindertraning/index.htm

PP
0

#4 Jag är nog ovanligt trögtänkt för jag fattar ändå inte… Snabbkoppling på svängeln..? Eller till bröstan..? Både och?

Zilcos draglinor ser ju ut att vara vanliga omslagslinor för fäste med spänne i bröstan. Beroende på storleken på "öglan" i bröstan, skulle det väl funka med draglinor som dras igenom spännet och fästs i sej själva?

Bröstan är flera hundra billigare hos Washap, så jag får väl testa hur hjälpsamma de är…

PP
0

Hm, kan det vara så att stumpens ögla läggs över bröstans ögla och låses fast med draglinan..? Obestämd

SofieN
0

Ska åka iväg och köpa en sådan sele idag! Är lite fundersam över hur man fäster draglinan i svängeln, måste man ha snabbknäppen? Och adapters? Har inte haft det innan…

PP
0

Jag köpte bara bröstan, men när jag tittade på Zilcos draglinor såg de ut att vara vanliga omslagslinor. Föredrar ju egentligen läder, så jag använder läderlinorna jag hade sedan tidigare.

åsa-charlott
0

Hej Läste ert inlägg då jag själv funderade på att köpa ideal harness som har en sele med ergonomisk brösta också(köpte sedan den traditionella med rak brösta). Då hon på selar inte rek. den utan tyckte den traditionella var bättre för att dragytan blev betydligt sämre tror jag hon skrev. Har själv en kille på 94cm och skulle egentligen också behöva en brösta som var smalare än den som är på min ideal harness som är 7,5 cm bred i shetland storlek. Det är svårt att hitta en bra passande sele då man har en mindre shetland. Undrar om ni har något mått på hur bred den ergonomiska är på zilcos ergonomiska? Har för mig ideals i shetlandstorlek var 8,5 cm Funderar själv på att finna en annan brösta till selen jag har som för övrigt är toppen efter endel justeringar och nya hål.. Mvh åsa charlott

SofieN
0

Köpte hela selen idag. Linorna fungerar nog att ha bara som omslagslinor men nu köpte jag snabbfästen till!

Remmen som går ifrån bröstan till bukgjorden, måste man ha den? Den gick inte att korta ner tillräckligt mycket och sitter ganska löst.

Har en idealsele sedan tidigare som vi är mycket nöjda med, men empatybröstan verkar ju väldigt intressant att testa. Ska dra vagn med den i morgon!

Sonja m
0

# 10 Ja den ska vara viktig har jag hört, för att bröstan ska sitta rätt på plats. Be en sadelmakare korta den.

Mina draglinor är till snabbkoppling, mkt bekvämt.

PP
0

#9 Mätte min och den är på bredaste stället (mitt fram) ca 11 cm bred och i böjen upp över bogspetsarna ca 9 cm. Det låter ju rätt mycket i jämförelse med en rak brösta, men iom att den är formad som den är upplever jag den inte som otymplig eller för bred.

Så typiskt - innan jag köpte min Zilco fanns bara Ideals ergonomiska brösta i stl cob och full… Vet du om man kan köpa bröstan lös?

#10 Den var alldeles för lång även för min ponny. Jag tänkte försöka modifiera den - byta ut den mot en läderrem med hake i änden för att bara kunna knäppa fast den i däckelgjorden.

åsa-charlott
0

Hej

#12 Tack för ditt svar !

Tror hon på selar sade att den ergonomiska var 1 cm bredare än den vanligt raka bröstan alltså skall den då vara ca. 8,5 cm.

Det går att beställa enbart den ergonomiska bröstan i storlek shetland  kostar 2350:- såg jag på selar.se (seltillbehör-bröstor). Är själv mycket sugen….Tungan ute 

Många häls åsa charlott