Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2769 ggr
PP
0

Insulinresistens

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Snubblade över Svenska Hovskolan på FB. Där kan man bland annat läsa att alla shetlandsponnyer föds insulinresistenta (baserat på…?).

Lösningen är s k Slow Feeding - utfodring av grovfodret i hönät eller fodertråg med typ armeringsnät som ska försvåra för hästarna att kasta i sej maten samtidigt som de håller dem sysselsatta.

Men…hästen är ju skapt för att äta från backen (beta). Har hört att utfodring i hönät därför kan vara negativt.

Hur tänker ni om detta?

StuteriSolo
0

Tanken med slowfeeding är att det ska ta tid för hästen att äta, de blir sysselsatta längre tid med att pilla ut maten ur en behållre eller ett hönät. Om man väljer att sätta grejena lågt kan ju hästarna äta i en naturligare ställning. Det bästa är ju att kunna ge fri tillgång till ett grovfoder anpassat till hästen, men shettisar ska ju kunna kklara sig på visset gräs hela vintern och det är svårt att hitta Skrattande

kuusou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina får sitt hö i deras hönät. Det tar dom (2 st) mellan 40-60 min att äta upp 1½ kg och dom tycker det är kul att slita i den Tungan ute Så ser inget negativt med det.

http://minihingstar.n.nu

SofieN
0

Vad kostar det nätet att köpa?

Adnocc
0

PP
0

#2 Det negativa är att hästen är skapt för att äta från backen och fodring i nät ger fel ställning vilket, vad jag läst i fackpress, kan påverka hur tänderna används/slits.

#1 Det svåra med att ha nät lågt är ju att det finns en uppenbar risk för hästarna att fastna.

Ingen som har någon tanke om det som skrivs som en sanning att alla shetlandsponnyer föds med insulinresistens..?

cinna
0

Så länge som det inte finns källhänvisningar till några vetenskapligt upplagda studier och publicerade artiklar tar jag allt sådant här med en nypa salt. Vad annat kan man göra?
Själva resonemaget han för angående ättider och utfodringsprinciper tycker jag dock är intressant.

Vore ju jätteintressant att göra en sådan här studie kan jag ju tycka, men är ju i två-beningsbranchen, så det får väl vara…Flört

StuteriSolo
0

At alla shetlandsponnyer föds insulinresistenta kan jag inte tro på. Fram med vetenskaplig bevisning!

Däremot ska de ju vara lättfödda, de som klarade sig bäst genom vintern var ju de som lätt kunde tillgodogöra sig den lilla näring som finns i vad de nu åt under vintern.

Kruxet för oss idag är väl helt enkelt att de får för "bra" foder. Och man ska ju se lättföddheten som en god egenskap, de är duktiga energiomvandlare!

AnnaLundin
0

Svenska hovskolan har ingen vetenskap bakom NÅGOT av det som de påstår, varken på hovsidan eller något annat…

Nej, alla shettisar föds inte insulinresistenta och jag tycker inte heller att slow feeding är rätt väg att gå. De kan få i sig massor av det skadliga sockret även om de äter sakta, om grovfodret har högt sockerinnehåll. Å andra sidan kan de äta grovfoder i fri tillgång om det har lågt sockerinnehåll….

Adnocc
0

Påståendet om att alla shettisar är insulinresistenta tror jag kan vara ett litet missförstånd angående de svenska gränsvärdena på insulinhalten i blodet.

0 - 30µIU/ml = Normalvärde.

30 - 60 µIU/ml = Förhöjt insulinvärde.

60 och uppåt = Insulinresistens.

Shetlandsponniernas fastevärden ligger sällan under 30 utan de har ett högre "lägsta värde" än övriga raser och om man då inte är så påläst så kan man ju lätt tolka det som att de alltid är insulinresistena…

AnnaLundin
0

man kan också tolka vad man vill hur man vill, för att det ska passa ens syften…

Adnocc
0

Vet inte vad #10 syftar på, jag delgav bara infon som står på analysrapporten jag fått från SLU när jag skickat blodprov på mitt insulinresistenta russ…

AnnaLundin
0

#11 - jag syftar på att hovskolan hittar på egna sanningar om saker och ting som inte har något som helst stöd i vetenskapen. Det 'kan' vara så som du skriver men det kan också vara egenpåhittad slutsats utan grund.