Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 5419 ggr
hhejlollo
0

Blod i urinen?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har mina två hästar (mamma och föl) i en hage där det går tre andra shettisar (två valacker och ett sto) och två åsnor (sto och valack). Jag har märkt att dom andra hästarna (inte mina) inte verkar må så bra då dom knappt orkar hålla ögonen öppna..

Imorse när jag va in i hagen så hittade jag en kisspöl i den frusna leran, jag fick en chock för det såg verkligen ut som blod! Sökte då på internet och fick upp att valacker speciellt kan få urinsten och då kan det komma blod i urinen och saken är att det finns ju två valacker i hagen! Jag är riktigt orolig över dom och undrar om det är nånting farligt? Jag är ju inte hundra på att det inte är nån av mina som hade det men det känns som det är nån av dom andra..

Dom blir rent utsagt vanvårdade! Jag vågar inte säga till för dom blir alltid arga när jag säger till om nånting ja tycker skulle kunna göra bättre osv.. Snälla hjälp mig! Är verkligen orolig!

OBS det är rödare på bilden än i verkligheten.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

susanne-s
0

Du kan anmäla djurägaren anonymt om du anser att djuren far illa. Anmäl till djurskyddsinspektören i ditt län. (Länsstyrelsen)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Maliiin
0

Det behöver ju inte vara blod..

I ett stall jag var för några år sen så var det en häst som vi trodde kissade blod.
Så vi tog ut veterinären men han sa att det kunde bli så p.g.a nånting. Minns inte riktigt vad han sa.

Han tog prover försäkerhets skull men de visade ingenting.

Kanske går det att läsa om det på nätet nånstans.

Det var iofs snö då så jag vet inte om det kan vara så att det blev någon förändring när urinet kom ihop med just snö. Minns inte som sagt! Vet bara att det såg ut precis som blod men inte var det..

hhejlollo
0

Okej tack för svar. Ja vet ju att när kiss blandas med spån så blir de ju ibland rött så ja kanske bara överreagerar men med tanke på att dom inte verkar må så bra så känns de som att de måste kollas.. Ska ringa veterinären imorn så får dom komma och ta prover för ja hatar att inte va säker!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ThiffannyJ
0

Kan bli så om djuren dricker för dåligt eller inte kommer åt vatten har jag fått lära mig.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

susanne-s
0

…eller äter mycket granris ;-)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
0

Morötter ger sådan färg på urin och bajs. Ser inte blodigt ut tycker jag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Elshira
0

Jag vill också minnas att det kan vara helt naturligt, vet att jag sett det förut ibland nstaka gånger att någon häst kissat så det ser ut som blod. Men detta försvann lika snabbt som det kom och hästarna var pigga (var när jag var mindre).

Har hästen urinsten brukar de kunna bli ganska så dåliga, och ser framför allt besvärade ut när de kissar (det gör ju väldigt ont om det till och med är blod i!).

Det kan vara tillfälligt, men jag hade i.af försökt titta tilll hästen noga och försökt se när hästen kissade nästa gång och handla efter det så att säga.

Att hästarna knappt orkar hålla ögonen öppna kan bero på att de inte får tillräckligt med djupsömn. För att gå in i djupsömn måste hästen ligga ner vilket de itne alltid gör om de känner sig otrygg i flock. Går de ute dygnet runt eller kommer de in på näterna? Har du serr hästarna ligga ner eller sett t.ex halm/spån i manen osv?

Men om du inte sagt till ägaren så gör det på en gång, det är ju inte alltid så lätt att se kisset om man inte "letar" efter det.

Hakuna matata!