Normal dräktighetstid?
Jag har ett sto som ska föla, fölet var beräknat att komma 10 april. I morgon har hon gått över i tre veckor, hur normalt är det? Jag tror att fölet vände sig för två veckor sedan och juvret är spänt förutom spenarna.
Jag är lite orolig då jag för fem år sedan hade ett shettisto som skulle föla. Då hon gått över tiden i tre veckor fick jag onda aningar och ringde veterinären. Han var ut och kollade, allt var normalt sa han, fast hon knappt fått något juver, fölet var helt enkelt inte färdigt. Dagen efter nedkom hon med ett väldigt stort hingstföl. Född utan ögon och nosborrar. Enligt veterinären som avlivade honom, så var han stor som en tre veckor gammal fölunge, men eftersom han var missbildad så hade det blivit något hormonfel, därför så hade inte stoet fått något juver och fölningen hade inte heller satt igång. Troligtvis så var det den veterinären som varit ut dagen innan och gått in för att kolla om fölet levde, som satte igång fölningen.
Nu är väl sannolikheten att detta ska hända igen nära lika med noll. Men för varje dag som går och det inte händer något så växer oron. Lugna mig gärna om ni har haft ston som brukar gå över länge.

Är du säker på att hon inte gått om en brunst och tagit sig senare?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
För ett par år sedan var det en tjej på bukefalos som hade en maratonövervakningsperiod, då hennes ston väntade och väntade med att föla. Stoet var seminerat, så man hade ju FULL koll på när detta gjorts. Och 372 dygn efter semineringen nedkom hon med ett fullständigt normalt litet stoföl…
Det behöver alltså inte vara något fel för att det tar tid. Och man undviker in i det längsta med att "sätta igång" fölningen hos stona, eftersom det då ofta blir svåra fellägen - fostret har ju inte hunnit lägga sig tillrätta inför födseln…
Men det är ju inte fel att låta undersöka stoet om hon går långt över tiden.
#0 OM hon nedkommer med ett felaktigt föl så tycker jag inte att du ska fortsätta avla på henne. Om det upprepas så har du verkligen otur!! Gjordes det någon obduktionpå det missbildade fölet så det kunde klargöras om det var brist på något?
Jag hade ett dödfött föl 2006. Hon hade gått över tiden 3 veckor och de två sista dagarna hade vi itne sett fölet sparka i magen så vi var beredda på att det ar något fel. Fölet låg helt rätt men stoet var för trång och hade för svaga verkar. Fölet anser jag var normaltstort. Henne bestämde jag mig för att inte fortsätta avla på. Det var det andra stoet som jag "kasserat" i avel.
Det finns så många andra ston som man kan avla på utan att behöva använda de som har problem vid dräktighet, fölning eller ger felaktiga föl. Men jag hoppas ändå att det går bra för dig denna gång så inte samma sak behöver upprepas. Det är HEMSKT!!!
läste inlägget o tror det var olika ston men kan ha fel!
#5 tolkade jag det också som.

En god vän hade för några år sedan ett arabsto som gick 6 veckor över tiden. Ett pyttelitet stoföl föddes, men fullt frisk. Hon är idag 3 år, så visst kan det gå bra också - men jag förstår att du är orolig. Håller tummarna för att hon fölar snart och att allt är okej!

Vår Anja gick ju 23 dagar över tiden nu, och fölis var ganska rejäl men allt gick bra, hade kontakt med veterinär varannan dag, dom kollade henne och vi hade koll på henne hela tiden.
Jag tror att det säkert kommer gå bra, jag hade onda aningar men allt gick bra till slut.
Tack för alla svaren.
Det är inte samma sto.
Det här är en kallblodstravare så det är alldeles omöjlig att hon kan ha gått om en brunst. Det rör sig inte om fribetäckning.