Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1525 ggr
Charlotte_
0

Astor rs73

Någon som vet något om Astor Rs73? Har någon bild?

Marta
0

Ja, jag har en bild på honom. Men ingen scanner… så den får du väl se om du kommer hit!

Charlotte_
0

#1 Jaha. Är han kraftigt byggd? Vilken färg är han?

Marta
0

Han är svart och inte speciellt kraftig, ganska långbent och slimmad på det kortet. Tror han är lite till åren kommen där, vet ej när fotot togs men det är Pernilla som tagit det så hon vet säkert.

PP
0

Ja, isf så är bilden tagen på generalmönstringen 1993 där han hörde till de verkliga veteranerna - 24 år gammal.

Astor var AB-premierad, men jag känner inte till på vilka meriter. Han var inavlad på Björnslunds Adam (både far och morfar) och ur ett möderne som går tillbaka till ett sto som heter Bambina vars mor Bali var importerad ifrån Skottland. Bambina har även lämnat Björnslunds Flicka som i sin tur är mor till den godkände hingsten Björnslunds Jesper - och så Björnslunds Viola som jag har lite personligt intresse av då hon ligger bakom min första utställningsponny som jag fick låna. Har hört att iaf Violas ättlingar ska ha en mycket fin skritt, vilket åtminstone stämmer på de ponnyer jag sett.

Däremot har jag inte sett så många Astoravkommor. Minns ett trevligt sto, Trimara ur Askömöderne, som jag vet blev högt bedömd ett år på Strömsholm. Hon var (är?) lixom sin far av den lite mer eleganta modellen. Men sen vet jag två skimlar med Astor till far som är mer rejäla, bland annat körponnyn Pigall som deltar i RKS lag (läs i annan tråd) som är riktigt maffig!

Kris_J
0

Astor har ett trav rekord på 2.35

Han startande avkommor har varit:

Dixie Queen 2.48
Astrid 2.37
Figaro 2:28
Pigall 2.42
Nestor2.22
Astorina 2.35
Calliten 3.25
Silvia 3.54
Tummelisa 2.38
Forsa Pastorn 2.37
Pearls´s Diamond 2.37
Berlioze of Balin 2.49

Alltså en duktig skara löpare!

Veritas odium paretFörvånad

Charlotte_
1

Tack så mkt :) Har nämlingen en avkomma av Astor men har aldrig vetat något om honom. Måste ju säga att han ser ut att ha gett bra if :) Astorina som jag har var från början galoppör å var 2:a i SM (enligt gammla ägarna) sedan omskolades hon till travhäst och gick 2.35.