Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 920 ggr
Ponnyfantast
0

Att inte äta under arbete

Har du lyckats få din ponny att sluta äta när ni jobbar? Då skulle jag bli glad om du berättade lite hur.

Hur har du gjort för att dina ponnyer inte ska äta under arbete eller aktivitet?

Har du några handfasta och beprövade tips hur man tränar bort/avleder/omöjliggör ovanan att försöka beta så fort tillfälle bjuds?

Ponnyn får äta innan aktiviteten och är således inte vrålhungrig.

Aribigga
0

Kör jag är det alltid framåt som gäller, samma sak när det rids. Om barnet inte riktigt orkar hålla upp huvudet så är ett tips att dra i bara ena tygeln för att få upp huvudet är barnet för litet för det så försöker jag hålla dem från högt gräs eller vara i närheten så jag kan hjälpa till.

En grej som jag gör när vi är ute och promenerar är att tar han ner huvudet för att äta så backar jag honom ett par steg, berömmer för att han lyssnar och fortsätter sedan att gå. Vet inte varför det funkar men är jag konsekvent så funkar det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

StuteriSolo
0

Har aldrig någonsin haft det problemet, enda gången är väl när man kör/rider i så högt gräs att det går över huuvdet på hästarna, då är det svårt att få dem att låta bli att öppna munnen och ta sig en tugga.

När vi har jobbat med hästarna i skogen/på åkern har de fått beta när man har sagt till.

Konsekvens och att tydligt visa vad du menar är enda sättet om de har lärt sig den ovanan. Lyssnar de inte och tar ner huvudet så får man ge dem en smäll på nosen samtidigt som man säger "nej" eller vad man nu vill säga, och berömmer så fort de gör rätt.

Shettisar är väldigt intelligenta, så de flesta räknar snabbt ut vem som de MÅSTE lyssna på och vem somd e kan göra som de vill med

Maliiin
0

Oj! Har aldrig haft det problemet.. Min pålle vt att när vi jobbar så jobbar vi. Vi kör ofta över ängar med jättehögt gräs men det är sällan han tar nån tugga ens då..

Så det enda är nog att försöka sysselsätta pållen och jobba på det du tänkt göra just den dagen.
Å försöker den dra ner huvudet så bara avled det genom att ge den något annat att tänka på..

Har hästen något att tänka på hela tiden så kommer den förhoppningsvis inte tänka på att backen är full av mat :)

Ponnyfantast
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svar alla tre!