Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 1280 ggr
uhngoliant
1

Avvänjning av föl. Hur gör ni?

I år har vi för första gången ett föl på gården. Har många kunniga personer runt omkring och jag har nu bestämt mig för hur avvänjningen ska gå till här hemma.

Planen är att fölet ska stå i samma box som sin mamma men vid instlallningen (nattetid) som kommer ske om ungefär 1-2 veckor kommer hon få stå på egen box en kvart och få en egen krubba med lite att pilla i undertiden stoet äter sitt kraftfoder.

Vid 6 månader kommer fölet få stå i egen box nattetid men gå med stoet ute på dagarna ungefär tills 9-10 måndaers ålder (Mars-April) då de kommer få vara ifrån varandra mer och mer tills slutligen stoet åker iväg till ett annat stall en månad eller två.

Sedan skickas stoet på betäckning i Maj om allt går som planerat.

Ungefär så har vi planerat det men det får ju ev. anpassas efter stoets humör osv.

Hur går det till hemma hos er?

ThiffannyJ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När våra för är runt 8-9 månade brukar vi skilja på dem. Men det är olika, i år särade vi på dem vid betessläpp i april, mammorna har dock inte låtit fölen dia så speciellt mycket. Vi märker på stona runt jan/feb att de går undan när fölen försäker dia.

Vi har bara märkt positiva saker genom att låna fölen gå kvar ganska länge med sina mammor och i flocken Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina går nästan alltid kvar med sina mammor tills dom är 8-10 månader beroende på stona och då säras dom tvärt. Fölet får dia av stoet en eller två gånger om dagen några få minuter under två till fyra dagar och sen är stoet sint.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annelie-P
0

De får gå tillsammans dygnet runt till fölet är ca 9-10 månader, då delar jag dem helt. Det brukar vara lugnt både från mor och barn, de har oftast vant av med diandet ganska mycket själva när de gått så länge ihop tycker jag.