Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 6482 ggr
stallostby
0

Brunster

Tess har nu brunstat i 10 dagar, är de normalt?

Räcker det att man åker till hingsten första dagen man ser stoet brunsta?

Hur lång är brunstcykeln?

(har ju glömt allt det där, 14 år sen sist och frågar hellre er än kolla i böcker)

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att olika ston har olika långa brunster. Så att säga generellt är nog svårt.

2006 hade jag ett sto som brunstade länge. Den 7:e och 9:e dagen blev hon betäckt. Men då tog hon sig inte utan brunstade om 20 dagar efteråt. blev betäckt 5:e, 7:e, 9:e och 10:e dagen i brunsten. Då tog hon sig.

Ett annat sto brunstade bara 4 dagar (två dagar lågbrunst först) och tog sig med det samma. Det tredje stoet betäcktes på 7:e och 8:e dagen i brunsten och tog sig. De KAN ha blivit betäcka ytterligare tillfällen eftersom det gick med hingsten, men de datum jag har är de då jag vet att han varit inne i dem…

maysod
0

Samma snack igen !!!

En brunstcykel är tiden från en brunsts början till nästföljandes brunst början.

Stoet har en brunstcykel på 22 (16- 24 ) dagar, med en brunst som varar mellan 96 och 192 timmar och ägglossning (ovulation ) 24-28 timmar före brunstens slut. Det finns dock ston som ovulerar före de två sista brunstdagarna ca:( 12% ) och efter brunstens slut ca: (10-14% )

Brunsten indelas i 

1. Proöstrus  = förbrunst

2. Östrus      =brunst

3. Metöstrus =efterbrunst

4. Diöstrus = mittcykel

De förändringar som sker i könsorganen och i djurets beteende under brunstperioden, orsakas av ett samspel mellan olika hormoner.

Ove-D
0

#2 Samma snack igen !!!

Ja självklart eftersom det kommer betäckningsperioder VARJE år så ser iaf jag det som självklart att snacket kommer varje år. Särskilt från medlemmar som inte varit med under förra året i disskussionerna…

Kanske kan man leta upp gamla trådar och putta upp… Men det är inte alltid så lätt…

maysod
0

# 3

Om inte jag minns helt fel var detta ämne just upptaget i en annan tråd,,, eller ?

Pheobe
0

#0 jag har ett sto som stått för hingst i 14 dar nu

Ove-D
0

#4 japp… men frågan är om #0 visste det…

Ahnna
0

Mitt fullblod har precis avslutat en 7-8 dagar lång brunst, vilket är högst ovanligt med henne. Oftast brukar hon bara brunsta 3-5 dagar, som man kan se på henne. Hon har i perioder brunstat "tyst" och inte gjort något väsen av sig. Senast hon betäcktes hade hon enligt UL ägglossning utan att visa minsta intrese för hingsten, som stod på andra sidan boxgallret. Hon fick då sättas igång med hormonspruta och kunde betäckas en tid senare med ett nytt ägg på gång.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se