Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 447 ggr
PP
0

Lastbil vs trailer

Blir mer och mer sugen på att byta ut hästtrailern mot en lastbil… Eftersom jag vill utveckla mej i körning, skulle det ju vara toppen att få plats med både vagn och ponny. Och ska man i framtiden ha en stor körhäst är det ju mer eller mindre ett måste (fast då bör man nog ha trailern kvar att köra vagnen i efter lastbilen med hästen kanske…). Dessutom har jag fortfarande inte lärt mej att backa ordentligt med släp… Flört

Men med en lastbil följer ju högre kostnader för bl a vägskatt, besiktning, försäkring osv. Plus att det ju är en bil att sköta med allt vad det innebär med en motor som ska fungera, oro för rost osv osv.

Skulle därför vara lite kul att höra vad ni har att säga, ni som har lastbil. För- nackdelar?

Miija
0

En positiv skillnad är att på lastbil kollar de golvet på besiktning. Med vanlig trailer är det upp till ägaren att ha koll på det.

Kratern
0

Vi bytte från bil+släp till latbil.

När det gäller kostnader så vet jag inte riktigt hur du räknar? Du kanske inte tänkt byta bort bilen? Annars blir det ju bara EN besiktning och EN skatt jämfört  med att skatta och besikta både bil och transport.

Ja, vi använder bussen till "vardags" (till 0och från jobbet)

Annette
0

#2. En sådan vill jag ha! Hur många personer kan ni åka bältade i den?

Kratern
0

#3 Sex (6) st

Annette
0

#4. Och hur många shettisar får du in?

Undrar om det går att övertala maken till ett sånt byte ;)

Kratern
0

#5 Vi har inte byggt om skåpet ännu men det är 210 cm x 345 cm. Vi tänkte göra en sadelkammare och plats för 3-4 shettisar (åkandes i sidled).