Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1579 ggr
seijsing
0

Inkörning?

Har en fundering. Vid vilken ålder kör ni in era shettisar?

Med Casanova tog jag det jättelugnt men nu är jag så sugen att kunna köra Golden. Han är 2 år och 3 månader och väldigt välutvecklad för sin ålder. Han är såpass inkörd att det endast fattas att "hoppa upp i rockarden".   =)

Tycker ni det är för tidigt att börja åka bakom honom?

ThiffannyJ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag körde in en av våra valacker, 2,5 år. Jag körde honom ett par ggr med vagn bakom. Inkörd är han väl egentligen inte, men han är van att dra vagn. Nu har han fått en vila över vintern.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maliiin
0

Jag föredrar att vänta lite längre för att de verkligen ska få växa klart så mkt som möjligt innan de börjar dra vagn.
Jag tror att man har igen det i längden. Spara lite på hästen helt enkelt.

Så om jag vore du skulle jag hålla ut över vintern iaf och ta tag i det till våren..

StuteriSolo
1

Det beror väl litet på vad man vill göra med sin shettis, många som tävlar ponnytrav körin dem på våren som tvååringar, de ska ju kunna tävla som treåringar.

Om man kör ett par pass i veckan på 20 minuter är det mer social träning än träning, jag tror inte det skadar hästen. Har kört in flera som tvååringar, och inte märkt av något hos dem som äldre. Nu är den äldsta född -84 och avelssto om hon nu inte är pensionerad från även det. Just den ponnyn blev iofs skadad, men det berodde på att hon gick omkull med vagnen..

petrabroden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror ju helt på som någon annan sa vad man ska få ut från sin häst. Och jag tycker det även beror på hur bra din häst har växt på änså länge. Jag ska själv köra in min häst som 2 åring. Hon är ett nu och stor för sin ålder. Nu i vinet ska jag börja töm köra henne och träna att dra föremål så när hon är 2 år så är det bara att försvåra träningen :)

lycka till :)

Mvh Petra

[Shettisar]
0

Att tömköra vid 1 års ålder och framåt ser jag inga problem alls med.Bara fördelar.För när det väl är dax för vagn / släpa så kan de redan grunderna som kommandon vid körning etc..

Sätta vagn efter tycker jag  2 år lagom . Inte en super tung vagn utan som en ex sulky aktig sak.