Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 2258 ggr
ThiffannyJ
0

Tecken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår ena hingst, The Look of The Moment RS 560 är född helt utan tecken. Nu på senare år har det vuxit fram en massa vita hår i pannan. Är det vanligt? Har själv aldrig varit med om att tecken "vuxit" fram på detta sätt.

Bilden nedan visar honom ganska nyfödd 2006.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och denna bild är tagen i dag, 5 år senare.

www.minishetland.com

[Teddy]
1

Märkligt! Det är ju inte lite vita hår! Bara vita stickelhår, som i o f s kan vara ganska många är ju vanligt, men att det blir grupperat som ett tecken, det har i alla fall jag aldrig sett!

AusaBausa
0

hade en shettishingst som var brun och hade bara ngr vita hår i pannan som ung men som senare fick precis som din rejält med vitt i pannan…

AnnaFagerell
0

Tittar man riktigt noga ser inte virveln ut att vara på samma höjd som när han var föl. Virveln ser ut att sitta jäms med ögonens undre linje på fölbilden och på denna nyare bild mitt mellan ögonen… jag tycker det verkar mer märkligt.

Jag har sett tecken "växa" fram… även på benen på hbl hästar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ThiffannyJ
0

#4 När du säger det så ser jag det med. Men det är samma häst i alla fall Glad Eller så lurar kameravinkeln ögat…

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

# ser lustigt ut… eller så är virveln längre upp på första bilden också men sträcker sig i håren neråt…

Men visst är det häftigt hur hela hästen ändras pga detta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
0

Vi har haft fuxar som fått tecken( VHIP) vilket kan bli riktigt mycket men som inte har synts när de varit små

Hanna-D
0

Epus har också fått massa vita hår i pannan som vuxen, dock inte lika centrerade som #1.

Lauth
0

Den ena av årets föl har uppvisat samma sak. När hon föddes fanns inget vitt i pannan däremot en ljus fläck på mulen.

Idag 3,5 månad senare är den ljusa fläcken på mulen borta men nu har hon istället en stjärn som inte är fullständigt ifylld men helt klart och tydligt har formen av en stjärn.
På konturdiagrammet står det nu schatterad stjärn..

AusaBausa
0

mitt hingstföl hade ju en väldigt mkt mörkare fläck vid födseln och runt detta var det helt vitt precis som en skäcks fläckar…

MEN helt plötsligt bara försvann det vita som verkligen var riktigt vitt och dne mörka fläcken är bara kvar…men förmodligen försvinner väl den också så småningom…spännande med skiftande tecken ;-)

mizabella
0

Spännande tråd! Tror jag startade en liknande för ganska länge sen för det har nämligen varit precis lika dant med Jazz. När jag köpte honom var han registrerad som svart, utan tecken. När jag skulle fixa mätintyg på honom så fick vi ändra i signalamentsbeskrivningen till vita hår i pannan. När jag sedan några år senare skulle ansöka om pass fick jag göra om igen, så nu står det att han har stjärn. Den blir bara vitare och vitare. Han har även blivit vitare på mulen. Ska försöka leta fram bilder.

fuxar
0

Min Almnäs Flis har fått en vitgrå snopp på mulen, den fans ej när han var yngre! Även Flis son Kölnäs Igor har ändrat signaliment (går trav) han har mer vitt nu än när han var liten!!!!

ingrid
0

På Garant hittades några vita hårstrån (kanske 4 st) efter grävande på nosryggen som föl. Id-kontrollanten hade då haft en tidigare som börjat så för att sedan få mer och skrev därav schatterad nosrygg på signalementet. Vid nioårsålder har han nu nästan en bläs. Tog flera år innan det syntes ordentligt dock.