Sommarbete?
Ni som släppt/ska släppa era på bete. Hur varmt om nätterna har ni/eller vill ha innan ni släpper dem? Har de då ngnstans o gå in eller de är ute helt om nätterna???

Jag har inte släppt ut mina nattetid ännu, men det är på gränsen. De vaknar ju till när solen går upp "missinassen" så de blir lite stirriga där inne i sina boxar. (Syns på bädden.) Eftersom jag har kallstall så spelar tempen ingen roll, de har ändå bara nån grad varmare inne än ute. Så de får nog gå ut vilken natt som helst nu.
I ena hagen (som inte är helt färdig än) finns en ligghall, men inte i de andra. På betet (som inte heller är helt färdigstängslat) kommer det finnas massor med skogspartier som skydd för nederbörd och stekande värme.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Ja du här nere i södra delen har hästana kunnat gå ute länge .
#2 har ni då tak över huvudet till dem?
Har mina i lösdrift men skulle behöva släppa den store även på nattbete men tycker det är kallt. Han har ju inte samma päls som shettisarna… på natten ligger tempen fortfarande bara precis över nollan vissa nätter även här i södern…

Nä det behövs inte här är ju jättevarmt , vi släpper alltid på bete runt 1 maj i vanliga fall, i år är det tidigare men vi har ju sådant fint väder här . De som går hemma vid har ju så klart logen fortfarande att gå in i om de vill det , men där är de ju bara inne och gör sina behov.
så att det är lite kallt om nätterna är inte så farligt eller det skiljer sig så pass från olika ställen i södern ang natt temp eller?
har lite problem just nu då jag har en shettis som är dräktig o hon vill jag ha inne om nätterna, en shetttis som har fång som måste vara inne om nätterna. Samt har en stor häst som jag inte vill ha ihop med de andra på lösdriften om ifall det dräktiga stoet skulle föla för då vet jag ej vad han gör med fölet därför har jag måst ha honom ute men haft dåligt samvete över detta. Har lagt på honom täcke om natten men han är ju faktiskt genomsvett när jag kommer ner så borde ju inte behövas. Krånligt!
sen har jag problem om dagarna då fånghästen inte får gå i den hage som har mkt bete, så hon går i en hage närmst stallet. det gjorde även den dräktiga för att kunna gå in o vila i boxen ibland.men hon ville inte vara kvar utan tog sig igenom repet o gick över i den hagen m mkt mat där valacken går om dagarna.
Så i dag fick jag låta Zaffran vara inne i boxen pga fången, sätta ett högt rep för valacken så inte han kom in i hagen närmst stallet men den dräktiga kan gå under o få lite vila i boxen o från honom. Tror han kan vara lite tetig o försöka få igång henne o leka vilket hon inte orkar…
Ursäkta det röriga inlägget men men..

Jag släppte ut mina ston och ungston (nästan alla) i sommarhagen i förrgår. Visst är det lite kyligt på nätterna ännu, men det är det i stallet också iom att det inte är isolerat.
Stoet som har fått föl går kvar ett tag till i en hage som går in till ena lösdriften, men resterande på betet alltså.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja du om hästen är svettig av täcket så är det väl bevis nog att den kan gå ute utan täcke, det är ju inte kylan i sig som är problemet , det är ju om det regnar och blåser i flera dagar, sen om de har att äta så håller de varmen, bara för att vi tycker det är kallt så är det ju inte kallt för hästarna tex.

Det är alltid ett problem när man har så olika individer,har lite av samma problem själv men har turen att ingen av ponnyerna har fång men dem börjar bli så fina i hulet alltså inte för tjocka,men mitt varmblod skulle behöva ha mera bete så det är ett problem när man har stora och små hästar tillsammans.Det blir samma ångest varje år .Jag hoppas att du kommer på nån bra lösning,det blir ju bättre när fölisen har kommit ut och valacken kan agera lekfarbror för hoppningsvis.Men det är ju lite synd om fånghästen som får gå ensam,hoppas att det löser sig =)
#7 ja det är det nog!
#8 ja jag hoppas också det löser sig. Tror dock aldrig han kan bli ngn lekfarbror. Han är såå avundsjuk på alla andra hästar jag tar hem… men han kan ju samtidigt inte vara själv i stallet. Vilket han nog hade älskat på ett vis. Få odelad uppmärksamhet av mig!!!
Jag bor i Stockholms-trakten och har haft alla ponnyerna ute i ett par veckors tid nu. Tar bara in de två stona som ska föla när som helst. Har de bara mat och vatten så fryser de inte.
Mina går ute nu och på tisdag är det dags för sommarbetet! Så härligt. Dom har gått ute i några veckor nu. Visst är det kallt vissa nätter men dom har mycket päls och har klarat sig bra. Dom har bara fått stå inne om dom motionerats så dom är svettiga.
Mina hästar har varit ute dygnet runt sen i mars nån gång, med undantag för de nätter då det varit nederbörd = nästan inga alls sen dess…
Och det är då alltså såväl gamla som unga, shettisar, halvblod och fullblod…
Att det blir lite minusgrader på nätterna gör inget, så länge de har gott om mat så att de kan hålla värmen. hösilagebal i hagen är inte fel…
hör att jag kan sluta ha dåligt samvete att jag har honom ute… o kan låta honom gå utan täcke också…. skönt!

Två av mina stoa har gått ute i sommarhagen med tilläggsfoder i en månad nu.
Sedan ca en vecka tillbaka får dom inget hö.
Gräset exploderar nu i markerna och stona har redan lagt på sig riktiga sommarmagar.
Dom har skog att gå i och där står dom ikväll när det regnar samt om solen är för varm, dom har inte släppt all päls ännu.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Här går hästarna kvar i vinterhagarna än o utfodras med hö.
Släpper nog på bete om någon vecka här. Känns lite tidigt än för att vara i de här delarna av landet iaf. Ska ju finnas gräs också.
Mina hästar är ute hela året sågott som. Det är inte många timmar dom går in och gör dom det är det lika kallt där inne som ute. Dom ligger lika mycket/lite där inne nu. Mest nya bebisen som gör det. Vi männsikor är ju lite mer "kyllingar" än hästarna.

Mina går också i vinterhagarna och fodras med hö, men de är inte så intresserade av hö längre, går mer och pillar i gräset.

Våra har gått ute sen flera veckor tillbaka, både shettisar som travare.. dom har mått hur bra som helst, har tagit in någon enstaka när det blåst o regnat mkt.
Det är ju faktiskt hästar !!! Vi får inte göra dem förmänskligade. Släppte några på bete i går, vill ha upp lite mer innan alla släpps, måste bestämma när stona ska få komma in till hingstarna oxå först, men men..
Tänkte släppa mina idag men vill nog inte ha dom ute om nätterna, dock inte pga kyla utan knott och mygg!!
Mina har en lada att gå in i lagom för två shettisar men har också en arab som är frusen av sig, han kan ju iofs ha täcke på natten. Men som sagts tididgare så är kylan i sig inte farlig bara det inte ösregnar också.

Mina två shettisar fick gå ute natten till idag, med regntäcke på sig eftersom det regnade lite igår kväll. (Den ena är klippt och den andra har precis badat, så jag tänkte att täcke inte var helt fel.) De verkar inte ha haft tråkigt och de hade en del hö kvar nu på morgonen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se