Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2827 ggr
kuusou
0

Klippning ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många här klipper eller har klippt sina shettisar ?

Fick idag helklippa bägge mina. Valacken helklippte jag för 1½ månad sedan men han hade redan skaffat sig nästan 2 cm tjock päls. Då han körs 4-6 dagar i veckan va det ett måste då han knappt orkat arbeta i värmen vi har nu. Hingsten hade jag bara tänkt ta lite på halsen men när jag började klippa honom (han hade med full vinterpäls) såg jag att han var helt skorvig i huden. Tror det är för att han blivit för varm då det var bara att borsta bort efter han var klippt. Hingsten hade aldrig blivit klippt förr men han stod bara och njöt så han gillade det nog Tungan ute Enda är att nu blir det ingen utställning för vår del pga de inte för va klippta där >___<

Nyklippt hingst

http://minihingstar.n.nu

kuusou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och valacken :D

http://minihingstar.n.nu

Trine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har klippt några genom åren,

ett måste om dom ska kunna torka om man jobbar tillräckligt hårt med Körning/ridningen. Iom att jag har kallstall så går det många täcken innan dom är torr annars..

Sen fick jag klippa en som fick regnskollorför nåt år sen.

Aribigga
0

Jag klipper, förut gick han på lösdrift så då var det bara hals/bringa och sadelgjordsstaden som klipptes. I år ska han sova i box så då blev det en riktig fältklippning istället, han är mycket piggare när han får vara lite sval än med all tjock päls.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Maliiin
0

Jag helklippte min för flera månader sen ;) I augusti. Han var som  en hel teddybjörn och det funkade inte då vi tävlar.

Så jag ska snart klippa honom för andra gången i år. Det växer ju ut fort som tusan!

VeronicaP
0

Vi har klippt shettisarna ibland när de tävlar och tränar hårt .

Men de är inte alla som tävlat eller så som har blivit klippta .

PP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har rakat två av mina. Vill helst undvika att behöva täcka dem så långt det är möjligt, så har provat "islandshästklippning", dvs nederdelen av halsen och bogen samt bringan. Inte så vackert kanske, men funktionellt. Flört