Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4219 ggr
[Shettisar]
0

Skrämmande!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sökte lite info om shettis och avel. Hittade då ett blogg inlägg och där skribenten också undrade hur långt vi ska låta det gå.Ja,det kan man verkligen undra.Hur långt ska människan gå för att få fram små hästar som enbart ska användas som uppvisnings objekt och husdjur??

Aribigga
0

Det är väl ingen seriös shettisuppfödare som medvetet avlar på dåliga individer enbart för att få fram små ponnyer. De flesta avlar för att få fram individer som matchar rasstandarden vilket ger mer poäng i utställningsringen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

hhejlollo
0

Nej fy va arg ja blir! De finns väl ingen "normal" uppfödare som avlar dåliga hästar för att få fram så små som möjliga! Blir så irriterad för de drabbar ju djuret!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Snaedis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men va i hela #% !!!

Jag blir vansinnig när jag ser sånt,som överhuvudtagen plågar djur.Ingen  vettig människa sysslar med sånt.Extrema folk finns,nu vet jag inte var denna sida finns eller kommer ifrån,men förhoppningsvis inte i Sverige iaf ?

Kvarnlycka
0

Notera att det är samma häst på de flesta bilderna. Hästen har onekligen någon slags defekt/missbildning.

Men jag trodde först att inlägget handlade om shettisuppfödning i stort….. 9 av 10 shettisar som föds upp i sverige idag är ju inget annat än husdjur och utställningsobjekt…….. med betoning på husdjur. :p

SandraO
0

Stackars dom små djuren som visas på bilden….hemskt att se.

Och tackar för alla som seriösa uppfödare som föder upp på ett sunt sätt och har otroligt bra hästar!

kuusou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ponnierna på bild är inte shettisar utan Amerikanska miniatyrer. Detta är inget uppfödarna fill avla fram utan vissa födds med dvärggen och blir då som dessa. Det är strikt avelsförbud på miniatyrer med denna gen då man vill avla fram friska individer.

Så här ser min ut utav samma ras och det är så man vill ha dom, de ska inte se ut som ponnier utan som väldigt små hästar

http://minihingstar.n.nu

SandraO
0

Jo, visst ska dom Amerikanska se ut som små hästar. Det är ju rastypiskt för dom. Men dom på bilderna ser ju som sagt sjukliga ut och "skeva" i kroppen!

kuusou
0

#7 Dom är skeva i kroppen, samma som dvärgar bland människor. Men som sagt så är detta inget uppfödarna strävar efter utan blir vissa som föds med gen fel. Men tyvärr finns det säkert folk som avlar på dessa för ju folk tycker det är gulligt Skrikandes och dom kan tjäna en peng på dem. Men seriösa uppfödare skulle aldrig tänka tanken på avla fram dessa.

sanne
0

De hästar som visas på bilden är Krumma ! Det är en defekt gen som finns, och det är fruktansvärt att behöva se dessa bilder.

det är med säkerhet minishetlands o ej miniatyrer. Miniatyrhästar ska vara ädla och se ut som araber, men dessa kan ni väl inte påstå är vackra ?

det finns studier om just denna defekt, och det är något alla seriösa vill komma bort ifrån.

janehellen80
0

Den lille skäcken längst upp har ju varit med i tidningar för han var ju världens minsta som hade fötts, han var miniatyr stod det då.. dom andra ser lite rundare ut…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

kuusou
0

#9 Alla på mitten och högerraden är iaf miniatyrer.

Länk till ett miniatyr forum där dom fick ställa frågor till en forskare om denna gen: http://www.miniaturehorsetalk.com/index.php?showforum=15

sanne
0

Det är väl ändå så att fuxen m bläs är en häst som kallas Tummelina, från USA, hon var en minishetland med krumgen och det har varit många artiklar om denna häst, dom åkte runt o visade henne på marknader o cirkus mm..

fruktansvärt !

kuusou
0

Är hon minishettis ? på deras hemsida & Wiki står hon som miniatyr.

janehellen80
0

#12 stackarn … åka runt å visa upp på det viset… Fya ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Silenos
0

Jag vet att jag ställde frågan en gång, om det krävs några meriter/kvalitetskrav för att få regga stuterinamn, men så är inte fallet. Vet uppfödare med stuterinamn som avlar på ston som fått 29 poäng på utställning….Det enda som kan motverka sådan här avel är ju kunskap hos köparen, så att man avstår att köpa=marknaden försvinner.

Sen ser det lite olika ut  i hund-och hästvärlden. En hund med defekt tas ofta ur aveln. Om en häst tex får pålagringar, så slutar man rida och sätter den i avel istället. Så får den föl, som så småningom får pålagringar…..Inom hundvärlden är det ju också krav inom vissa raser att föräldrarna ska vara ögonlysta/höftledsrötngade mm för att avkommorna ska få registreras. Tror att hästvärlden har lite att lära här.

IdaT
0

#15 Å andra sidan avlas det på hundar med så sluttande ryggar att dom inte kan röra sig normalt och med så trånga luftvägar att dom inte kan andas utan att väsa.
Jag kan hålla med om att vi har lite att lära oss när det gäller hälsotester, men jag tror inte att hundavel är något "ideal" för hästvärlden att ta efter.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Kris_J
3