Vurpa med vagnen!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
**Jag och Ajax vurpade med vagnen igår, väldigt chockad över att vi klarade oss såpass bra!
**
Allt började med att vi körde framme på volten (gräsmattan med träd, inga stora tallar utan små äppelträd) han började med sina berömda bocksprång och han snubblar till, reser sig, kommer snett och vi kör rakt över ett träd, kör upp på trädet/stammen, kör några meter på ena hjulet och jag försöker välta tillbaka den, men det räckte inte så den välter över och jag och Mimmi (systerdotter, som jag greppar tag om som också åkte med) och vi ramlar ur, som TUR är så hamnade Mimmi på gräset och hamnade överst och fick inte ens en skråma eller har ont!
Ser när jag ligge där att Ajax springer iväg med vagnen på sidan och lyckas genom sina berömda bocksprång att få tillbaka vagnen. Haltandes springer jag efter honom ner till hagen där han försöker ta sig igenom hagen och över en stenmur och ligger och sprattlar och ska ta sig över. När jag kommer fram står han i panik och försöker komma loss med en träd MED STRÖM som hela tiden ligger och tickar på metallskaklarna som ligger emot honom och han får hela tiden ström i sig, och även tråden ligger över ryggen. När jag väl kommer fram och nästan skriker lugn Ajax ställer han sig still men rycker varje gång till när han får ström i sig, och jag lyckas knäppa upp bukgjordarna och som vagnen också sitter fast i (resten av delarna hade han lyckas trassla sig ur) och han kommer loss . Sen är det bara tömmen kvar som hade lyckats trassla sig i hjulen som drar åt i munnen och vagnen gick inte att rubba som satt fast i tråden och och i hela selen, men fortfarande ligger skaklarna och tickar emot honom. När jag knäppt av tömmarna så var han äntligen fri och han stog och nästan skakade och var helt uppe i varv, han nog aldrig varit så rädd, och svetten bara rann på honom! När vi kom tillbaka till stallet var han fortfarande lite uppe i varv men hade lyckats slappna av någorlunda. Medans jag gick och hämtade vagn och en trasig sele fick Ajax stå inne och stund och bara andas.
När vi fått tillbaka vagnen och böjt ut skaklarna som böjde ihop sig gick vi med Ajax och satte över vagnen på honom igen och drog den så var han i början fortfarande lite stressad över allt, men lugnade sig snart igen och jag kunde nudda vagnen och skritta och trava med vagnen så var väldigt tur skönt att han inte var rädd för den! Ajax klarade sig undan med ett litet ytligt sår på benet men var inte stel eller haltade och idag är han sig själv! :)
Jag själv känner nu dagen efter att det gör ont i armar ben, höfter, rygg o svanskota! Kunde knappt resa mig imorse! Nu går jag runt stel som en pinne och haltar, men är glad att inget värre hände!
_på bilden ser man hur skaklarna böjde sig!
_
Ush detta låter inte roligt.
Hoppas han inte blir rädd nu då, och tur att ni inte skadade er mer! Kunde ha gått mkt värre…
Har själv en shettis som jag kört i några år, hon hade ny sele o vagn på sig och första körturen, det kom två lösa hundar och for på henne
hon fick panik och skenade och slog så jag ramlade ur, hon tappade vagnen och skenade hem…
Hon är bakrädd nu och skvittig när det händer oväntade saker plötsligt..
Otäckt. Tur att det gick så pass bra ändå!
Men hur kommer det sig att han bockar sådär? 
#1 han verkade inte rädd när jag drog vagnen bakom honom skritt och trav, men sen vet jag inte hur han är när jag väl har fått tag på en ny sele, hur han är då att köra, för jag har inte riktigt pengar till en ny sele bara sådär ;) Men jag håller tummarna för att han går att köra igen!!
#2 riktigt otäckt! Han bockar när jag använder spöet och petar till han och vill ställa krav på honom, han är lite av en latmaskt ;)

Otäckt!

Oj Hanna ni hade änglavakt. 
Jobba mycket med honom med ledarskapsövningar från marken så kanske, kanske förebygger du att han vill protestera när du ställer krav när/om du provar igen.
Hoppas det går bra för er.
Kram från Sanna
Jag är fortfarande i chock att inget värre hände! Att se han ligga och spratta sådär, och han klarade sig undan med ett litet sår! Så otäckt, kan bara hålla med!
Ja detkommer bli tömkörning och ledövningar tills jag fått en ny sele :)
#3 Nä det var inte hon heller för jag tog travselen och selade på direkt med vagn för att kolla av..
Men förmodligen var hon i chock för dan efter var det andra bullar när jag skulle köra henne, fick blåhålla henne totalt för annars hade hon dragit iväg o slagit…Vilket hon gjorde oxå när vi mötte bil…
Fick stopp mot ett träd…