Vikt på shetland
Mini har ju gått och lagt på sig lite för många trivselkilon.
Nu ska han "bantas" dvs mindre mat och mer motion. Frågan är dock vad ska en shettis kille på ca 95 cm väga??
Anna-Carin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra fråga. Jag har ingen aning 
Själv skulle jag aldrig gå efter vikten för att göra bedömmningen att ponnyn är för fet/för tunn, utan se hur ponnyn är i hull, päls och välbefinnande. Samt att ponnyn är sund och mår bra.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Att min lilla kille är för tjock råder det inget som helst tvivel om. De behövs inget annat än blotta ögat för att se.
Jag hittade inte mitt viktmåttband idag så jag tog ett vanligt måttband för att få ett mått. Nu har vi dragit ner kraftigt på maten och ska se till att han rör sig mer. Tänkte mäta honom igen om två veckor för att se om det hänt något.
Viktfrågan är väl mer för att ha en riktlinje.

Din kille har ju en del muskler och dom väger ju mer än fett.
Mina ston ligger runt 200 kg, och där under - de flesta med lite trivselvikt
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Viktmåttband är inget särskilt tillförlitligt sätt att ta reda på vad hästarna väger. Det finns två mätmetoder som funkar bättre än andra - läs t.ex här:
Våg är väl det bästa alternativet! Några exempe på vägda ponnyerl:
- sto 104 cm, mager: 210 kg
samma sto, fet: 258 - sto 101 cm, fet 280 kg
- sto 98 cm, fet, 270 kg
- hingst 103 cm, tunn: 202 kg
- hingst 101 cm, tunn: 179 kg
Min hingst som är strax över ca 100 väger 225 kilo exakt, och jag tycker han är i perfekt hull. Gången innan vägde han 200 prick, då var han lite tunn.

Vikten styrs ju inte bara av fett eller avsaknad av fett, utan av muskler och avsaknad av muskler också. En överviktig häst kan ju väga lika mycket som en välmuskad häst av samma storlek och typ, men bara den överviktiga behöver mer motion och ändrad kost. Därför behöver man använda blicken och händerna för att se och känna på hullet också, inte bara gå efter vad vågen säger. (Och jag instämmer helt med Anna Lundin, viktmåttband är inte tillförlitliga!)
Min (ganska omusklade) unghästar vägde förra året:
Sto 91 cm - 194 kg (klart överviktig)
Sto 76 cm - 101 kg (lagom unghästhull)
Hingst 92 cm - 162 kg (lagom unghästhull)
Sto 96 cm - 206 kg (aningen för mycket fett, hade stått på boxvila)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Intressant läsning!
Jag var ute efter lite riktlinjer och det har jag fått nu! Ska definitivt prova att mäta så som #4 länkade till. Bara för skojs skull!
Jag har ju fått ett midjemått på honom nu och precis som på mig själv är det bättre att se hur det minskar än "siffror på vågen"
Mini är ganska välmusklad å ser fräsch ut för övrigt. MEN han är för tjock å jag är dels LIVRÄDD för att han ska få fång å sen så blir de mycket lättare för honom att orka hålla jämna steg med Pegasus när vi kör paret! ( Å så kanske han "växer" nån cm om magen inte tynger ner honom
)
När våran Cissi skadade sig så vägde hon 275 kg , då är hon 106 cm och ganska bra med muskler men hon var ändå lite mullig tyckte dom på Ultuna ( jag med) .
Min shettis på 90cm i mkh vägde 167 kg (vägde hos vet. då tand skulle dras ut). då var jätte fin i kroppen, smal och smäcker. Men han hade inte speceillt mycket muskler. Nu väger han ca 20 kg mer, men har även dessto mer muskler äver rumpa, rygg och mage. Han är lite för tjock efter sommaren, men det försvinner snart… Selet kunde idag spännas in på sista hålen på bägge sidor, och då har han storlek minishetland.
Jag har vart i väg på småtävlingar med honom, och har då alltid fått mkt kommentarer om att han är fin i hullet. 
Kolla på hur din lille mår, tänk på att mat behövs för att muskler ska byggas/hållas uppe för att inte dom ska brytas ner i brist på engergi o.s.v. Och även tuggbehovet 
MVH
Sofie
mina minisar väger enligt mått 95 & 105 kg. Tycker dom är i väldigt bra hull. Nu ser dom lite tjocka ut men tror det är all päls dom fått 
http://minihingstar.n.nu
Jag har hållt koll lite med ett viktmåttband för att få ett hum om vad ponnyn väger. Men eftersom viktmåttbandet ligger i sadelgjordsläge och han blir fet längre bak på magen så är det inget att lita på. Idag har han gått ner otroligt mycket i vikt och är 10 cm smalare i sadelgjordsläge. Manken har börjat titta fram och han mår bättre.
Enligt viktmåttbandet skulle han vid första mätningen legat på runt 275kg och sedan ha gått ner till runt 225 ungefär. Jag tvivlar på att det stämmer då han är ganska grov i hela kroppen och ganska så stor. Förmodligen ligger han på lite fler kilon, men det ger i alla fall ett hum. Huvudsaken är att han mår bra.
Bifogar en bild från i vintras då han mätte 152cm i sadelgjordsläge och inte längre kunde ha sin bröstsele. Ganska mycket trivselvikt som inte bara sitter runt magen utan även på rumpa, bog och hals. Ser lite värre ut med tanke på björnpälsen dock.
En bild att jämföra lite med. Ponnyn fick gå i en egen hage under en månad i somras och bara äta det grovfoder han skulle ha och samtidigt tränades 5-6 dagar i veckan, aldrig vila efter hård träning utan då en promenad istället.
Mer än så här har han inte gått ner i vikt, nu lägger han endast på sig muskler och inga onödiga extra kilon trots allt.
#13 - det är ju stor skillnad på ponnyn på bilderna :)
MVH
Sofie
Muskler väger mer än fett.
Men om vikten avgörs utifrån viktmåttband förstår jag att det inte är rättvisande. Måttbandet ser inte något mer än hästens omfång runt magen, den ser ingen fettnacke, ingen späckrumpa och har inte heller någon aning om hur lång hästen är i kroppen.
Som jag skrev ovan så har jag vägt en av mina ponnyer på våg. När hon var ordentligt fet vägde hon 258 kg. Hon var sen utlånad och kom hem i ett ganska trist skick, ordentligt mager (hade magsår, vidade det sig sen - hade fått mat men gick ändå inte upp i vikt) och då vägde hon 210 kg. Det skilde alltså 48 kg mellan riktigt mager och smällfet på samma ponny.