Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1796 ggr
malinmyra
0

ensilage till shettis

Jag har en tvåårig shettishingst som går tillsammans med min fyraåriga halvblodsvalack på lösdrift. I dagsläget får de hö utportionerat 3 ggr om dagen samt att det fortfarande finns gräs kvar i hagen. I vinter hade jag dock tänkt att de skulle få fri tillgång på ensilage. Vågar jag detta med tanke på fångrisk? Vad ska ensilaget i så fall ha för värden? Shettisen är inte tjock, utan har normalhull.

Mycket tacksam för råd.

VeronicaP
0

Våra shettisar har gått på fri tillgång på ensilage iflera vintrar och de får samma som de stora ingen skillnad alls

malinmyra
0

Ok det låter bra. Tack!

Glansia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag skulle ge mina ponnier och hästar fri tillgång på ensilage skulle de bli smällfeta. De motioneras lätt 2-3 dagar i veckan.

AnnaLundin
0

#3 - är du säker på det? Jag har haft shettisar på fri tillgång i flera år och de har inte alls blivit smällfeta….

malinmyra
0

De måste väl förbränna en hel del på vintern för att hålla värmen tänker jag…?

RebeckaSvensson
0

Har också haft shettisar på fri tillgång under flera år och de har inte varit feta för det.

StuteriSolo
0

Mina hästar har hft fri tillgång på ensilage de senaste tio åren, och om de blir feta beror det på att det är för högt näringsvärde, men vi brukar ta det litet senare för det ska passa ponnyerna. Det kan då istället bli så att man får ge unghästarna litet kraftfoder. Så länge de växer brukar det sällan vara problem med vikten, det är senare sånt uppstår Skrattande

Aribigga
0

James gick delvis på fritt hösilage förra vintern, han blev inte smällfet men man kan knappast säga att han var mager heller ^^

De behöver ju äta för att hålla värmen på lösdrift så de gör ju av med energi på det sättet också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

malinmyra
1

Låter väldigt bra det här. Fångrisken då? Ökar den på ensilage?

looviisaa
0

Och så kan du ju skaffa ett sånt ensilage-nät, med små maskor. Då är det ju fortfarande fri tillgång, bara lite knepigare för pollarna att peta i sig maten.. (:

VeronicaP
0

Här har de inte ökat någon fångrisk på hästarna när de får ensilage.

malinmyra
0

Tack så mycket alla. Känner mig lite lugnare nu till att prova detta.