Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1316 ggr
Emma-Andersson
0

Naaa vad söt

Igår var jag på en lokal hingstvisning i Gråmanstorps ridhus.

Många fina hingstar visades dock inga shetland men en liten welsh mountin, och så fort som den kom in så hörde man ett naaaa vad söt. Och jag frågade några runt omkring varför just den var så söt? Och fick till svar ett den var så liten och då var den söt och att den inte kunde göra mer än att vara söt

Har ni också varit med om det med era hästar?

Vad säger ni tillbaka när ni får en sån kommentar?

Ska man inte bli tagen på allvar bara för att man har en ponny under 120?

Det är sånna exempel som ovan som har gjort att jag har blivit allergisk mot orden söt  och liten i samma mening.

Ahnna
0

Jag tänkte precis starta en egen tråd om liknande kommentarer, för jag upplever ganska ofta att folk tycker att mina hästar är söta och gulliga, "man vill bara krama dem" och allt vad folk säger - men när jag säger att jag tävlar med dem skrattar de gott och säger "jaja, vad kan de tävla i då?" ungefär som det är nån form av kaninhoppning…

Det händer ju att folk möter mig när jag är ute och kör. Oftast är det bilar som passerar förbi, och det är säkert i 85% av fallen som folk pekar genom rutan och skrattar och vinkar, ungefär som om jag är ensam i världen om att köra en shettis. Och mina är inte ens mini, så jag har en B-ponny-rockard. (Det finns ju mycket mindre grejer, menar jag.)

Bara som exempel träffade jag ett äldre par häromveckan, när jag var ute och körde hingsten. De skrattade och klappade på honom och sa "Jaha, så du kör de här små?" och det var väl inte illa menat, men när jag sa att jag brukar tävla i körning så såg de ut som fågelholkar. "Inte kan de här vara med och tävla!" (Nehej, varför inte det då?!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lulan
0

Jag avskyr verkligen när man beskriver en Shettis som söt! Då vet man att den personen är noll och inget insatt i Shettisvärlden. Jag brukar inte svara folk som "förnedrar" Frosty så :) Tävlar ju också i körning och fått många kommentarer om han verkligen klarar det - han är ju så liiten och sööt *morrr*.

Men jag märker att ju mer människor lär känns Frosty ju mer inser de att den är en jäkla massa häst! Ett exempel är i stallet jag flyttade till i höstas med bara stora hästar, Frosty var ju såå liten, söt och snäll. Men människor som inte repekterar honom eller försöker gulla med honom bufflar han bara över (bokstavligen!), så nu ett par månader senare inser de att han är "störst" i stallet och behandlar honom som en häst och inte som en liten knähund, och då sköter han sig (eller ja.. han är ju shettis och har hyss för sig och är envis som synden Förvånad)

Puzzel
0

Hahaha ja allt detta stämmer så väl, jag gick ju från den stora fins tävlings världen med fina halvblod och skaffade mig en sån där liten sak enligt många men gud så kul jag har ändå, bara för att de är små änsen Puzz är precis lika stor i sinnet som nån av mina halvblodshingstar var, jag har också fått frågan vad jag ska göra med den där alltå min shettis, köra, rida ja inte jag då men mina barn och då får jag frågan var för jag inte köpte en större ponny men han som verkligen vill rida är 5 år , liten och smal så Puzz kommer passa honom perfekt att lära sig med, Shettis är som en terrier en stor häst i liten förpackning. Jag skulle inte byta min shettis mot någon annan häst.

Sehvrin
0

#2 Fast vissa hästar kan man ju beskriva som söta (min Nickolina bla) men jag håller med att det är lite trist att folk har svårt att se shettisar (och andra små hästar) som riktiga hästar…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaLundin
0

Tjaaa….

2004 lyckades jag med bedriften att min hingst blev tredje bästa gångartsponny på kvalitetsbedömningen här, så vi kvalificerade oss för deltagande på Rikskvalitetstävlan.

Efter viss tvekan - vi hade ju egentligen inget där att göra (han var ju inte ens nång gångartsponny…) men för sakens skulle åkte vi dit… Jag avsatte en heldag i riktigt höstruskväder för att delta, naturligtvis som enda shetlandsponny. EN hel del pengar gick ju åt också…

Vi startade bland de sista gångartsponnyerna och jag styrde in på arenan sittandes i Rockarden. Vi genomförde vårt körprov med bravur. Sen var det dags för kritiken…

"Vi tycker inte att det är riktigt rättvist mot lille Zeb att visa upp sig här bland de större ponnyerna, men det var roligt att se ett så trevligt ekipage så ge dem en extra applåd!" (följt av poäng som inte ens motsvarade den kritik han fick för rörelserna. jag säjer inget om att poängen var lägre än på kval.bed, bara att kritiken inte motsvarar poängen, som sagt)

Jo, det var ju just precis därför jag släpade mig iväg på rikskvalitetstävlan, för att få en extra applåd för att vi var ett prydligt ekipage… Skrikandes

Lulan
0

#5 Så fantastiskt tragist dåligt av domaren!!! Låter inte direkt som om han hade en aning om hur en Shettis ska röra sig, då han inte ens kunde ge vettig kritik - du hade ju bevisligen kvalat in dit och var minst lika värdig seriös kritik som de "riktiga" ponnyerna, ni var inte ditbjudna för att roa publiken eller domaren. Hoppas du har tagit upp detta med Spaf eller vem som nu håller i Rikskvalitetstävlan…

AnnaLundin
0

#6 Jag tänkte göra det, men väntade först till den värsta ilskan hade lagt sig - för att inte skriva något ogenomtänkt till dem - och sen rann det ut i sanden pga att jag inte mådde så bra, var nämligen gravid när detta hände…

Gångartsdomaren var för övrigt en hon, som naturligtvis letade efter framtida landslagsponnyer i dressyr bland deltagarna.  Och DET kriteriet var ju inte aktuellt för oss ens om han hade haft ryttare på ryggen, för shettisar får ju inte tävla så höga klasser ens…

Men efter detta så har det i alla fall införts en regel att ponnyerna måste visas ridna på RIKS…. Möjligen har de läst mina ilskna kommentarer på BUkefalos efter detta….

Ove-D
0

När någon säger att mina shettisar är söta tar jag det som positiv kritik… Är det bättre att de säger fyyyyyy vaaaaaa fuuul? Fundersam

Midlingur
0

#8 Jag gör detsamma.

VeronicaP
0

#8 Jag gör det både och faktiskt ett föl är söt, en vuxen är vacker Flört
Själv så ser jag skillnad på söta och vackra, söta är väl de flesta hästarna men vackra ett fåtal.

Ove-D
0

Jag tycke de flesta mindre ponnyer och kallblod är söta. Jag tycker att araber INTE är söta utan vackra.

De flesta shettisar tycker jag är söta. Många är fina, få är vackra. De vackra tycker jag sällan är söta då jag tycker det krävs elegans för att vara vackra… och de jag ser som eleganta tycker jag inte alltid är söta…

För att en shettis ska vara rastypisk tycker jag den ska vara söt… Glad

tilja
0

Folk får gärna tycka att mina shettisar är sötaKyssbara de inser att de är användbara också. Jag känner igen fenomenet från hundvärlden. Jag har en liten och väldigt söt hund som jag tävlar agility med. Det är svårt för folk att förstå att hon är min duktiga tävlingshund. Lika kapabel som en stor hund. Jag har känt av den där "styvmoderliga" behandlingen man får när man har en liten häst eller hund. Som att man inte riktigt räknasSkrikandes

Ove-D
0

Jag anser inte att söt betyder icke användbar… och som du #12 säger så kan även söta hudnar vara användbara…

amandahandersson
0

Men snälla nån! Shettisar ÄR söta!
Men jag ser då en hel del shettisar som jag tänker "åh gud vad SNYGG!" också. Men det kanske är för att jag själv har två shettisar?
Och jag tycker personligen att en shettis går att använda till så sjukt mycket mer än vissa större hästar.

Men det går inte att säja emot att shettisar är världens mysigaste SÖTASTE hästar.

AnnaLundin
0

Visst sjutton är de söta, det är underbart att ha ett gäng små prydnader gående i hagen…

Problemet är ju bara att de som inte redan är frälsta av små ponnyer - shettisar eller andra små raser - är att de inte ser längre än näsan räcker… Att de BARA ser hur söta de är, inte vad de har för potential att användas till olika saler…

Ahnna
0

#15 Prexis! Man får tycka att mina hästar är gulliga och söta, det är bara roligt att höra, men när de ifrågasätter att jag använder dem, bara för att de är "så små", då blir jag faktiskt lite stött. Kan inte små människor åstadkomma någonting, kanske? Kan inte små hundar vara användbara, sin söthet till trots? Bara för att man är minst av sin sort behöver man inte vara oduglig, alternativt enbart söt.

Det som beskrivs i #5 gör mig skickligt förbannad, faktiskt, för om en häst är kvalad till en tävling så ska den bedömas som vilken annan kvalad ponny som helst. Storleken, eller det framtida användningsområdet, ska inte ha betydelse.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[LinneaDahlberg]
0

Jag blir faktiskt glad när någon tycker mina shettisar är söta…

Jag har nog en himla tur att de människor jag umgås med faktiskt frågar; kör du dina shettisar? istället för "vad använder du den där till?", för den frågan har jag aldrig fått….

Dock har jag en VÄLDIGT positiv upplevelse från när jag tog mitt 3-årssto på premiering. det var endast 3 shettisar där, sen en massa större ponnyer och hästar (bland annat en riktigt snygg nordsvensk hingst!!!) och när jag banade väg mot ringen hörde jag många viskningar och uttalanden om "OH! vilken fin shettis!"
Så alla är inte bara inne på att de ENDAST är söta… kan även kanske vara folk som över huvud taget inte är så hästvana? Man kan ju inte begära att någon som inte kan något om hästar ska förstå att ett litet djur orkar lika mycket som ett stort….
Då kan man vara trevlig och upplysa dem om att "visst, shettisarna är väldigt starka för sin storlek, och så små och smidiga att det till och med tävlas i agility!" Flört

moa
0

Jag blir också irriterad när folk frågar varför man har dom där shettisarna och vad kan man göra med dom annat än att dom kan gå i hagen och se söta ut. Ganska vanlig kommentar…

Surast blev jag när min tränare sa till mig att jag skulle göra mig av med dom små och köpa mig en till islandshäst istället så jag kunde utvecklas merFörvånad

[LinneaDahlberg]
0

#18 MEN vilken dum tränare!!! Som tränare är det väl hans uppgift att se till att du utvecklas mer…

Daladis
0

Jag tycker också att mina shettisar är sååå söta!! Blir varm i hjärtat om någon annan också tycker det Kyss. Men visst är dom flesta shettisar söta och mer att shettishingstarna är snygga. Sen som fler sagt att bara för att dom är söta är dom inte per automatik oanvändbara.

#12- Håller med, INGEN har kommit fram när jag tävlat hund och sagt att min rottis är söt Skrattande. //Erica

Emma-Andersson
0

#18 och 19 Jag har faktiskt blivit nekad at träna för en tränare för att jag hade shettis. Först när vi pratade med honom så lät han jätte positiv och sen när han frågade vad för ponny jag hade och fick svaret shettis då tvärvände han helt och sa rakt ut att: Nä, de där shettisarna är inget att ha kom igen när du har skaffat dej en riktig häst.

Så jag började träna för en annan och på vår första tävling kom vi 3a i precisionen. Och den andra tränaren stod och såg på.

Kan för övrigt säga att jag fick många kommentarer om att det var en trevlig ponny Särskillt när det kommer från en väldigt duktig kusk Christer Påhlsson.

Anette
0

#21 Härligt!!Skrattande Hoppas den tränaren fick sig en tankeställare….( o lite lång näsa Flört )

Midlingur
0

#21 Kan du inte PM:a mig om vilken tränare det var?

Kratern
0

Shettisar är söta OCH vackra.

Ser inget fel i att någon kallar mina shettisar söta, men blir sur när det ifrågasätter användbarheten. Finns det något mer användbart än en Shettis?

stallostby
0

Har också som nybliven shettisägare börjat få kommentarer som; vad har du dom till? men det är väl bara att vänja sig. (frågan är väl eg vad jag har araben till, för rider gör jag sällan).

Men jag kommer på mig själv ibland att jag nästan pratar bebisspråk med dom små..och då blir jag arg på mig själv, det är ju för sjutton gamla tanter! de blir säkert förnärmade tänker jag. Och några här kallar dom för småtöserna..hmm..

Emma-Andersson
0

#23 jag kommer inte ihåg vad han heter

Lulan
0

jaja smaken är som baken - jag tycker söt inte är ett positivt ord för att beskriva en shettis, that´s it!