stallhyra för shettis ?
Hejsan !
jag undrar lite hur mycket ni betalar i hyra för era små shettisar ?
då jag nu letar en stall plats för att kunna hitta en shettis, men jag tycker alla är såå dyra allt mellan 2000-5000 tusen har jag sett :O
Vad betalar ni för era shettisar ? :)
I dagsläget betalar jag 1000 kronor för ett eget stall med tre stora boxar och stora fina hagar. All skötsel får jag stå för själv, och även inhandlandet av foder och strö.
Om en månad ska jag börja hyra in mig i ett annat stall, då är det i stället 1000 kronor per box som gäller. Då ingår dom flesta utsläppen och en del fodringar. Strö och foder får jag fortsätta köpa själv då också.
Har mina på lösdrift men betalar 500 kr varannan månad. Då är det för stället och inte per häst
Men måste köpa allt foder och strö samt sköta allt.
http://minihingstar.n.nu

#1 #2 vart bor ni ? :D
jag ittar absolut inga såna super pris på en box :O
betalar 200kr/månad för 2 hästar och för hage som räcker sommar som vinter tillgång t vindskydd, plats att ha mina saker samt vatten o el men gör allt själv förutom att markägarna är snälla o tittar t hästarna 2ggr per dag samt ger vatten om man ber dem :-D
DET kallar jag ett bra pris ;-D
synd bara att de ska sälja o jag ej kan köpa deras ställe :(

Hos oss betalar man 600:-/mån för en llösdriftsplats och då ingår fri tillgång på grovfoder, salt mineraler och Halm i ligghallarna.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#4 guud vilket underbart ställe ! vart hittar man ett sånt ställe ?
#5 :O det var också riktigt billigt ! vart bor du ?
Någon som har någon sida jag kan leta efter en box/lösdrift på ? :)

#6 Vi finns i Tärnsjö Uppland www.gullsmyrastuteri.se
Lösdriftsplatser finns till hösten. även stallplats till Shetland. Dock tar vi 800:- för stallplats men då ingår mockningen och ut/insläpp i priset
Betesplatser finns alltid :-)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#3 Jag bor i Västerås. På ett annat stall där allt skulle ingå utom intag så skulle det kosta 1700 kronor per häst, i fullstora boxar.
hoss oss får man betala 400/månad men har inga platser kvar..:( (per box)

#7 tyvärr är det på fel plats men annars hade jag också haft min häst där ! det stallet låter heelt otroligt ! :)
#8 oh 1700 kronor är väldigt dyrt för en liten shettis tycker jag , men är det ett bra stll så skulle man nog betala menlite dyrt är det nog :)
Vilka suuoer stall alla verkar ha, alla här inne betalar mellan 300-1000 :O
någon som har en bra sida man kan leta boxa platser på ? :)
Jag ska betala 1250 kr i vinter då ingår hösilage och halm så turas vi om in och utsläpp.
Innan betalade jag 300 kr för lösdrift men allt annat tillkom.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag betalar 1000:-/box. Sök på blocket - hästnet - här kan du ju sätta in en annons.

dom flesta verklar ligga på 1000 kronor och det tycker jag är ett rimligt pris! men i stockholm verkar alla ligga på 1600-4000 kronor typ, ja jag letar och letar :)
Ska kolla på ett stall nu till helgen där dom tar 800:- för box, torv och utsläpp +250 för insläpp.
Foder står man för själv..
Hade min shettis på två olika ställen.
De ena betala jag 450:- för, man fick ha ca 12 fodringar/månad, köpa strö å foder själv. Hade bara en box till sadelkammare. Stallet var dessutom mögligt upptäckte vi.
Flyttade då min häst till ett stall vid travbanan.
Betalade 700:-, hade fodring varje måndag och var 4:e helg, fick dock ta in sin häst själv varje dag. Strö å foder köpte jag själv. Uppvärmd sadelkammare, varmt fikarum, tvättmaskin, spolspilta. Fick mkt hjälp av övriga stallet om man ej kunde åka ut själv. De va ett toppenstall tycker jag.

#14 o 15 vart någonstans finns det såna stall ? :)
#16 Jag bor på Gotland. Dem flesta stall jag kollade på skulle ha 1000-1200 i hyra, då ingick på sin höjd strö. Tyckte jag var riktigt dyrt.
Hade jag flyttat ut honom på landet kunde jag ha fått en hyra på 700:- inkl foder och tillsyn.
Jag hade 2300 kr i månaden för min ponny på lösdrift. Och det var ganska dyrt. Foder inräknat.

#17 oj det blir att flytta till gotland då xD nej men gud det var riktigt billigt ! stockholm ska alltid vara det där dyra fina stället :O
#18 oj det var dyrt , är det i stockholm ?
Nej, i finland :) men lösdrift med fri tillgång på mat plus 11 hektar stor hage.. :)

#20 jaha oj det var en stoor hage :P
Vi tar 900:- månaden för små; inkl hö,halm, in o utsläpp samt fodringar.
Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/
Så länge boxen inte skilljer sig betydligt i storlek så är det bara foderåtgången som skilljer sig i en hyra gämfört med en större häst. Strö åtgången behöver inte skillja sig utan det beror helt o hållet på vem som mockar. Om in/ut och fodringar ingår i hyran så är det även där samma jobb med en mindre häst som med en stor.
Så hyran borde inte skillja sig så mycket på en större och mindre häst annat än foderkostnad.
Våran kostnad killjer sig med 600 kr på stor häst/shettis. Då är det fullstor box. Är det två som delar box åker kostnaden yttligaare ner med 300 kr. INget strö ingår.

#22 åh vart någonstans i landet då ? :)
#23 ja jag tycker det vore finnas fler shettis boxar/stall så att det kan bli billigare utan att behöva hyra en full stor box och betala så mycket :)
#24 Så långt söderut du kan komma;) Anderslöv (ca 4 mil från Malmö)
Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/
Lösdrift kan ju vara ett alternativ för att få ner kostnaden lite… strö, el och boxplatspriset bör ju bli lägre eftersom alla delar på det..;-)
Jag betalar 2150 kr för en shettis.Utebox dock.
Utsläpp insläpp
fodringar
hö 8 kg ingår
spån 4 balar
delad hage
Finns i stall: Varm och kallvatten, sadelkammare med värme och man kan äta där inne, kyl finns.
Ridbana snart ridtält som ett ridhus.
Helgerna gör man allt själv.
Tycker stallet är toppen, men som alla andra tycker man ju självklart att det kan vara billigare när man äger shettis.

#25 det måste vara ett underbart stall!
#26 ja egentligen så skulle jag vilja ha lösdrift, men då hästen jag hade tänkt hyra är känslig mot för mycket gräs pga fång.. men nu tror jag inte det blir denna ponny så letar lösdrift nu :D
#27 oj det var int så farligt heller faktiskt med tanke på allt bra som ingår :)
450 kr för en box. Jag har 2 hästar på lösdrift,men en box. Ingår kanonfint bete som passar alla sorts hästar. Men foder och strö får man stå för själv.
Jag betalar lika mycket som alla andra i stallet, 1700kr/box. Dock har jag fölboxen till min lilleman. Hoppas det dröjer länge innan den boxen blir foderkammare, så jag hunnit flytta hemifrån och fixa körkort, då kan jag ha honom på lösdrift istället.
Det som ingår i stallhyran är:
Stor paddock på 22*60 meter medbommar och sockerbitar (inte haft en enda vattenpöl i paddocken under hela regnperioden som varit)
Fodringar 4 gånger/dag - Kraft 3 ggr/dag, grovfoder 4ggr/dag
In och utsläpp
10kg grovfoder (Vi har torrt hö och hösilage)
Lunchfodringar, Kvällfodringar
Trevligt folk och snälla hästar
Sadelkammare med värme
Första dagen shettisen stod där fixade dom en specialgjord boxdörr (82cm hög).
Egen garderob
Tränare kommer ut regelbundet som jag kan hacka på om jag vill (Tränaren är duktig i tömkörning, så när jag har råd kan jag ta lektion i det)
Alla i stallet hjälps åt för att få det att fungera så klart, vi har poängsystem där det är 1,5p varje vecka per häst som ska göras. Frukost + kvällsfodring är 0,5p vardera, ut och in är 1p vardera. Vi skriver upp oss de dagar vi kan och blir det något över tar den som kan det åtagandet också. Funkar bra.
I vintras fick min 8kg grovfoder/dag då det var som kallast, så även jag utnyttjar den mängden som ingår till max vissa dagar, som t-ex- vid extrem kyla eller när jag åker iväg med honom på kurs/clinic/tävling o.s.v. Jag får även ta med mig min lilla hund om jag vill :) Plats för vagnen finns i stallet och finns det inte det så skapar dom plats för den.
MVH
Sofie
Tidigare har jag haft 600 kr i hyra inkl. hö, spån var den kostnad som låg utöver det, totala summan hamnade då på ungefär 700 kr/månad. Då ingick belyst ridbana, uppvärmd sadelkammare, alla in och utsläpp, stort utrymme för förvaring, täckesbytning osv.
Idag har jag min Shetlandsponny på helinackordering i ett litet stall mitt ute i skogen för det betalar jag 800 kr/månad och då ingår all skötsel samt en väldigt stor box. Jag varken mockar eller fixar höpåsar, ingen stalltjänst utan bara tar hand om min häst, dvs motion osv.
Helst skulle jag vilja ha stalltjänst och mocka min egen box, men de som äger stallet vill att allt ska göras så snabbt som möjligt och att alla hästar ska ha hö vid samma tidpunkt. Därför har de valt att lägga upp de som de har gjort. Priset är otroligt bra och även läget på stallet, min ponny har inte mått så bra på länge som han gör idag.
I stallhyran har jag 2 stora skåp för förvaring och en hel vägg för att hänga upp täcken och märka så de vet vilket täcke som ska på i vilken väderlek. Jag har plats för min vagn ute (och även inne under vintern), belyst ridbana och stor variation på hagar.
Vi ska om några veckor byta stall, men till i det stallet vi ska flytta till kommer vi betala 1600 för båda shettisarna, dock har dem en delad fölbox med vägg emellan. boxarna har låga väggar så de har koll på varandra hela tiden!
I stallhyran ingår halm, in & utsläpp, uppvärmd sadelkammare och plats för foder, vagnar och transport och daglig tillsyn samt 1 ha hagar och fri tillgång till gårdens egen odlade äpplen! Sedan köper vi till hö för 3 kr/kg.
Simon Lindbäck
SimonLindback.se