Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1607 ggr
SandraO
0

Funderingar

Jo, om allt går som planerat så fölar ju mitt sto här till våren..

Nu har jag lite funderingar då jag har bytt stall, och jag kommer antagligen inte kunna hålla en hingst där, tyvärr.

Om man nu skulle få en hingst så funderade jag på om det skulle finnas intresse för att låna ut den på foder till någon som har andra hingstar och skulle vilja träna den och visa på utställninagr för att eventuellt senare visa fram den och det går så väl :)

Känns dumt om man skulle kastrera utan att ge det en chans liksom,dom växer ju oftast till sig lite senare och man vill ju se hur långt den kan gå!

Tror ni det skulle finnas intresse för en sådan lösning,

har ni gjort liknande?

Tack för svar!

HeidiH
0

Jag skulle lämna iväg till ett hingstbete/lösdriftplats! Jag har mitt sto med föl på en toppenlösdrift där han har jämnåriga  och jämnstora kompisar att leka med och får tillsyn och lite gos dagligen! Toppen! Bästa uppväxtenm jag kan ge honom, fast det är ju en bit bort så jag åker inte dit så ofta tyvärr.

SandraO
0

Ja, men det är något liknande jag känner skulle fungera om man nu får en hingst unge. Vill absolut inte sälja i första hand utan att se vad det blir av den.

vad betalar du för en sådan plats? Jag funderar ju då att lämna iväg runt 1 års ålder?

HeidiH
0

Jag betalar nätta 600 kr, då ingår hö! Kraftfoder betalar jag själv då.

AnnaFagerell
0

#1 Inte alla kanske har råd att lämna iväg en enda ponny och betala tusenlappar för den varje månad. Det priset du betalar är det nog svårt hitta någonstans att få.

Det är länge till du behöver oroa dig om vad du ska göra med fölet och kanske får du ett stoföl  Glad  Fölet ska ju gå flera månader med sin mamma också. Att låna ut kan man väl göra men vem vill låna en hingstfölunge? Och vill man ha tillbaka den sen som kanske blivit odräglig hingst om de man lånat ut till inte kan hantera en hingst?

Nu vet jag inte var du bor men om fölet får gå nästan ett år med sin mamma så finns det ju exempel som Hallands väderö man kan skicka dem till på vårkanten. Sen är man "av med dem" hela våren, sommaren och hela hösten. Sen ser man kanske lite vad det blivit av den som 1,5 åring om det är värt spara

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
0

När mina grabbar, nu 2,5 år; var 1-åringar hade jag potentiella köpare på valacken. Hade jag i det läget fått honom såld, så hade jag nappat på ett liknande erbjudande, dvs ta emot någon annans ettåring som sällskap till min hingst.
Hellre det än att lämna bort min egen…Flört

SandraO
0

Jo visst är det ganska länge till, och det kan ju lika gärna bli ett sto. men ändå bra att ha lite kluringar på hur man kan göra.

Sant att man kan få hem en odräglig, och det vill jag verkligen inte ha hem! Men läget kan ju ändras också så man kanske kan hålla en hingst då :)

Bor i Kalmar och har hästarna där i närheten också :)

men tack för era tips, nu kan jag hålla mig lite lugnare kring mina föl funderingar :)

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 vadå svårt att hitta.
Det beror väl alldeles på var i landet du letar.
Jag tar 600:- för en Shetland på lösdrift inkl fri tillgång på grovfoder.
(Nu har jag funderingar på att höja lite till nästa höst)
Billigt - ja kanske, men tar man in eget foder så blir inte kostnaden så stor heller, och med det priset kan jag också välja att säga nej.
Jag är inte beroende av att få in X antal kronor i min verksamhet.
Jag tycker det är roligt att mina egna unghingstar får många kompisar att röja runt med och växa och utvecklas och ha roligt ihop med.
Hingstar behöver andra hingstar i olika åldrar för att Inte bli odrägliga.
#1 Tack Heidi för dina ord. Sådant värmer Glad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
0

#7 Eftersom jag själv letat så vet jag att det är svårt JA…  Här nere där jag bor har jag inte hittat sådana priser. Men vet du nån så hojta till… Liiiite långt köra med min till Tärnsjö (63 mil)

AnnaFagerell
0

#7 Jag lägger till: Min avelshingst är inte uppväxt med så mycket andra hingstar och han är det snällaste jag vet…

susanne-s
0

#9 det var detta jag svarade på _"Och vill man ha tillbaka den sen som kanske blivit odräglig hingst om de man lånat ut till inte kan hantera en hingst? "
_Känner tyvärr inga nere hos dig men du kan ju alltid annonsera :-)

Vi har haft hästar här ifrån både värmland, västmanland stockholm Gävle östergötland mm så all resa är ju relativ.
Det beror kanske själv hur man funderar…
Vissa åker långt till utställning/hingst eller varför inte semester medans andra vill hålla sig i närområdet.
Självklart har avståndet betydelse om man vill träffa sin häst regelbundet.

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
0

#10 Jag tycker det är bättre om du flyttar ner en bit   Flört

susanne-s
0

#11 eller du upp……….

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell