Anmälan till premiering
Jag vill bara dubbelkolla med er, så jag skriver rätt! 
Sommarpremiering, visst är en sån öppen för alla åldrar? Jag ska eventuellt dit med både en 3-åring och en 4-åring.
Där det står "Anmälan avser" ska jag kryssa i "stambokföring" eller är nåt av de andra alternativen mer rätt för en 3-åring respektive 4-åring? (Utan avkommor.)
Kopia på passet, vill de ha både sidan 5 och 5b eller är det någon/några andra sidor de vill se? Ägaruppgifterna, t.ex.
Grundstambokförd i Sverige, betyder det att importerade/utländska hästar inte kan stambokföras här?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

hm tror jag kryssar i både stamboksföring och den utan föl , jag kommer ju aldrig ihåg det där.
Själv ska jag inte visa förrän i augusti i Hjärnarp för Dingla ska ju föla i juni och då hon aldrig är visad så måste jag ju stamboksföra henne.

*putt*
www.stuteriprecious.se
Du kryssar bara i stamboksföring OM ditt sto ska stamboksföras. Du kan dock ändra dej sen efter premieringen om stoet inte fått önkade poäng för sen skickar du in ytterligare papper på stamboksföring.
Sidan där stammen står ska kopieras och sidan där det står om hästen, dvs chipnr, färg, födelsedata osv. Så två sidor.
Jo du måste kunna stamboksföra ett sto även i sverige, fråga på plats.

Grundstambokförd i Sverige - det betyder att en import måste vara reggad hos SSS och ha fått ett svenskt nummer innan den kan visas på premiering här.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Tack för svaren! 
Den import som det är tal om står med i webstamboken - räknas det som grundstambokförd? Alltså, betyder det att den har ett svensk nummer? (Det är inte min häst, så jag har inte tillgång till papprena just här och nu.)¨
På vilket sätt påverkar poängen stambokföringen? Alltså, spelar det någon roll om hästen får, säg, 38 poäng eller 36 eller 42 eller nåt annat? Jag har aldrig stambokfört ett sto förut, så jag har aldrig tänkt på exakt vad poängen får för betydelse i det avséendet.
www.stuteriprecious.se

#5 Nej, även hästar som aldrig satt sin hov i landet finns med i webbstamboken iom att de finns i stamtavlorna hos våra hästar tex.
Om du kollar på den importen du menar i webbstamboken så ser du om den fått ett svenskt regnr.
/Cattis

#6 Hon har ett 38-nummer i webstamboken. Då är det grönt att premiera om jag förstår rätt? (Känner mig så bombad på såna här saker!)
www.stuteriprecious.se

#7 Japp, det är grönt.
/Cattis

#7 Kaniners! 
En fråga till; går standard och mini i ringen samtidigt (i samma åldersgrupp) eller efter varandra?
www.stuteriprecious.se

#9 När de äldre stona stambokförs går de en och en. De rangeras inte eller så, det är bara treårsstona som gör det. Iaf inte där jag har varit.
/Cattis

#10 Ah, okej. Jag har bara tittat på en ponnypremiering en gång, för snart 10 år sen. Så minnet sviker… 
www.stuteriprecious.se
*puttar upp och frågar*
3-åringen: Kryss i unhästbedömningsrutan och/eller stambokföringsrutan??? Stambokförs ju inte förrän de är 4 år med föl vid sidan, eller?
14-åringen: Stambokföringsrutan och exteriörbed. äldre hästarrutan?? Fylla i hennes tidigare föl,4 st, även om de inte medför höjning av avelsklass?

#12 Stambokförs ju inte förrän de är 4 år med föl vid sidan, eller?
Det har sedan några år varit möjligt att stambokföra treårsston. Detta var dock ändrat i de plan- och riktlinjer som presenterades till höstmötet. Hur de tänkt sej i de senaste plan och riktlinjerna vet jag faktiskt inte. Frågan är dock om detta hinner godkännas av alla instanser så att det börjar gälla redan i år..? Möjligen skulle detta kunna bli sista året som man kan stambokföra treårsston? Kanske någon som deltog i informationen på årsmötet kan svara på detta?
#5 På vilket sätt påverkar poängen stambokföringen?
Jag tror att vad Phoebe menar är att poängen från avelsvärderingen förs in i stamboken. Får man poäng man är missnöjd med på sin treåring kan man alltså vänta med att stambokföra tills hon visas med föl vid sidan och hoppas på bättre poäng.

Jag har fyllt i unghästbedömningsrutan och stamboksföring har jag för mig när jag visar 3 åringarna.
Jag har faktiskt alltid stamboksfört mina även om de har tex fått 38 poäng , fast som en såg jag till att hon fick dubblegulds diplomet först innan jag stamboksförde henne. Tittar
man i hennes stambok så står det premierad med 38 poäng men sen ändå diplom raden ovanför. Tycker eg inte att det spelar så stor roll men jag vill gärna stamboksföra dem som 3 åringar så jag
Spam

Det verkar som om Gonkans dator fått frispel ;) Nu tror jag att jag tagit bort dubletterna 
Upprepar Ahnnas fråga: Vilken/vilka sidor i passet ska kopieras?
Jösses gonkan tror du att vi fattar trögt?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#47 jajamän jag tror nog att du gör det hehe , så jag var riktigt säker på att du hängde med *ler*

Oj, här var det livat!
#13 Ja, så mycket har jag förstått, men jag tänkte att det kanske påverkar på nåt annat sätt om de får "för låga poäng" när de stambokförs. Sure, om hästen får bronspoäng eller lågt silver kanske det inte är så kul att det "följer med" resten av hästens liv, men å andra sidan har man ju alltid möjlighet att visa på utställningar och få högre poäng, som också står med i "rullorna".
www.stuteriprecious.se