Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 454 ggr
annann
0

Skendräktig? - eller vad?

Har just märkt att mitt 12-åriga sto har mjölk i juvret, så pass mycket att det spänner, nästan som mjölkstockning. Har mjölkat ur lite för att minska trycket. Hon har normal temp. Är alltså inte betäckt. Är det som med hundar att man ökar motionen och minskar fodret? Eller något annat? Får just nu inte tag på någon veterinär…Vad kan jag göra själv?

Hanna-D
0

Jag skulle göra precis som du skriver, mer motion och mindre mat i avvaktan på veterinären.

annann
0

Tack för snabbt svar! Väntar nu på att vet ska ringa upp!

annann
0

Nu har vet ringt och han sa att det förekommer ibland att ston blir skendräktiga, men det är inte vanligt. Han tyckte inte att jag skulle mjölka ur något trots att juvret är spänt för då skulle det vara svårare att få stopp på det. Däremot hålla koll på tempen och öka motionen kraftiigt och minska fodret. Han bedömde det som inget sjukligt som juverinflammation t ex eftersom mjölken är ren utan vartillblandning och att det är lika på båda sidor. Pust..skönt!

Mitt sto går med en valack och det kunde tänkas att han snuttar och stimulerar mjölken, det förekommer ibland sa han.

Hanna-D
0

Mjölkar man så stimulerar man stoet att producera mer.

Någon sa att det kan hjälpa att ha stoet i närheten av en hingst och att hon vid brunst kommer ur skendräktigheten. Vet inte om det stämmer.