kärt barn..
kärt barn har många namn heter det ju. vad har era shettisar för smeknamn. kul att veta. 
min kallas för virrhönan. plutten.tunnan.lina. fina. kommer inte på fler just nu jag skriver om jag kommer på något av hennes alla smeknamn. jag har ju haft henne i snart 12år så hon har/ haft många smeknamn.
Oj!!!
Carmencita = carmen, gammel mor, frun, mormor
Celma = Celmis,tjurhönan, fröken
Pirat = Pirre, plutten, snutte, piratus
Viking = han har inga smeknamn
Kardinal = påven, hunden, pusse
Wild Kid = Wille, snorpelle(han är förkyld), chapling
Beacuse ofYou= Berra, Berris,bebis, mys, pussgurkan
Nougat= Nougatis, stjärnan, gumman, tösen
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Primör = Primo eller Godingen
Nickolina = Lina, Lillflickan, Ina
Lolly = Yllol, Yll
"samlings-smeknamn" (dvs som vi använder när vi pratar om/med båda) = pållarna, flickorna

Thimon - plutten, Thimmetott,

Cookie: Cooksie, cooxs, cookan
Madonna: Madonnidonn, donnis, Alf
Zessan: Zess, Zessi-pess
Cickoria: sickan, chican
Malles-Madicken: Dixi, dickidicki
Mayflower: Majsan, Loppan och Ida hos ägaren(låneponny)
Chamness Tammie: Tammie, grisen
Estel v Bunswaard: Pelle, Pellegrin
Modesty Blaise: Modesty
Nigeria: Ninni
Stora hästar: Ella: terminella, cruella, mean machine, elmer, elmerbryd, elmerian
Nadjesha: Nadd, Naddis
Es Almeta: Meta
Bruno: Bruno..

Evita kallar jag tant raffa, Dajmie kallas för king kong för hon har stora näsborrar, Ytterhalls Lacanobia för grodan boll, kanon för farbror bosse, för han ser ut som en liten snuskgubbe när han står och kollar in brudarna, Glory och Orchidé har inga smeknamn ännu, men det kommer. Maria.

Är inte så förtjust i smeknamn, utan vill kalla dem för deras riktiga namn. Den enda som har smeknamn är More Than a Feeling, som kallas för Hanna.
Amaze of Eastland kallas Pajen, hennes dotter Jinna af Granbacka har ju ett kort och enkelt namn så hon får heta Jinna. Generellt sett går de som ett kollektiv under namnet "korvarna" eller "grisarna". :)
Esska blir EsskaTesska eller Esketesketää ibland. Venessa blir Nessan, NessaNessa (efter min tvååriga dotters första försök att säja hennes namn…) eller möjligen Nässlatesslan. Cassis blir ibland Knasis. Hia-Hia blir även Hia-Fia, har inte kommit på nåt mer bra än. HocusPocus blir Hoketipoketipu eller HP.
Åsså de stora då:
Halvblodsstoet Madame Mim har varit Mimmi sen hon föddes. Det har varit många andra varianter på det Madamse Mums, Mumsan, Mamma Mu, Mimmi Pigg m.fl.
Fullblodsstoet heter Loving Madonna, Donna till vardags.
Ettårhingsten Gilbert Grape är Julle som även blir Jullebulle…
Ettårsstoet Galathea har inte fått något mer smeknamn än Gulletuttan…

Johannesbergs Kim -> Kimmen, som nu mestaldels heter Lillan för oss. Det blir lätt så när de andra hästarna är så stora 

Garcia: Gassi, gammeltanten, mattes tjockis (fast hon är smal nu)
Garant : Ante, killen, grabben, etc Eftersom är enda djuret av manligt slag hemma så kallas det mesta och alla vet vem man menar. (Han åker dock med på det gemensamma smeknamnet "tjejerna")
Garbo: Kallas för det mesta vid sitt namn, ohyfsade flickor kallas dock för damen eller fröken
Garconne: Smulan, hon vet inget annat namn

Furunäs Bonzo = Poo (inget vidare macho namn på en hingst)
Bellis = Bella
Furunäs Bonnie = Bonsa
Ekskogens Epona = Eplåga, Pona, Pucko
Ekskogens Hedwig = Hedda
Ekskogens Peek-a-Boo = Buu
Xenia v Bunswaard = Xi (uttalas Exie)
Ekskogens Pandora = Paddan
Ekskogens Moira = Mojs
Furunäs Raphaël = Ravioli
Ekskogens Balder = Ballen (schyrre!)
Ekskogens Bilbo = Åsnan
Ekskogens Klipp = Krister
Ekskogens Kiara = Kara
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jozo - mannen, plutten
Busebo Anja - ångvälten, klumpen ( hon går fram överallt och över alla)
RoQuette - Rockan, Rockis
Lillegårn´s Arizette - Zettan
Elenora - Lillan
Paola v.DS - gumman
Natasja v Ramsburg - Tasjis,
Lillegårn´s Loni - har inte hunnit få nått smeknamn, men loni är helt ok.
Ariel o Azlan - Går under namnen bebisarna eller trollungarna.

Ingo = kallades Göte när vi köpte honom och det har han fått fortsätta att heta. Annars är det dåligt med smeknamn. stona kallas i samlingsnamn för tanterna eller tjejerna.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag tilltalar mina hästar vid deras namn kanske ibland så blir det plutten eller pluttan, men det är klart min charlie brukar jag kalla charlie boy men det är nog allt.
Almnäs Duchess - Doris
Decimeter - Deci
Mindy - Mindy
Minimal - Mini
Millimeter - Milli
Milligram - grammen
Corall - Corre
Det var mina smeknamn på det finaste jag har.
Ka-Thapult kallas för Putte, Andrea kallas för Muffins, Fia-Maja kallas för Fia, Madame Beatrix kallas för Bea, Annelunds Assandra kallas för Assi, Allgunnens Xtan kallas för Stan.
Kaxeba, Kaxig, Dreja och Karinjo kallas för deras egna namn. Även Katizz och Cosmos kallades för sina egna namn…
Ka-Thoriga kallades för Riga, Carioca kallades för Kråkan, Hubba-Bubba kallades för Bubblan, Lindåsens Manpower kallades för Nisse, Don Pedro kallades för Pedro, Hubert kallades för Hubbe, Jolly Jumper kallades för Jolly.
Mina "större" hästar… Grevamålas Frost kallas för Frosty. Mathilda kallades för Tilda eller Tildus, Manasser kallades för Nisse, Black Frost kallades för Blacken.

Mina går under samlingsnamnet "flickorna", lite taskigt för Eros, men han får hänga med där han också.
Eurydike och Heavenly är ju lite långt, så det blir Dikan och Heavan.
Vår stora svarta hankatt heter Nera. Men han har en förmåga att vara med överallt, så vi kallar honom för den svarta publiken. Honkatten Rebecka har efter sina senaste bravader döpts om till mördarkatten. Alla 5 katterna går under samlingsnamnet "pojkarna", oavsett kön.

Frosty har en hel del smeknamn:
Ernst, Ernsty, Örnest. Floskel eller Flosk, Gossen, Fluffy (när han inte är klippt!) eller knäppis vid hans mindre bra stunder :)

Muller =Mulle,
(grannen sa grisen pga hans underliga hingstläten när han träffar nya hästar.)
Kunde inte hitta på nåt passande smeknamn när jag köpte Freke så jag säger alltid det. Dock kan han ibland kallas fete Freke. Och min son som inte kan säga r och k så bra så blir det just Fete (eller Fjete).
Minisen heter ju Hell of a Fellow och kallas av ägaren för Teo och så har det blivit här också.
Hydra- (hästskrälle…
) Hydra har inget smeknamn jag brukar kalla mina djur vid deras riktiga namn…har tillräkligt många namn att hålla reda på än då…
Saturnus-Nasse Förra ägaren kallade honom Nasse för han var så ängslig sa hon…som Nasse i Nalle phu…jag har inte märkt att han skulle vara särskilt ängslig men han fick behålla sitt smeknamn ändå… 
Sputnic= Sputten, Sputnicen, raketen, bäbisen, sputte mfla!
Linnea= Linnis, bettan, linnan, lusan, "lugn & Fin, terpentin", mfla!
Zaffran= zaffransbullen i slutet av sommaren…
Då vi har bara ston så blir det mest att man ropar "tjejer" såklart. Men smeknamn på var och en… jo, några har vi.
Stenstugu Nittionian = Nian
Kraterns Artemis = Misse
Kraterns Athena = Tena
Kraterns Kratesis = Krattan, Tess

Zorro = Snorpenbass, Torre, El Toro (min sambo kallar honom Pitbullen, gissa varför..!)
Wivi = Wivan
Valkyria = Kyra
Kozmos = Kozze
Gwyneth = Gwyn, Gunsan
Wigwam = Wigge
kallar mina för:
Sånnabodas Apolla = Appe
Jasmina = Jazza ( fast min sambo säger jämt jazza brazza madelmassa..)
Kaprifol = gumman, kappis, kapri
Och lilla Emil för Emil…

Daisy= Laisy, Laisy Days (Hun er langtifra lat
)og puttiplu
Ruby= Rosie, Rubs og Ruben
(Tror jeg trenger fler ponnis
)

- Dee-Dee N.Q = Dee
- S. Lilla My = My , Mysan
- James Bond=JB
- S. Magica de Hex= Häxan
- Dalsgårds Marielle = Majsan
- S. Corint = Corre
- S. Mirage= Mirre
Har fler smeknam på de andra men de kommer sen *ler*

Yasmina - Mina
Humledals Exita - jobbar på smeknamn, återkommer om ett par dar när vi känt oss för lite, just nu kanske Furface, pga all päls på huvudet…
Storhästen Easy Britannia - Tania
Visst är det fantasifulla namn 
min c-ponny har många smek namn:
mandi randi sandi lattmask 
Gus: Gusse, Gussi, Gussen, Gurtle (både med svenskt och "engelsk" uttal, haha), Nosen, Dosi, Lilla bläsen, Mellanmule, Ginger, Busmule, Nutti, Gutten o.s.v o.s.v.
Early Surprise af Jäboruder: Sune, Lune, Lunebune, Minimulen, Minimannen, Minilune.
Som sagt, kärt barn har många namn ;) haha
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Även mina kallas oftast för sina riktiga namn. Undantagen är:
Gucci - Gurkan (ingen aning om varför, mammas fel…)
Glock - Terror (gissa varför…)
Lancôme - Loppan
Gozzi - Lilleman, eftersom han alltid kommer vara min lilleman efter att ha blivit moderlös som föl
Gentzel - Gurra, det var vår veterinär som tyckte han skulle heta det
Divina kallas till Diva och Dåkli. ;D

Oj det var en gammal tråd, många har väldigt, eumm… minst sagt udda smeknamn, fick mig många goda skratt när jag läste igenom tråden.. 
Mina ponnyers smeknamn:
Love Doesn't Ask Why - Nalle (kallades så redan när jag köpte honom)
Dixie Chick - Dixan
Johannesbergs Golden Queen - Isa (för att hon är isabell)
Lundabo Farina - Farina
Vildängens Once in a Blue Moon - Indigo, Den lilla Grå ;)
Vildängens For Your Eyes Only - Festisen
Vildängens Dazzling Dream - Dazie

Millimeter av Gindemo = Milli (Så roligt Ulrika #18, jag visste inte att ni brukade kalla henne det också!
Northharrier Indigo = Indigo
Påninas Casanova = Casanova, Cassis och såklart snygging =)
Rinett = Rinett
Seijsings Sergeant Silver = Silver
Seijsings Brilliant Bronze = Billy (Billy Bus)
Seijsings Golden Surprise = Golden
Seijsings Iron Will = Winnie
Seijsings Sodium Survivor = Sune
Shettisarna:**
Thysanoptera:** Tussi, Den lilla, Den fläckiga, Den svart vita, Lilla Tussi Mamma
Hexapoda: Fölungen, Bäbis, Lönni
De andra två:
Chanelle: Nelli, Svartafaran, Den stora svarta, Åbäket, Gnälli, Gnölan
Tornado: Todde, Gammelgubben, Den Gråe, Tuffingen
Dåligt med smeknamn här faktist.
Fridolf kallas för Fritte ibland.
Kango kallas för sig riktiga namn, ibland kallas han vid sitt öknamn Mongot. 
Ideal har inget smeknamn, skulle kanske kunna använda Idde som smeknamn men det associerar jag med en annan häst och vill inte använda pga det.
Vävsla Hedwig= Hedda, rödis, älsklingen
Bina= Binis, Ior
Doris Day= Doris, doran
Älvåsens Afrodite= Ditte, bollen, skruttan, brunis
Runas Tingeling= Ting
Runas Freja= Freja, frejis, pussis
Runas Rönna= Rönna, rönnis, token
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Lucy af Appelby = Lusen, Lusabusa
Kyllemos Jarina = Lina, Jarre
Gäddvikens Jasper = Lilla J, Lilleman
Timotej - Divan, tjurtanten, timsan
Akires Lucky Hero - lillskiten, Hero
Kanelia - kamelen, kanna

Joystick Diablo - kallades från början Stickan men det va inte praktiskt när vi började med tömkörning eftersom de börjar på S=trav för oss. Så numera är det Mini som gäller för honom. I andra sammanhang kallas han äver Harry Houdini och Emil i Lönneberga. Vet ingen häst eller ponny som lyckats ta av sig täcken som han UTAN att något spänne gått upp eller så. Å ibland så bara MÅSTE han hitta på satyg eller kolla på saker med tänderna eller hovarna..
Pegasus - Peggis vid körning. Bror Duktig eller Arbetsmyran kallas han i andra sammanhang. Skulle aldrig tänka tanken på å försöka rymma eller ta av sig saker eller så å så vill han ALLTID vara till lags.
Båda killarna har lärt sig lyssna till sina namn vilket är extra bra vid parkörning.
Jag kallar min för lilleman oftare än vid hans namn :) Ibland blir de täven Ponnyn.
MVH
Sofie
Mina har ett samlings namn = sötnosarna, godingarna
deras personliga är
Fanny= Busan, Fanny Loppan, mammas fina flicka
Bonzo= Buspojken, Bosse, Busen
Amadeus= gopojken, lillkillen
Nina= Ninni, lillflickan
men oftast så använder vi deras riktiga namn
Mina grabbar kallar jag för
Vildängens Paint by Munbers = Tinto (kallades det då jag köpte honom),
Aspholmens Nightwish = Nalle, Plutten ( kommer troligtvis bli Mini)
Men när jag ropar på dem / pratar med båda så blir det "Killarna"
Här kommer en bild då "Tinto" är på väg upp från att ha rullat sig och Lille "Nalle" måste kolla vad han hittar på 
Dolly - DollyPolly, lillan, plutten
Hönsetorps Ajax - AjaxPajax, tjockisen,
Hönsetorps Everton - Evert, lillskit