Brunst, hur räknar Ni?
Det finns olika teorier om det mesta, så även när det gäller stonas brunster och betäckningar.
Personligen räknar jag från det sista brunst- eller betäckningsdatumet (från ovulation till nästa ovulation) men jag vet att det finns de sto och hingstägare som räknar från stoets första brunstdag.
Hur räknar Ni?

Sista.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

sista här med
Räknar på första dagen….
Eftersom att brunstcykeln, precis som menscykeln, börjar om dag 1 på brunsten så räknar jag därifrån. Precis som på människor kan ju längden på hästarnas brunst variera från gång till gång, men en regelbunden brunstcykel kan man ändå alltid beräkna om man utgår från första dagen. Därför tycker jag att det stämmer bäst.
Första dagen.
Precis av samma anledning som #4. Dag 1 och så 20 dagar framåt = nästa brunst. Det stämmer oftast ganska precis på dagen.
Räknar på sista.
#3, 4, 5 Hur räknar ni då om ni exempelvis ska dräktighetsundersöka med ultraljud på 17:e dygnet?
Jag räknar från sista betäckningsdag och 17 dygn framåt.
Räknar från betäckningsdatumet och om jag skulle missat betäckningen (min hingst fribetäcker oftast) så räknar jag från sista brunstdagen.
Skriver dagjournal på alla stona så ägarna får räkna ut hur dom vill, första-, betäcknings- eller sista dagen.

Vad jag har fått lära mig är att alltid från brunstens sista dag till nästa brunsts första dag är det alltid 16-17 dagar …
#7. Då räknar iaf jag från sista betäckningsdatum iom att stoet kan vara i brunst några dagar innan det blir betäckt och har ovulation.
#7 I det fallet så räknar jag från sista betäckningsdatum. Ska man räkna på minst 18 dygn för att kolla med ultraljud, så är det liksom bättre att vara på dag 20 än dag 16 i så fall. Skulle man räkna på en tidigare betäckningsdag eller på första brunstdagen så säger det ju ingenting om när stoet ovulerat eller blivit betäckt.
Vad gäller brunst så har jag varit med om ston som brunstat ett par veckor i sträck. Naturligtvis inga bra brunster då, men då går det inte att räkna 16-17 dagar från sista brunstdag.
#9 Håller med! Det är väl vi med våra halvblod som håller på med semineringar och ultraljudskontroller som ser det så.. Man brukar kolla om stona ca 17 dygn efter att hon ovulerat för att se om de är på väg in i ny brunst eller har blivit dräktiga.
SÅ jag brukar alltså hålla koll på stona ca 2½ vecka efter sista brunstdagen.
Sista betäckningsdagen, det intresanta är väl hur många dagar stoet varit dräkig?
Första.

Men jag fattar inte. En hingst betäcker fram tills stoet blir dräktigt. Då det tagit eller brunsten är slut slår hon ifrån. Hon blir ju inte dräktig första brunstdagen och betäcks i fyra-fem dagar till.
En del ston står EN gång innan de blir dräktiga, på exempelvis andra dagen, sen slår hon ifrån.
Jag hänger inte med varför man räknar från första dagen, då hon vare sig ovulerat eller blivit befruktad - vilket hon ju inte blivit om hon tar emot i flera dagar efteråt.
Avvikelser finns givetvis.
När vi UL och vet sista betäckningsdatumet, så stämmer det oftast exakt enligt UL. Det är då de blir dräktiga, det är ju då man skall börja räkna.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Ja, om man ska räkna på hur många dagar stoet varit DRÄKTIG så är det självklart så att man räknar från första dagen stoet var dräktigt (dvs, oftast sista betäckningsdag). Ska man däremot räkna ut när stoet kommer att brunsta igen, så gör jag som jag skrivit ovan. Det kan vara jag som missuppfattade frågan från början. Om man ska räkna ut när stoet blev dräktigt, eller i vilken dag stoet är dräktig i, så har första dagen på brunsten ingen betydelse, inte sista heller, för då är det när stoet blev dräktigt som spelar roll.
När de går på fribetäckning, hur vet man då vilken dag som är sista?

Man ser när stoet inte tar emot längre #17
Nu vid halvbloden så har det blivit allt vanligare att man ska betala efter 16 dagar och då vill de ju ofta att man ska ultra då med ju ;-)
*putt*